Skipp-r-en Startet 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2019 Har en Tohatsu 9.9 2-takt hvor det står i brukermanualen at motoren sjal kjøres på blyfri 98. Vil å kjøre den på blyfri 95 gjøre eller forårsake skade på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Kan være trykkfeil i manualer - tungvint om man må kjøre på et drivstoff som er dyrere og vanskeligere å få tak i enn nødvendig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
arosnes Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Jeg ville brukt 98 oktan. Tenningskontrollen på sånne motorer er ikke som på en bilmotor, og hvis den er tunet for høyoktan så kan du få tenningsbank og skader. Men vær obs på at amerikansk oktan og europeisk oktanskala er forskjellig. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 2-takt motorer har typisk lavere kompressionstryk end en 4-takt og jeg har til gode at høre om en 2-takt, som må have højere oktantal end en 4-takt. En hurtig google giver dette: https://www.tohatsu.co.jp/Portals/0/resources/en/boat/products/pdf/M9.9-18E2_OM2017_en.pdf god nok for en noget nyere model. Side 25: Outside USA and Canada — Useunleaded gasoline with declared octanerating of 91 RON or over. Use of premiumgasoline of 98 RON is also allowed. Jeg ville køre med 95-oktan på den motor uden bekymringer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.