Mrrogne Startet 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2019 Hei, eg har kjøpt ny ( kjøpte ei brukt) kart brikke til min kartplotter, men den finner ikkje kartbrikken.. Når eg setter i den som følgte med finner den kart med engang, er det noen innstillinger som må fikses eller er den brikka eg har kjøpt ødelagt? Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Har opplevd dette da jeg kjøpte brukt Garmin 725. Måtte oppdatere software på plotter. Dette gjøres vi minnebrikke fra internett. Sitér dette innlegget Link to post
Mrrogne Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Okay, må eg kjøpe en minnebrikke med oppdatering på eller? Har du link? :) Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 (redigert) Innlegg trukket av innsender Redigert 25.Juli.2019 av krabbelars (see edit history) Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Rune Totland Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Du må ha en tom brikke, oppdatering lastes ned fra internett. Med forbehold om at dette er en annen modell Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Jeg tror problemet ligger i skadd brikke og ikke i for gammel programvare i plotteren for å lese av brikke. Dette underbygger jeg med at denne GPS bruker Garmin Data Card som kart brikke Derfor er plotter og kart i fra samme tidsperiode da begge to har gått ut for endel år siden. Det blir noe annet hvis man har en plotter som er noen år gammel og man kjøper helt nytt kart. Da kan det være behov for en oppdatrering av plotter slik at den klarer å lese kartet. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 (redigert) Mrrogne skrev for 10 timer siden: Okay, må eg kjøpe en minnebrikke med oppdatering på eller? Det er nettopp minnebrikken som er problemet med din kartplotter. Minnebrikken er rett og slett veldig ukurant. Men ja du må kjøpe minnebrikke som heter Garmin Datacard som er ganske dyr ny og problemene stopper ikke der. Du må også ha en Garmin Data Card leser som du kobler opp mot pc for det minnekortet passer så absolut ikke i noe annet kjent format. Kommer du så langt ligger selve SW på Garmin sine hjemmesider for nedlastning. Hvis du velger å gå videre med SW oppdatering er dette mitt råd. Jeg hadde hørt med Garmin Norway om de kan hjelpe deg med å få lastet SW oppdateringen over på en brukt minnrkort hvis du finner det. Da slipper du å få tak i minnekortleserer som neppe er lett å få tak i Alternativt en stor Garmin Marine forhandler med sans for god og sær kundebehandling. Minne kort lesereren kostet hatter og høy så den finnes ikke ute på så mangeGarmin forhandlere ville jeg tro Tror nesten jeg vil kalle bruktkjøpet ditt katta i sekken nesten uansett hva du har betalt for den. Mener å huske at siste kartoppdatering på dette formatet var i 2012. Det har skjedd mye med kartverket siden den gang Redigert 25.Juli.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mrrogne Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Okay, takker for svar :) plotteren følgte med båten men kart brikka med den var på feil plass forhold til der eg bur, men det kartet funker, vil det da muligens fungere om eg prøver med en Anna kart brikke da? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Mrrogne skrev for 12 timer siden: Okay, takker for svar :) plotteren følgte med båten men kart brikka med den var på feil plass forhold til der eg bur, men det kartet funker, vil det da muligens fungere om eg prøver med en Anna kart brikke da? Ja en brukt kartbrikke over ditt område er veien å gå. Sitér dette innlegget Link to post
Mrrogne Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Var det eg kjøpte, en brukt brikke, men mulig den er skada elns da? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Har du forsøkt å sette inn en annen fungrerende kartbrikke og bruke programmet til Garmin for oppdatering av "fastvare" firmware? etc. Hvis det er mulighet for å koble plotteren til en PC så gå inn på denne linken: https://www.garmin.com/nb-NO/software/express Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Oppdaterte kartene nylig på en Gpsmap 178C som fulgte med en båt jeg kjøpte. Jeg gjorde det på den 'gamle metoden' ved å laste inn kart over aktuelt område fra Mapsource (slik man gjorde for 15-20 år siden da de ikke var eksterne minnebrikker i GPS'ene). Kartene som originalt lå på brikken ble da overskrevet (for godt). Hvis du skal gjøre det på denne måten må du lodde på en DB9 kontakt på en av NMEA0183 I/O portene, og koble den til en pc (mest sannsynlig med en USB - Serial adapter) og så må du ha Mapsource innstallert med kart over området som du er ute etter. Kanskje ikke den enkleste løsningen for deg, men det er iallfall mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.