Jump to content

Garmin Gpsmap 178c finner ikke kartbrikken

Mrrogne

Recommended Posts

Jeg tror problemet ligger i skadd brikke og ikke i for gammel programvare i plotteren for å lese av brikke.
Dette underbygger jeg med at denne GPS bruker Garmin Data Card  som kart brikke
Derfor er plotter og kart i fra samme tidsperiode da begge to har gått ut for endel år siden.

Det blir noe annet hvis man har en plotter som er noen år gammel og man kjøper helt nytt kart.
Da kan det være behov for en oppdatrering av plotter slik at den klarer å lese kartet.

Mrrogne skrev for 10 timer siden:

Okay, må eg kjøpe en minnebrikke med oppdatering på eller?

Det er nettopp minnebrikken som er problemet med din kartplotter.
Minnebrikken er rett og slett veldig ukurant.
Men ja du må kjøpe minnebrikke som heter Garmin Datacard som er ganske dyr ny og problemene stopper ikke der.
Du må også ha en Garmin Data Card leser som du kobler opp mot pc for det minnekortet passer så absolut ikke i noe annet kjent format.
Kommer du så langt ligger selve SW på Garmin sine hjemmesider for nedlastning.

Hvis du velger å gå videre med SW oppdatering er dette mitt råd.
Jeg  hadde hørt med Garmin Norway om de kan hjelpe deg med å få lastet SW oppdateringen over på en brukt minnrkort hvis du finner det.
Da slipper du å få tak i minnekortleserer som neppe er lett å få tak i
Alternativt en stor Garmin Marine forhandler med sans for god og sær kundebehandling.
Minne kort lesereren kostet hatter og høy så den finnes ikke ute på så mangeGarmin forhandlere ville jeg tro

Tror nesten jeg vil kalle bruktkjøpet ditt katta i sekken nesten uansett hva du har betalt for den.
Mener å huske at siste kartoppdatering på dette formatet var i 2012.
Det har skjedd mye med kartverket siden den gang 

Redigert av pipe (see edit history)

Oppdaterte kartene nylig på en Gpsmap 178C som fulgte med en båt jeg kjøpte. Jeg gjorde det på den 'gamle metoden' ved å laste inn kart over aktuelt område fra Mapsource (slik man gjorde for 15-20 år siden da de ikke var eksterne minnebrikker i GPS'ene). Kartene som originalt lå på brikken ble da overskrevet (for godt).
Hvis du skal gjøre det på denne måten må du lodde på en DB9 kontakt på en av NMEA0183 I/O portene, og koble den til en pc (mest sannsynlig med en USB - Serial adapter) og så må du ha Mapsource innstallert med kart over området som du er ute etter.
Kanskje ikke den enkleste løsningen for deg, men det er iallfall mulig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...