Jump to content

Demontere Borg Warner velvet drive gir fra Ford Sabb motor

Kobayashi

Recommended Posts

Hei, det har oppstått lekasje på giret og foreløpige opplysninger tyder på at det må ut for skifte av tettning og evt lager.

Giret er et Borg Warner Velvet Drive med nummer 10-05-065-901 og motoren det sitter på er en Ford Sabb 2704ET.

Jeg kan ikke finne noe om dette giret på google eller andre plasser, har det en annen betegnelse?

Hvor mye greier er det å ta det ut? Kan jobben gjøres på vannet eller må jeg opp?

Dette er strak aksel.

Alle tips er hjertelig velkomne og spesiellt lure triks som kan gjøre jobben enklere:yesnod:

P.S. Leser litt her på forumet om oljetyper også, på mitt gir brukes motorolje og da lurer jeg på om viskositeten er avgjørende her og at det evt kan ha noe med lekkasjen å gjøre?

Redigert av Kobayashi (see edit history)

Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE

Jupps.   Eg hadde begynt med oljeskift, ofte har kjølerene nedstrømsventil ein eller anna plass så de ikkje skal tømme seg når du stopper motor, så du må sikkert skru litt på slanger for å tømme kjøleren for å få ut all motorolje. Og så veit eg mange som har fått varig fiks med en slant omega lurium eller anna liknande tilsetting for å tette lekkasjer.  Til og med biltema sit stoff tetta bakaksel på ein traktor ?

Redigert av Sjeldenutpå (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må ikke få fullstendig hetta. Et par ting som kan forklare. Multigrade olje har 'kunstig sammensatte molekylkjeder'. Girkassa opptrer aggressivt og over tid og maler disse kjedene i stykker. Noe som etter hvert fører til at oljen blir, i tilfellet over, mer ISO 10 (singlegrade). Men før du tar helt av, finn ut hvilken kasse du har. En annen sak er at Velvet kjører oljepumpen på akslingen som kommer fra motoren. Hvilket naturligvis er greit. Forholdet er imidlertid at drevene i kassa ikke tar ned i oljebadet. Hvis du skulle få lyst til å slepe båten, lås propellakslingen slik at den ikke snurrer. Ellers brenner clutcher og lagre grunnet manglende smøing. Disse kassene er på mange måter et slags USA automatgir uten converter. Utmerket produkt, hatet av seilere.

Bare som lett bakgrunnsinfo.

@Hulda Flott bakgrunnsinfo :thumbsup: Har brukt mye tid på å finne rett type kasse og det må være en 71/72c.

Har funnet noe info på Youtube ang demontering som kan være nyttig.

Jeg ser for meg hvordan jobben skal gjøres, og det blir trangt, men det jeg er usikker på er om jeg burde ta båten ut av vannet.

Fryktelig kjedelig å slide akselen bakover bare for å se vannet sprute inn... DA er det for sent å finne på noe annet :eek: :lol:

• 4 uker senere...

Da er jobben gjort folkens og enden på denne historien er faktisk bra.

Fikk tak i en dyktig mekaniker og jobben ble utført med skuta på vannet.

Viste seg å være simmeringen i akterkant som var lekk, men med kassa først nede ble simmeringen foran også byttet.

Fyllt med dexron III gearolje, trykktestet og prøvekjørt.

Alt vel :thumbsup:

Takker alle for gode innspill :clap:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...