Jump to content

Shakespeare 15 fot med 175 hk xr2 motor, overflatepropell?

Shakespear

Recommended Posts

Da er båten sjøsatt med 175 hk xr2 motoren. Støtte på ett problem med engang? omentrent med engang jeg passerer 10 knop begynner den å legge seg på venstre side, men drar mot høyre. Dette blir bare værre å værre etterhvert som farten øker. Nå står motor på en braket, å mekanisk motorheis etter det så motoren er nesten 1m bak båten. Har prøvd å justere den sinkfinnen over propell men ble ikke nå bedre.  Noen som har vært borti dette problemet? Surt å bli plaget med engang!  

Har du noen bilder av oppsettet ? Det høres ganske Villt ut

Jeg hadde en liten 16foter med 115hk, den la seg over på venstre side og man måtte ratte som en gal, frem til man fikk opp farta og løftet kom. Men satte på en annen propell med dårligere grep i lav hastighet men som fungerte bedre i overflata, da forsvant nesten problemet 

Har fjernet braketten å satt motor direkte på motorheis, ble litt bedre men er fremdeles skummel å kjøre med. Skråget er peise beint. Har kryssmålt i alle himmelretninger bake å motor står så beint nå som det overhode er mulig å få.

snakket med forgje eier av båten å han sier han ikke har vært borti dette problemet og at båten har vært veldig retningsbestemt.  

Båten har ikke vært i bruk på 3 år . 

Elektromotoren som skal være til flaps er borte, var ikke med på kjøpet. Når båten stod på land sist la jeg en rettholt på skråget, dem var nøyaktig 5cm oppfor skroget. Er relativt dyre de hydraulikk motorene, men snakket med forrige eier av båten for 10min siden, og han sa at båten er ubrukelig uten flaps inntakt. Så der har jeg nok problemet, vet ikke om det blir noe bedre å få fjernet hele ruklet?  

Kjenner ikke denne båten i detalj, men satt på med en kamerat i slik båt for mange år siden. Den hadde ikke flaps og kan ikke huske at den oppførte seg slik du beskriver. Riktignok litt mindre motor - ikke heis = mindre vekt bak. Uten å mene noe sikkert, synes jeg disse trimflapsene stikker seg ut som potensiell synder for krengingen/woblingen i lavere fart.

Redigert av Solseng (see edit history)

Her ser du makshøyda på den båten jeg hadde i fjor, som jeg bytta propell på som blei litt bedre. Men noe skikkelig ræl

Det var først når jeg lifta til tops og tilta godt, det stabiliserte seg litt på løftet. Men som sagt var denne noe ræl. 

Men sjekk om liften din løfter rett eller om det er en av de gode gamle som har fått juling hele livet og drar litt skeivt oppover, hvis den drar skeivt, så fungerer det gjerne fint hvis man lifter ned i 0.2sekunder. 

20180906_170628.jpg

Hvor høyt kan du heise den i forhold til det jeg har på bilde over ?

Jeg trur det er flapsa og propellvalg som gjør den fæl å kjøre. Anbefaler deg virkelig og få noe på 14.5" i diameter med skikkelig skyv. Det er mange gode allround propeller der ute: bravo, turbo, hydromotive, raker, rebel, stiletto, ballistic xl og ett lass andre navn.

Men det er jo litt Morro med propeller med lite eksosboss som slurer seg opp i plan, for så og få skikkelig grep å skyter fart. Er ikke uten grunn at det er brukt mye i løpskjøring

Vet du åssen utveksling du har i girhuset ? Og turtallsperra de er vel på rundt 6000? Eller er det en trimma sak som drar over 8000rpm ? 

Redigert av Guest (see edit history)

Her har jeg finni litt div tilbuds propeller. Billigere for nye, enn brukte. 25-28" er nok det som gjelder på din båt og motor, men magefølelsen sier 26" 

https://winrace.no/shop/stal/mercury-stal/turbo-lightning/

https://winrace.no/shop/stal/universal/hydromotive-14-3-4-x-26/

https://winrace.no/shop/stal/mercury-stal/turbo-1/

Og han her har svært mye forskjelligt og velge imellom. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=59229678

Kan løftes til litt under det du har på bilde. Ikke mange cm fra. Har sett på turteller at den hva på 7000 rpm da jeg prøvde en mindre propell, så det drar den iallfall. Men liker ikke å ligge på så høyt turtall, plutselig står jeg med en råde i hånda. 

Idag skal jeg prøve å fjerne flaps å legge fire 20L kanner med vann i baugen. Får se åssen det blir da.

Ahhh, det var godt å høre :clap:

Det tenker jeg hjalp på humøret :flag:

Husk at nå skal du lære deg å kjøre en båt som er veellldig forskjellig fra den du hadde. Du må gi deg selv tid til å ta steg for steg.

Denne er litt mer sårbar for sidevind som ett eksempel... 

Finn deg en fjordarm med lett motvind og krusesjø, da liker den seg... også kan du trene... og trene 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...