Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Hulda skrev for 17 timer siden:

Og det er det sjelden vi har her sørpå. Akkurat nå er temperaturen i Hulda 28 grader og RF= 45 %.

Kjellg er en av elektroens konger her på forumet. Til orientering. Og bosatt der man stiftet 'Folkereisinga for To Meter Sny' (ref. Arntzen/Oluf). I morra får han også føle hva 30 pluss er :-)

Nå trodde jeg det var et jetfly over havna her. Det er en Targa 45 med sidepropell både i hue og ræva. Tydligvis uten ror, for mange penger, båtførerprøve på brevkurs og vannjet på badeplattformen. 

Hehe, takk for den Hulda :giggle:

Det man skal huske på, (nå tar jeg for meg bly/syre) er at batterier er kjemi. Og som kjent er kjemiske reaksjoner påvirket av temperatur. Når man snakker om det i dette tilfellet så gjelder det temperaturen i selve batteriet. Ved lavere temperatur går den kjemiske reaksjonen saktere og vi trenger høyere spenning. Så er det omvendt ved høyere temperatur, da går reaksjonen raskere og vi trenger lavere spenning. Noen batterileverandører har 20 grader som referanse mens andre har 25 grader. For hver grad ut over dette skal man regulere spenningen med ca 0,02-0,03V, alt etter leverandør. I temperaturer med mot 0 grader er det derfor ikke unormalt å se ladespenninger helt opp mot 15V og i enkelte tilfeller over dette. Satt akkurat inn i en båt noen trojan batterier og dem «takler» en voldsom spenning i kalde miljøer. Motsatt når det er varmt, da må man redusere spenningen tilsvarende. Derfor er det viktig å lese produktbladet til hvert enkelt batteri. Alle «seriøse» leverandører har dette tilgjengelig. Samtidig bør man ikke går for høyt med ladespenningen, uansett temperatur, for det reduserer levetiden til glødepærer spesielt, veldig mye. Derfor bruker jeg å sette eller regulere ladespenning til maks 14,8V. 

Kjellg

Kjellg

Hulda skrev for 16 timer siden:

Og det er det sjelden vi har her sørpå. Akkurat nå er temperaturen i Hulda 28 grader og RF= 45 %.

Kjellg er en av elektroens konger her på forumet. Til orientering. Og bosatt der man stiftet 'Folkereisinga for To Meter Sny' (ref. Arntzen/Oluf). I morra får han også føle hva 30 pluss er :-)

Nå trodde jeg det var et jetfly over havna her. Det er en Targa 45 med sidepropell både i hue og ræva. Tydligvis uten ror, for mange penger, båtførerprøve på brevkurs og vannjet på badeplattformen. 

Hehe, takk for den Hulda :giggle:

Det man skal huske på, (nå tar jeg for meg bly/syre) er at batterier er kjemi. Og som kjent er kjemiske reaksjoner påvirket av temperatur. Når man snakker om det i dette tilfellet så gjelder det temperaturen i selve batteriet. Ved lavere temperatur går den kjemiske reaksjonen saktere og vi trenger høyere spenning. Så er det omvendt ved høyere temperatur, da går reaksjonen raskere og vi trenger lavere spenning. Noen batterileverandører har 20 grader som referanse mens andre har 25 grader. For hver grad ut over dette skal man regulere spenningen med ca 0,02-0,03V, alt etter leverandør. I temperaturer med mot 0 grader er det derfor ikke unormalt å se ladespenninger helt opp mot 15V og i enkelte tilfeller over dette. Satt akkurat inn i en båt noen trojaner batterier og dem «takler» en voldsom spenning i kalde miljøer. Motsatt når det er varmt, da må man redusere spenningen tilsvarende. Derfor er det viktig å lese produktbladet til hvert enkelt batteri. Alle «seriøse» leverandører har dette tilgjengelig. Samtidig bør man ikke går for høyt med ladespenningen, uansett temperatur, for det reduserer levetiden til glødepærer spesielt, veldig mye. Derfor bruker jeg å sette eller regulere ladespenning til maks 14,8V. 

• Create New...