Jump to content

Edit History

sbrattla

sbrattla

Hei,

 

Jeg har her i sommer kjøpt med en Polar 20 med en Marna MB10 som var fabrikksoverhalt i fjort (2018). Alt skulle med andre ord i utgangspunktet være i orden.

 

Når motoren starter, og den første tiden etter start på lavt turtall / fart så legger jeg ikke særlig mye merke til eksosen. Etterhvert synes jeg det begynner å komme vel mye damp / røyk fra eksosen. Det kommer kjølevann ut, men det kjølevannet som spyttes ut nærmest freser når det treffer sjøen. Det meste av kjølevannet som kommer ut av slangen spyttes ut som en dusj / dråper, men en sjelden gang velter det også ut mere vann. Røyken kan legge seg som et "belte" / "sky" 3 -5 meter bak båten, og er helt oppløst etter det.

 

Jeg har ikke målt eller merket på det vannet som kommer ut. I og med at det freser når det treffer sjøen har jeg ikke hatt særlig lyst til å holde hånda foran kjølevannet.

 

Her er et bilde av røyken / dampen som kommer ut av eksosslangen. Til tider kan det komme mere damp enn dette.

 

20190710_180014.jpg.75133306cbf10d40dd2a0a898edc512f.jpg

 

Jeg kan lese meg til at det på kalde dager ikke er uvanlig med røyk, men den røyken du kan se her kommer på varme sommerdager hvor temperaturen er 20 - 25 grader. Når vi sitter i båten og har medvind er denne røyken til tider litt sjenerende.

 

Jeg spekulerer i om motoren får for lite vann; men vet ikke helt hva jeg skal begynne å kikke på i og med at motoren tross alt var overhalt i fjor. Det finnes ingen termometer / gradestokk, så jeg aner ikke hva temperaturen i motoren er eller hvor mye vann som løper gjennom.

 

Er det vanlig med såpass mye røyk fra en Marna MB10? Hvis ikke, hva bør jeg sjekke for å sikre nok kjølevann (fra enklest til vanskeligst).

 

 

Håper det finnes noen drevne Marna entusiaster her som kan gi et godt råd eller to om dette.

 

 

 

 

 

sbrattla

sbrattla

Hei,

 

Jeg har her i sommer kjøpt med en Polar 20 med en Marna MB10 som var fabrikksoverhalt i fjort (2018). Alt skulle med andre ord i utgangspunktet være i orden.

 

Når motoren starter, og den første tiden etter start på lavt turtall / fart så legger jeg ikke særlig mye til eksosen. Etterhvert synes jeg det begynner å komme vel mye damp / røyk fra eksosen. Det kommer kjølevann ut, men den kjølevannet som spyttes ut nærmest freser når det treffer sjøen. Det meste av kjølevannet som kommer ut av slangen spyttes ut som en dusj med dråper, men en sjelden gang velter det også ut litt mere vann. Røyken kan legge seg som et "belte" / "sky" 3 -5 meter bak båten, og er helt oppløst etter det.

 

Jeg har ikke målt eller merket på det vannet som kommer ut. I og med at det freser når det treffer sjøen har jeg ikke hatt særlig lyst til å holde hånda foran kjølevannet.

 

Her er et bilde av røyken / dampen som kommer ut av eksosslangen. Til tider kan det komme mere damp enn dette.

 

20190710_180014.jpg.75133306cbf10d40dd2a0a898edc512f.jpg

 

Jeg kan lese meg til at det på kalde dager ikke er uvanlig med røyk, men den røyken du kan se her kommer på varme sommerdager hvor temperaturen er 20 - 25 grader. Når vi sitter i båten og har medvind er denne røyken til tider litt sjenerende.

 

Jeg spekulerer i om motoren får for lite vann; men vet ikke helt hva jeg skal begynne å kikke på i og med at motoren tross alt var overhalt i fjor. Det finnes ingen termometer / gradestokk, så jeg aner ikke hva temperaturen i motoren er eller hvor mye vann som løper gjennom.

 

Er det vanlig med såpass mye røyk fra en Marna MB10? Hvis ikke, hva bør jeg sjekke for å sikre nok kjølevann (fra enklest til vanskeligst).

 

 

Håper det finnes noen drevne Marna entusiaster her som kan gi et godt råd eller to om dette.

 

 

 

 

 

sbrattla

sbrattla

Hei,

 

Jeg har her i sommer kjøpt med en Polar 20 med en Marna MB10 som var fabrikksoverhalt i fjort (2018). Alt skulle med andre ord
i utgangspunktet være i orden.

 

Når motoren starter, og den første tiden etter start på lavt turtall / fart så legger jeg ikke særlig mye til eksosen. Etterhvert synes jeg
det begynner å komme vel mye damp / røyk fra eksosen. Det kommer kjølevann ut, men den kjølevannet som spyttes ut nærmest

freser når det treffer sjøen. Det meste av kjølevannet som kommer ut av slangen spyttes ut som en dusj med dråper, men en sjelden
gang velter det også ut litt mere vann. Røyken kan legge seg som et "belte" / "sky" 3 -5 meter bak båten, og er helt oppløst etter det.

 

Jeg har ikke målt eller merket på det vannet som kommer ut. I og med at det freser når det treffer sjøen har jeg ikke hatt særlig lyst

til å holde hånda foran kjølevannet.

 

Her er et bilde av røyken / dampen som kommer ut av eksosslangen. Til tider kan det komme mere damp enn dette.

 

20190710_180014.jpg.75133306cbf10d40dd2a0a898edc512f.jpg

 

Jeg kan lese meg til at det på kalde dager ikke er uvanlig med røyk, men den røyken du kan se her kommer på varme sommerdager

hvor temperaturen er 20 - 25 grader. Når vi sitter i båten og har medvind er denne røyken til tider litt sjenerende.

 

Jeg spekulerer i om motoren får for lite vann; men vet ikke helt hva jeg skal begynne å kikke på i og med at motoren tross alt var
overhalt i fjor. Det finnes ingen termometer / gradestokk, så jeg aner ikke hva temperaturen i motoren er eller hvor mye vann som

løper gjennom.

 

Er det vanlig med såpass mye røyk fra en Marna MB10? Hvis ikke, hva bør jeg sjekke for å sikre nok kjølevann (fra enklest til
vanskeligst).

 

 

Håper det finnes noen drevne Marna entusiaster her som kan gi et godt råd eller to om dette.

 

 

 

 

 

sbrattla

sbrattla

Hei,

 

Jeg har her i sommer kjøpt med en Polar 20 med en Marna MB10 som var fabrikksoverhalt i fjort (2018). Alt skulle med andre ord
i utgangspunktet være i orden.

 

Når motoren starter, og den første tiden etter start på lavt turtall / fart så legger jeg ikke særlig mye til eksosen. Etterhvert synes jeg
det begynner å komme vel mye damp / røyk fra eksosen. Det kommer kjølevann ut, men den kjølevannet som spyttes ut nærmest

freser når det treffer sjøen. Det meste av kjølevannet som kommer ut av slangen spyttes ut som en dusj med dråper, men en sjelden
gang velter det også ut litt mere vann. Røyken kan legge seg som et "belte" / "sky" 3 -5 meter bak båten, og er helt oppløst etter det.

 

Jeg har ikke målt eller merket på det vannet som kommer ut. I og med at det freser når det treffer sjøen har jeg ikke hatt særlig lyst

til å holde hånda foran kjølevannet.

 

Her er et bilde av røyken / dampen som kommer ut av eksosslangen. Til tider kan det komme mere damp enn dette.

 

20190710_180014.jpg.75133306cbf10d40dd2a0a898edc512f.jpg

 

Jeg kan lese meg til at det på kalde dager ikke er uvanlig med røyk, men den røyken du kan se her kommer på varme sommerdager

hvor temperaturen er 20 - 25 grader. Når vi sitter i båten og har medvind er denne røyken til tider litt sjenerende.

 

Jeg spekulerer i om motoren får for lite vann; men vet ikke helt hva jeg skal begynne å kikke på i og med at motoren tross alt var
overhalt i fjor. Det finnes ingen termometer / gradestokk, så jeg aner ikke hva temperaturen i motoren er eller hvor mye vann som

løper gjennom.

 

Er det vanlig med såpass mye røyk fra en Marna MB10? Hvis ikke, hva bør jeg sjekke for å sikre nok kjølevann (fra enklest til
vanskeligst).

 

 

Håper det finnes noen drevne Marna entusiaster her som kan gi et godt råd eller to om dette.

 

 

 

 

 



×
×
  • Create New...