giver Startet 27.Mai.2003 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2003 Hei Er det noen som har, vet, kan, eller har meninger om trawler ? Kanskje tenker på å skaffe seg en ? I så fall kunne det kanskje vært greitt og hatt en tråd/side vi kunne treffes på for å utveksle erfaringer etc. :discuss Å starte en klubb er noe i overkant til å begynne med. Jeg har en mistanke om at medlemsgrunnlaget blir noe tynt. men , men "time will show" mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 4.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2005 Hei "Løfter" denne igjen i tilfelle nye som er interessert. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 4.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2005 Kanskje tenker på å skaffe seg en ?Joda, vår neste båt blir deffinitivt noe ala din, men det blir ikke før om et par år. Jeg har prøvd å bearbeide Mor til å gå over til stor skøyte, men der møter jeg veggen. Hun er nå heldigvis så godt som overbevist om at det må bli en eller annen trawler type, bare den er stor nok som bobåt. Det passer meg bra. Det begynte med at hun studerte "Sjøblomsten" borte i Fredrikstad, og vektskåla tippa rette veien da vi kikka på din på Verdens Ende på ettersommeren. Jeg tror i hvertfall det var deg. Vi får ta opp igjen tråden om ett par år..... om jeg får halt henne ut av båten vi har nå. Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 4.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2005 Trawlere er definitivt blant mine drømmebåter!,(Høvdingen i familien har en Grand Banks), det er noe eget med en trawler, de oppfører seg i sjøen som et lite skip, gode sjøbåter! Lykke til med å prøve å samle Trawler eiere! TA Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
roaldbj Svart 4.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2006 Inntil noe skjer på baatplassen.no gir denne mange verdifulle meningsvekslinger: http://www.passagemaker.com/discus/discus.cgi Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 4.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2006 Noen som har studert disse Kinesiske Clipper båtene? Det virker som om du får utrolig mye båt for pengene. Sa til fruen at hvis jeg hadde vært 50+ og ikke giddet å kjøpt seilbåt igjen (som er drømmen). DA ville jeg hatt en slik og 8 uker ferie der vi kunne tøffet avgårde over alt... Ellers selvsagt en GrandBanks 46 hvis Lottokupongen hadde gått inn 3 ganger på rad... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
classic fiberglass Svart 4.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2006 MÅ bare legge til... skyte inn... Grand Banks 46 Europa er min drømmebåt nr 1!!! Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
avsluttet Svart 4.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2006 ... Ellers selvsagt en GrandBanks 46 hvis Lottokupongen hadde gått inn 3 ganger på rad... MÅ bare legge til... skyte inn... Grand Banks 46 Europa er min drømmebåt nr 1!!! Vi har jo samme favoritt! Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 4.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2006 Kikka på din på Verdens Ende på ettersommeren. Jeg tror i hvertfall det var deg. Vi får ta opp igjen tråden om ett par år..... om jeg får halt henne ut av båten vi har nå. HeiNei det var nok dessverre ikke meg, men jeg lå her i -04 "Granny" fra Ålesund ser du ved flytebrygga, men den båten som du vidt kan skimte mellom oss tror jeg ligger der hvert år. Det er også en Trader, men noe kortere og et litt annet konsept. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2006 Joda, det er en fin båttype. Vil i alle fall følge med hva som diskuteres i et slik forum. En dag blir det sikkert min tur også. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Fenix Svart 4.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2006 (redigert) Jeg har litt sans for Givers slagord; "båten for pensjonerte seilere". Ser ikke bort fra at jeg konverterer når det ikke er så godt å ha det vondt på sjøen lenger. Det er forhåpentlig 20 år til ennå. Men prisnivået på sånne ting er vel ingen spøk, antagelig...? Redigert 4.Januar.2006 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2006 Jeg har litt sans for Givers slagord; "båten for pensjonerte seilere". Ser ikke bort fra at jeg konverterer når det ikke er så godt å ha det vondt på sjøen lenger. Det er forhåpentlig 20 år til ennå. Men prisnivået på sånne ting er vel ingen spøk, antagelig...? Jag hänger med antingen en Grand Banks eller möjligen en Nauticat 33/36 som pensjonert seilere!problemet er vel att dieseln er slutt sedan lenge Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fenix Svart 4.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2006 (redigert) problemet er vel att dieseln er slutt sedan lenge Da får vi sette mast på den! ...eh....neivel.... Redigert 4.Januar.2006 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2006 Hälsade på ombord i Giver i somras, ingen dålig båt det heller, veldi solid..............takk för sist förresten! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
giver Svart 5.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2006 Det er forhåpentlig 20 år til ennå. Men prisnivået på sånne ting er vel ingen spøk, antagelig...?HeiDette ser ut til å bli et "gubbeforum" juniorgruppen kommer i hvert fall ikke til å bli stor. , men det kunne vært artig å få noe i gang rundt classic fiberglass. Både store og små, mye er jo felles. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2006 Når det gjelder interessen for Trawler i Norge synes denne å øke. Ifølge Normar i Son som forhandler Swift Trawler 42, se eksempelvis http://www.boaterslife.com/beneteau-42-tra...oat.293.3.6.htm og http://www.beneteaupower.com/swift/performance.php har det på relativt kort tid meldt seg omlag 60 personer som viser interesse for båttypen. Jeg følger noe med på nettlenker i USA og dersom Norge følger etter i båtlivet har nok Trawler-interesserte her i landet grunn til å forvente fat antallet øker. Det vil nok bli slik at Trawler-miljøet i startfasen vil preges av seniorer som har tilbrakt noen år på sjøen. Når barna våre vokser opp vil de kanskje overta våre interesser. Sitér dette innlegget Link to post
Jan-Erik Svart 18.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2006 (redigert) "Trawlerkonseptet" liker jeg godt. Det å kunne bevege seg rundt overbygget i forbindelse med havnemanøvre/fortøyning o.l.. Likeså det å ha et stort toppdekk. Det som overrasker meg ofte er imidlertid den store motoriseringen som er på mange trawlere. Ser flere Grand Banks med 2 x 375/425 Cat o.l. Det må jo bli utrolig kostbart å presse et tungt deplassementskrog opp i høy halvplanerfart. Forbruket i liter pr. mil, vil jo gjøre det umulig for "vanlige" lønnsmotakere å forsvare. Mitt båtliv består av å dra lenger enn nærmeste holme/bukt. En trawler er til for å cruise nettopp i deplassementfart, med komfort, style og "sjøro". Ønsker en hel- eller halvplanerfart, så vil det nok være bedre med et skrog som er konstruert for det og som samtidig har noe av trawlerens kvaliteter f.eks. noen av modellene til Nimbus og Storebro. Savner at flere produsenter, gjerne norske, kommer med lignende løsninger som de nevnte produsenter i nabolandet, har gjort. Leste i en liten epistel i bladet Redningsskøyta i høst at Viknes holdt på å utvikle et større skrog enn 1030, med tiltenkt walkaround/trawler løsning. Det høres spennende ut. Noen som har hørt noe om det ? Redigert 18.Januar.2006 av Jan-Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PelleFant Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 For de som ikke har sett konseptet til George Buehler i USA, så er det en link her http://www.dieselducks.com/ Folk som følger med i Passagemaker Magazine vil se at konseptet får stadig nye tilhengere, og at stadig flere båter bygges (til en relativt billig penge - i hvertfall hvis du kan klare det selv.....) Her er det for øvrig ikke bare snakk om å ta seg frem rimelig, men også sikkert. Forresten; George Buehler har ikke mye sans for det kommersielle "trawler-markedet" og kaller sitt konsept for "Troller-yachts". Han har også gitt ut "The Troller yacht book" (how to cross oceans without getting wet OR broke). Denne kan anbefales som en motvekt mot den etablerte "galskapen"..... Mvh Pelle Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Er det kommet noe lenger med dette? Det burde da finnes såpass mange med trawlere og tradere som burde hengt seg på denne ideen? Vi har heldigvis mange fine tråder her på BP som vi kan følge. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Her er en trawler under "tidelig" opptak I Sonskilen. { Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.