Kobayashi Startet 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2019 (redigert) Hei, det har oppstått lekasje på giret og foreløpige opplysninger tyder på at det må ut for skifte av tettning og evt lager. Giret er et Borg Warner Velvet Drive med nummer 10-05-065-901 og motoren det sitter på er en Ford Sabb 2704ET. Jeg kan ikke finne noe om dette giret på google eller andre plasser, har det en annen betegnelse? Hvor mye greier er det å ta det ut? Kan jobben gjøres på vannet eller må jeg opp? Dette er strak aksel. Alle tips er hjertelig velkomne og spesiellt lure triks som kan gjøre jobben enklere P.S. Leser litt her på forumet om oljetyper også, på mitt gir brukes motorolje og da lurer jeg på om viskositeten er avgjørende her og at det evt kan ha noe med lekkasjen å gjøre? Redigert 24.Juli.2019 av Kobayashi (see edit history) Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 De girene har vel modellnummere som 71 og 72. Tror ikke du finner noe om du googler serienummeret. Sitér dette innlegget Link to post
Kobayashi Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Hei Hulda, jaggu kjapt svar Ok, disse nummer har jeg observert, men er det 71 eller 72 eller de så like at det er hipp som happ? Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Hakke peiling, har ikke skrudd på Velvet. Langt bak i kassa ringer det en varselklokke om at de er kilne og kompliserte å jobbe med. Dog, det man kan er sjelden komplisert. Dog, girene er helamerikanske, BW har laget noen snodigheter oppgjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Kobayashi Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 @Hulda Auda, dette høres ikke ut som plug and play Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Mer som pugg and pay. Et eller annet sted på giret skal vel modellnummer fremkomme. Da er det bare å google. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Eg har 73c og bruker dexron 3 olje. Trur ikkje vanlig motorolje er annbefalt ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kobayashi Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 @Sjeldenutpå Takk for det Etter gransking av maaaange tråder her så er det Dexron olja som gjelder. Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 (redigert) Jupps. Eg hadde begynt med oljeskift, ofte har kjølerene nedstrømsventil ein eller anna plass så de ikkje skal tømme seg når du stopper motor, så du må sikkert skru litt på slanger for å tømme kjøleren for å få ut all motorolje. Og så veit eg mange som har fått varig fiks med en slant omega lurium eller anna liknande tilsetting for å tette lekkasjer. Til og med biltema sit stoff tetta bakaksel på ein traktor ? Redigert 24.Juli.2019 av Sjeldenutpå (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Vist du sender mailadresse på pm kan eg prøve å maile ei fil eg har på tlf. Får ikkje til å legge det ut her. Det ligg på nett så om du googler "oljetype borg warner 73c" ..slik fann iallefall eg det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kobayashi Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 @Sjeldenutpå jeg så i innlegget ditt tidligere at multiviskoser som 10-30 er nei nei, så det blir flushet asap og erstattet med ordentlig stoff Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Du må ikke få fullstendig hetta. Et par ting som kan forklare. Multigrade olje har 'kunstig sammensatte molekylkjeder'. Girkassa opptrer aggressivt og over tid og maler disse kjedene i stykker. Noe som etter hvert fører til at oljen blir, i tilfellet over, mer ISO 10 (singlegrade). Men før du tar helt av, finn ut hvilken kasse du har. En annen sak er at Velvet kjører oljepumpen på akslingen som kommer fra motoren. Hvilket naturligvis er greit. Forholdet er imidlertid at drevene i kassa ikke tar ned i oljebadet. Hvis du skulle få lyst til å slepe båten, lås propellakslingen slik at den ikke snurrer. Ellers brenner clutcher og lagre grunnet manglende smøing. Disse kassene er på mange måter et slags USA automatgir uten converter. Utmerket produkt, hatet av seilere. Bare som lett bakgrunnsinfo. Sitér dette innlegget Link to post
Kobayashi Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 @Hulda Flott bakgrunnsinfo Har brukt mye tid på å finne rett type kasse og det må være en 71/72c. Har funnet noe info på Youtube ang demontering som kan være nyttig. Jeg ser for meg hvordan jobben skal gjøres, og det blir trangt, men det jeg er usikker på er om jeg burde ta båten ut av vannet. Fryktelig kjedelig å slide akselen bakover bare for å se vannet sprute inn... DA er det for sent å finne på noe annet Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Kobayashi Svart 18.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Da er jobben gjort folkens og enden på denne historien er faktisk bra. Fikk tak i en dyktig mekaniker og jobben ble utført med skuta på vannet. Viste seg å være simmeringen i akterkant som var lekk, men med kassa først nede ble simmeringen foran også byttet. Fyllt med dexron III gearolje, trykktestet og prøvekjørt. Alt vel Takker alle for gode innspill Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Roger jo Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 (redigert) Fint det ordnet seg, og flott med tilbakmelding-- Litt sent men, manualer https://www.kdtrading.no/borg-warner Deler https://www.kdtrading.no/borg-warner/bw-deler Redigert 18.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kobayashi Svart 18.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 @Roger jo Takker for dem og de hadde jeg uten dem hadde jeg ikke skjønt tegninga Pun intended. Synes jo selv at det er hyggelig å lese tilbakemeldinger om hvordan diverse situasjoner har løst seg for folket her. Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.