Jump to content

Skade i gelcoat, hvordan fikse?

lenny36

Recommended Posts

Ta opp båten, la den tørke, slip sårene med ett litt grovt sandpapir, vask med aceton, bland gelcoat/parafinløsning/herder, fyll opp sårene, vent noen timer, tørrslip først med 240 papir, så 500, så er det vannsliping med 800-1500-3000, rub og poler. 

Nå skal skadene være usynelige 

IMG_2409.jpg

20190606_170851.jpg

Jeg har en lignende problemstilling som trådstarter, dog er det snakk om under vannlinjen for min del. Produktet det linkes til lenger oppe i tråden er spesifisert for bruk over vannlinjen, så da lurer jeg på om noe som dette kan brukes under vannlinjen? https://www.maritim.no/hempel-epoxyfiller-10x130ml

Tanken/håpet var å påføre dette før neste sesong når ting forhåpentligvis har tørket godt, pusse og polere, så ny primer og bunnstoff på hele skroget (under vannlinja altså). Jeg kan svært lite om dette emnet, så bær over med meg..

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

HiWard skrev 10 minutter siden:

Tanken/håpet var å påføre dette før neste sesong når ting forhåpentligvis har tørket godt, pusse og polere, så ny primer og bunnstoff på hele skroget (under vannlinja altså). Jeg kan svært lite om dette emnet, så bær over med meg..

Du kan mer om emnet enn du selv tror! Den beskrevne fremgangsmåten er helt korrekt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for tipsene! Da skal jeg gå løs på dette til våren før sjøsetting neste år tenker jeg. Vet dere hvordan jeg får tak i nøyaktig farge på gelcoaten? Eller er det like greit å kjøpe en som er mest mulig lik hos f.eks Maritim? Er det et must å bruke maskin for et pent resultat eller kan det gjøres for hånd? Er nybegynner innen dette så bær over med meg ?

Jeg bruker kun maskiner når jeg sliper, med mindre det er litt ujevnt og det må jevnes ut for hånd. 

Her i byen har Jernia en ralkodemaskin, som man holder inntil båten, så får man koden. Jernia skaffer også gelcoat i samme fargen :) 

ser nå at du har flipper, da sender du flipper en mail og spør om ralkoden 

Eika skrev On 25.7.2019 at 0.17:

bland gelcoat/parafinløsning/herder, fyll opp sårene, vent noen timer, tørrslip først med 240 papir, så 500, så er det vannsliping med 800-1500-3000, rub og poler. 

Alternativt:  masker rundt sårene med maskeringstape, fyll opp med gelcoat, dekk til med klar pakketape, vent noen timer , . . . .  osv.

Gelcoat herder uten lufttilgang. Derfor pakketapen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

lenny36 skrev for 20 timer siden:

Er det et must å bruke maskin for etpent resultat eller kan det gjøres for hånd? Er nybegynner innen dette så bær over med meg ?

De skadene i baugen, som du viser på bildet, skal du slipe for hånd.

Gelcoatsparkel er grei å slipe.

De skadene der fikser du enkelt, uansett hvor mye nybegynner du er.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...