Jump to content

Trawlerforum ?

giver

Recommended Posts

Hei

Er det noen som har, vet, kan, eller har meninger om trawler ?

Kanskje tenker på å skaffe seg en ?

I så fall kunne det kanskje vært greitt og hatt en tråd/side vi kunne treffes på for å utveksle erfaringer etc.  :discuss

Å starte en klubb er noe i overkant til å begynne med. Jeg har en mistanke om at

medlemsgrunnlaget blir noe tynt. men :wink:, men "time will show"

mvh

giver :wink:

• 2 år senere...

Kanskje tenker på å skaffe seg en ?

Joda, vår neste båt blir deffinitivt noe ala din, men det blir ikke før om et par år. Jeg har prøvd å bearbeide Mor til å gå over til stor skøyte, men der møter jeg veggen. Hun er nå heldigvis så godt som overbevist om at det må bli en eller annen trawler type, bare den er stor nok som bobåt. Det passer meg bra.

Det begynte med at hun studerte "Sjøblomsten" borte i Fredrikstad, og vektskåla tippa rette veien da vi kikka på din på Verdens Ende på ettersommeren. Jeg tror i hvertfall det var deg.

Vi får ta opp igjen tråden om ett par år..... om jeg får halt henne ut av båten vi har nå.

• 5 uker senere...

Noen som har studert disse Kinesiske Clipper båtene? Det virker som om du får utrolig mye båt for pengene. Sa til fruen at hvis jeg hadde vært 50+ og ikke giddet å kjøpt seilbåt igjen (som er drømmen). DA ville jeg hatt en slik og 8 uker ferie der vi kunne tøffet avgårde over alt... Ellers selvsagt en GrandBanks 46 hvis Lottokupongen hadde gått inn 3 ganger på rad...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Kikka på din på Verdens Ende på ettersommeren. Jeg tror i hvertfall det var deg.

Vi får ta opp igjen tråden om ett par år..... om jeg får halt henne ut av båten vi har nå.

Hei

Nei det var nok dessverre ikke meg, men jeg lå her i -04

Bilde

"Granny" fra Ålesund ser du ved flytebrygga, men den båten som du vidt kan

skimte mellom oss tror jeg ligger der hvert år.

Det er også en Trader, men noe kortere og et litt annet konsept.

mvh

giver

Jeg har litt sans for Givers slagord; "båten for pensjonerte seilere". Ser ikke bort fra at jeg konverterer når det ikke er så godt å ha det vondt på sjøen lenger. Det er forhåpentlig 20 år til ennå. Men prisnivået på sånne ting er vel ingen spøk, antagelig...?

Jag hänger med antingen en Grand Banks eller möjligen en Nauticat 33/36 som pensjonert seilere!

problemet er vel att dieseln er slutt sedan lenge :smiley:

S/Y Gunga Din

• 2 uker senere...

Når det gjelder interessen for Trawler i Norge synes denne å øke. Ifølge Normar i Son som forhandler Swift Trawler 42, se eksempelvis

http://www.boaterslife.com/beneteau-42-tra...oat.293.3.6.htm

og

http://www.beneteaupower.com/swift/performance.php

har det på relativt kort tid meldt seg omlag 60 personer som viser interesse for båttypen.

Jeg følger noe med på nettlenker i USA og dersom Norge følger etter i båtlivet har nok Trawler-interesserte her i landet grunn til å forvente fat antallet øker.

Det vil nok bli slik at Trawler-miljøet i startfasen vil preges av seniorer som har tilbrakt noen år på sjøen. Når barna våre vokser opp vil de kanskje overta våre interesser.

"Trawlerkonseptet" liker jeg godt. Det å kunne bevege seg rundt overbygget i forbindelse med havnemanøvre/fortøyning o.l.. Likeså det å ha et stort toppdekk.

Det som overrasker meg ofte er imidlertid den store motoriseringen som er på mange trawlere. Ser flere Grand Banks med 2 x 375/425 Cat o.l. Det må jo bli utrolig kostbart å presse et tungt deplassementskrog opp i høy halvplanerfart. Forbruket i liter pr. mil, vil jo gjøre det umulig for "vanlige" lønnsmotakere å forsvare. Mitt båtliv består av å dra lenger enn nærmeste holme/bukt.

En trawler er til for å cruise nettopp i deplassementfart, med komfort, style og "sjøro". Ønsker en hel- eller halvplanerfart, så vil det nok være bedre med et skrog som er konstruert for det og som samtidig har noe av trawlerens kvaliteter f.eks. noen av modellene til Nimbus og Storebro.

Savner at flere produsenter, gjerne norske, kommer med lignende løsninger som de nevnte produsenter i nabolandet, har gjort.

Leste i en liten epistel i bladet Redningsskøyta i høst at Viknes holdt på å utvikle et større skrog enn 1030, med tiltenkt walkaround/trawler løsning. Det høres spennende ut. Noen som har hørt noe om det ?

Redigert av Jan-Erik (see edit history)

For de som ikke har sett konseptet til George Buehler i USA, så er det en link

her http://www.dieselducks.com/

Folk som følger med i Passagemaker Magazine vil se at konseptet får stadig nye tilhengere, og

at stadig flere båter bygges (til en relativt billig penge - i hvertfall hvis du kan klare det selv.....)

Her er det for øvrig ikke bare snakk om å ta seg frem rimelig, men også sikkert.

Forresten; George Buehler har ikke mye sans for det kommersielle "trawler-markedet" og kaller

sitt konsept for "Troller-yachts". Han har også gitt ut "The Troller yacht book" (how to cross oceans

without getting wet OR broke). Denne kan anbefales som en motvekt mot den etablerte

"galskapen".....

Mvh

Pelle

• 1 år senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...