Guest Avmønstret# Startet 24.Juli.2019 Del på Facebook Startet 24.Juli.2019 Ble nevnt i en annen tråd her, som jeg ikke kan finne igjen.. Uansett, har hatt ais via Wi-Fi i båten en god stund nå, brukt mot iSailor og Opencpn. Og før noen begynner.... Det er ais via en ordinær AIS mottaker, ikke noe nettgreier. Drev å surra med Navionics på iPaden, som kobler opp mot wifisona til ais senderen automatisk, og plutselig var det båter på skjermen :-). Men veldig umodent opplegg, uansett, ting skjer. Sitér dette innlegget Link to post
tmoltsendk Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Vet du om det finnes opplegg med AIS for Navionics, hvor din båt og vises for andre med AIS? Uanset: Hvilken AIS mottaker har du fått tak i og til hvilken pris? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 TS annonserer kun mottaker. Derfor. Ellers, jeg skjønner ikke greia, trenger nærmere forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 tmoltsendk skrev 1 time siden: Vet du om det finnes opplegg med AIS for Navionics, hvor din båt og vises for andre med AIS? Dette er ikke "AIS for Navionics". Visning av AIS i navigasjonsapper har eksistert lenge, og da snakker jeg om "ekte AIS", ikke noe nettbaserte greier, men Navionics har ikke åpnet for det før siste oppdatering av appen, såvidt jeg har fått med meg. Skal du sende AIS signal må du ha en AIS sender. Ville ikke satset på noe nettbasert der med mindre det er for å følge "kompisbåter" og det tror jeg du allerede kan i Navionics.... (?) tmoltsendk skrev 1 time siden: Uanset: Hvilken AIS mottaker har du fått tak i og til hvilken pris? Mottaker kjøpte jeg på finn for flere år siden, tror jeg ga en tusenlapp. En Amec Chypo 150 eller noe. Den er da koblet med nmea til en wifi bru, en "Yakker" som jeg bestilte på nett, kostet rundt 500,- eller noe sånt. (http://www.yakbitz.com/Yakker.aspx) Da har en en wifisone i båten med AIS signal som vel alle enheter med ais mottak via nettverk og wifi "evne" kan plukke ned. Har selv brukt det på mobil og brett for visning i iSailor og Opencpen. Og nå kan også Navionics appen "boating" ta i mot AIS signaler fra wifi. Det kunne den vel også tidligere, men da måtte man kjøpe monduler til konkrete leverandører av AIS mottaker/sender med wifi. I dag koster ikke en ren mottaker med wifi så mye, feks de fra Quark-elec og en kommer vel i mål med tusenlappen, og en slipper å ha "to bokser". https://www.quark-elec.com/product-category/marine/ Hulda skrev 36 minutter siden: TS annonserer kun mottaker. Derfor. Ellers, jeg skjønner ikke greia, trenger nærmere forklaring. Tipper det over forklarer, om ikke, spør i vei. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Ved nogen om plottere med wifi som fx Simrad NSS eller Raymarines også sender AIS-informationerne ud? De sender i dag dybdeinfo ud som derfor kan vises på app’en. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Sender dei ikke bare et skjermbilde av det som er på plotteren? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 bellen skrev 50 minutter siden: Sender dei ikke bare et skjermbilde av det som er på plotteren? Jo, det gjør de. Så, er det AIS informasjon på plotterskjermen, så vil den også være på App skjermbildet. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Navionics for Android leser, etter det jeg forstår, ais- og dybde nmea hvis det er tilgjengelig på WIFI. Bruker en yacht device dings på nmea2000 nettet som konverterer og sender "alle" mnea0183 setningene over WIFI. Antar at IPad versjonen fungerer på samme måte.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 .Snorre skrev 1 time siden: Navionics for Android leser, etter det jeg forstår, ais- og dybde nmea hvis det er tilgjengelig på WIFI. Bruker en yacht device dings på nmea2000 nettet som konverterer og sender "alle" mnea0183 setningene over WIFI. Antar at IPad versjonen fungerer på samme måte.. Har testet med Navionics boating på iPad og kan i hvertfall bekrefte AIS, sender ikke noen andre mnea0183. Men kan jo egentlig gjør det.... meeen ser ikke helt nytta iom at det er på egne instrumenter i cockpit og ved kartbordet allerede. Riktignok gammelt, men det fungerer :-) Og det fungerer helt topp på iSailor, der kan en, som i Opencpn, stille alarmer for AIS mål osv. Navionics sin variant er pr. nå mer i leketøykategorien egentlig, men det blir sikkert bedre etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 On 7/25/2019 at 11:15 AM, Pinkvin said: Og det fungerer helt topp på iSailor, der kan en, som i Opencpn, stille alarmer for AIS mål osv. Men d*ven får du betale for den funksjonaliteten... som alt annet i iSailor. Angret for hvert liten del-løsning jeg kjøpte inni der, men når man først hadde sagt A så måtte jeg nesten si B... Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
MajorAndy Svart 3.September.2019 Del på Facebook Svart 3.September.2019 MajorAndy skrev On 25.7.2019 at 7.44: Ved nogen om plottere med wifi som fx Simrad NSS eller Raymarines også sender AIS-informationerne ud? De sender i dag dybdeinfo ud som derfor kan vises på app’en. For at svare på mit eget spørgsmål: Hvis man har en plotter med wifi og en AIS-modtager, der er tilsluttet plotteren, så modtager Navionics appen også de data. Ganske fint. Jeg bruger ofte Navionics app som backup/second screen til min plotter, så det er en fin lille opdatering, synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.