Grand Banks jr Startet 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2019 Har gått fra Grimstad til Lillesand i dag, og det var tåke hele veien. Helt innerst i Lillesand er det ikke, men jeg kan ikke se Skauerøya. Ergo ganske tett. Finnes det noe sted man kan se varsel for tåke? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mons Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Kommer opp på vanlig yr. Var varslet tåke hele Sørlandet i formiddag. Vises som tre streker under skyene i varselet. Tror også det kommer opp i barentswatch hvis du går inn på en av de forhåndsdefinerte rutene og ser på varselet for strekningen. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Ok. Rart at det ikke kommer opp på appen, i og med at det bare er ikoner. Takk for svar. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bjorngb Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Og hvis du ikke kan se skjermen er tåken for tykk og det er ikke lurt å legge ut på tur ;-) Sitér dette innlegget Link to post
aleksbe Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Er vel ikkje alltid tåka blir varsla, fordi den kan vere vanskeleg å varsle. Har eit par gonger opplevd tjukk tåke, som i ettertid ikkje viser på analysekart eller vêr-radar. Havtåke kjem jo av varm fuktig luft som blandes med kald sjø, og eit par andre element (som eg ikkje hugsar no.) Om du kjenner til kva som skal til for at havtåke dannes, kan du kanskje lettere forvente det om du skal på tur dagen etter Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Om våren og tidlig om sommeren skjer det ofte at varm luft føres ut over kjølig hav. I de nederste luftlagene blir det nesten like kaldt som det er i havet, og derfor kan den avkjølte luften ikke romme like mye vanndamp som før. Hvis det blir vanndamp i overskudd, danner luften dråper av vann som er så ørsmå at de holder seg svevende og bare ganske langsomt faller til jorden. Prinsippet er det samme som for vanlig skydannelse, og tåken er da også bare en sky som svever like over overflaten. I slike tilfeller, når tåken oppstår som følge av luftens avkjøling når den stryker over en kaldere flate, kalles resultatet en adveksjonståke. Det er vinden som drar tåken inn over land, og det kan finne sted som en del av et større vindsystem der vinden blåser tåken fra havet og inn over land. Tåken blir ofte først borte når vindretningen snur. Men den klassiske havtåken kommer ofte først i løpet av det som fra begynnelsen av lignet en rolig dag med solskinn. Da blir bakken varm, og luften over land stiger og gjør plass til luften fra havet som suges inn mot kysten. Sent på formiddagen kommer luften sigende inn over land, landskapet dekkes av kald og fuktig tåke, og ofte kan temperaturen falle 10–15 grader. Havtåken fortrenges ofte senere på dagen når den fordamper på grunn av det vedvarende solskinnet. klipp og lim fra illustrert vitenskap :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
dennrick Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Interessant S/Y Vega. Vi har ventet på solen som var lovet i hele dag rundt Koster. Det skjedde ikke, det var lovende en liten stund, men så ble det verre. Et par sjeldne fuktige kvelder nå (tåka alså). I en annen båt nå er det fuktig på den måten dere sikkert tenkte på. Det er sånn passe lytt i tåka og vindstille, midnatt, og musikken gjaller mellom holmene her. Antar at skjärgårdstjenesten har fri. Idag har de skremt livet av barn i joller med sirener og et Donald Duck aktig stopp skilt som de veiver med. De er strenge her på dagtid. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Smhi appen viser tåke i kartmodus. Og treffer forøvrig godt. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 bjorngb skrev for 11 timer siden: Og hvis du ikke kan se skjermen er tåken for tykk og det er ikke lurt å legge ut på tur ;-) A ha. Dét skal jeg huske til neste gang. I går valgte jeg å ta turen fra Grimstad til Lillesand by som ren trening. Det er skjeldent havtåke på disse kanter, og jeg trenger trening til en gang det virkelog gjelder . Gikk i 6-7 knop og visste hvor land var. Men så ikke hverken land eller øyer. Båter som kom i mot gikk også kun i maks 8 knop, og det var greit. For det var ganske dårlig sikt. Jeg brukte min plotter (gammel Cobra Marine) og Gule sider appen. Sistnevnte liker jeg best. Var god trening, i bare 2 sm vind. Så nærmest havblikk over Homborside. Helt innerst i Lillesand kom solen frem, og der lå vi lenge. Til slutt endte vi opp i Kallvellfjorden. Innerst der var det både sol og god badetemperatur. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.