Shakespear Svart 3.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Da er båten sjøsatt med 175 hk xr2 motoren. Støtte på ett problem med engang? omentrent med engang jeg passerer 10 knop begynner den å legge seg på venstre side, men drar mot høyre. Dette blir bare værre å værre etterhvert som farten øker. Nå står motor på en braket, å mekanisk motorheis etter det så motoren er nesten 1m bak båten. Har prøvd å justere den sinkfinnen over propell men ble ikke nå bedre. Noen som har vært borti dette problemet? Surt å bli plaget med engang! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Har du noen bilder av oppsettet ? Det høres ganske Villt ut Jeg hadde en liten 16foter med 115hk, den la seg over på venstre side og man måtte ratte som en gal, frem til man fikk opp farta og løftet kom. Men satte på en annen propell med dårligere grep i lav hastighet men som fungerte bedre i overflata, da forsvant nesten problemet Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Brukte du rettholdt på skroget som anbefalt? Har du målt om motor står sentermontrt? Står motoren loddrett? Sitér dette innlegget Link to post
Shakespear Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Har fjernet braketten å satt motor direkte på motorheis, ble litt bedre men er fremdeles skummel å kjøre med. Skråget er peise beint. Har kryssmålt i alle himmelretninger bake å motor står så beint nå som det overhode er mulig å få. snakket med forgje eier av båten å han sier han ikke har vært borti dette problemet og at båten har vært veldig retningsbestemt. Båten har ikke vært i bruk på 3 år . Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Hvor langt er det nå fra bunn av akterspeil til boss på propell? Sitér dette innlegget Link to post
Shakespear Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Motor står ganske høyt, tror det er snakk om 5cm. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 (redigert) 5cm er det i allefall ikke, girhuset er jo 40cm. Så er nok over halvliteren fra akterspeilet til propellen. Åssen propell kjører du med? Hvor mange tommer setback er det på liften ? Hvor høyt får du heisa propellakselen iforhold til bunnen på båten? Kan du ta ett bilde? Bilder sier mer enn tusen ord Redigert 5.August.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shakespear Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Slik står den idag. Hopper også noe inn i hælvette. Helt ubrukelig å kjøre. Står en Quicksilver 13 23p. Prøvde å senke motor 5cm ble ikke noe bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Er begge trimflapsene trukket likt og helt tilbake når du kjører? Er de trukket langt nok opp slik at de ikke suber i vannet når du er kommet plan? Jeg synes også det hørtes litt rart ut om propellen bare 13" diameter. Det står ikke stemplet et produktnummer på den? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 (redigert) Solseng postet raskere en min skygge, derav ekko under... .. Som Eika sa.. et bilde sier mer enn tusen ord.. de flapsa har du ikke nevn med et ord tidligere. I hvilken stilling står de når den shake'r? Hvilken vinkel får du mellom bunn og flaps når de er helt oppe? Redigert 6.August.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shakespear Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Elektromotoren som skal være til flaps er borte, var ikke med på kjøpet. Når båten stod på land sist la jeg en rettholt på skråget, dem var nøyaktig 5cm oppfor skroget. Er relativt dyre de hydraulikk motorene, men snakket med forrige eier av båten for 10min siden, og han sa at båten er ubrukelig uten flaps inntakt. Så der har jeg nok problemet, vet ikke om det blir noe bedre å få fjernet hele ruklet? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 (redigert) Kjenner ikke denne båten i detalj, men satt på med en kamerat i slik båt for mange år siden. Den hadde ikke flaps og kan ikke huske at den oppførte seg slik du beskriver. Riktignok litt mindre motor - ikke heis = mindre vekt bak. Uten å mene noe sikkert, synes jeg disse trimflapsene stikker seg ut som potensiell synder for krengingen/woblingen i lavere fart. Redigert 6.August.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Dersom flapsa ikke står 100% likt vil de skape shake. Kan ikke huske om noen Tintorera har hatt flaps under rekordforsøk men kan høre med gamle kjente. At du skal behøve flaps for å komme greit i plan tviler på. 13" propell på XR2 er ikke vanlig. Vet du hva komplett båt veier? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 (redigert) Fjern flapsene, heis motoren så du kan løfte akselen til ca 2cm over bunnen, sett på en 14,5x28 chopper eller cleaver :) Her får du faktisk brukt for en cleaver :) Redigert 6.August.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shakespear Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Skal prøve, tenkte i samme sleng å smelle inn noen vannkanner i baugen, for å se om man blir kvitt hopping ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Her ser du makshøyda på den båten jeg hadde i fjor, som jeg bytta propell på som blei litt bedre. Men noe skikkelig ræl Det var først når jeg lifta til tops og tilta godt, det stabiliserte seg litt på løftet. Men som sagt var denne noe ræl. Men sjekk om liften din løfter rett eller om det er en av de gode gamle som har fått juling hele livet og drar litt skeivt oppover, hvis den drar skeivt, så fungerer det gjerne fint hvis man lifter ned i 0.2sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
Shakespear Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 (redigert) Jeg har dessverre manuell motorheis, har lett etter noe brukte hydrauliske da disse koster skjorta ny , men ikke no hell enda. Redigert 6.August.2019 av Shakespear (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 (redigert) Hvor høyt kan du heise den i forhold til det jeg har på bilde over ? Jeg trur det er flapsa og propellvalg som gjør den fæl å kjøre. Anbefaler deg virkelig og få noe på 14.5" i diameter med skikkelig skyv. Det er mange gode allround propeller der ute: bravo, turbo, hydromotive, raker, rebel, stiletto, ballistic xl og ett lass andre navn. Men det er jo litt Morro med propeller med lite eksosboss som slurer seg opp i plan, for så og få skikkelig grep å skyter fart. Er ikke uten grunn at det er brukt mye i løpskjøring Vet du åssen utveksling du har i girhuset ? Og turtallsperra de er vel på rundt 6000? Eller er det en trimma sak som drar over 8000rpm ? Redigert 7.August.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Her har jeg finni litt div tilbuds propeller. Billigere for nye, enn brukte. 25-28" er nok det som gjelder på din båt og motor, men magefølelsen sier 26" https://winrace.no/shop/stal/mercury-stal/turbo-lightning/ https://winrace.no/shop/stal/universal/hydromotive-14-3-4-x-26/ https://winrace.no/shop/stal/mercury-stal/turbo-1/ Og han her har svært mye forskjelligt og velge imellom. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=59229678 Sitér dette innlegget Link to post
Shakespear Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Kan løftes til litt under det du har på bilde. Ikke mange cm fra. Har sett på turteller at den hva på 7000 rpm da jeg prøvde en mindre propell, så det drar den iallfall. Men liker ikke å ligge på så høyt turtall, plutselig står jeg med en råde i hånda. Idag skal jeg prøve å fjerne flaps å legge fire 20L kanner med vann i baugen. Får se åssen det blir da. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Ekstra vekt i baugen på Tintorera vil stjele betydelig fart. Sitér dette innlegget Link to post
Mr.mechanic Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Kor det går Finn du ut nokka,må jo finne ei løsning på dette! Sitér dette innlegget Link to post
Shakespear Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Fjernet flaps å heiset motor. båten ble ikke til å kjenne igjen, hopper litt enda men ikke fått testet det skikkelig enda. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Ahhh, det var godt å høre Det tenker jeg hjalp på humøret Husk at nå skal du lære deg å kjøre en båt som er veellldig forskjellig fra den du hadde. Du må gi deg selv tid til å ta steg for steg. Denne er litt mer sårbar for sidevind som ett eksempel... Finn deg en fjordarm med lett motvind og krusesjø, da liker den seg... også kan du trene... og trene Sitér dette innlegget Link to post
Shakespear Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Dette er min båt, måtte gå igjennom youtube da jeg ikke fikk til å legge ut direkte her men slik går den nå, 53 knop å skikkelig med hopping, noe man sikkert blir kvitt med rett propell regner jeg med. Ja er ett helt annen skrog å kjøre en det jeg er vant med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.