dieselfan
Arne2 skrev for 3 timer siden:Har brukt måleur for å måle kast i aksling, ja, med akslingen liggende i en "måle-jigg", men kan ikke helt se for meg hvordan dette skal kunne skje på noen særlig brukbar måte, når akslingen sitter innmontert i en påhengsmotor (??!!).
((Da postet jeg følgende før jeg oppdaget at Komodo hadde postet innlegget over))
Har siden _______ (den gangen barnetv handla om pompel og pilt) brukt måleur eller vippeindikator til å måle formavvik på propellakslinger.
Det begynte med at jeg fikk i oppdrag å bytte simringer på aksling på girhus, noen ganger kom eier tilbake etter 3 uker... jammen i svarte hva er det du har drive med her da... det var ikke noe stas, så jeg skjønte snart at jeg måtte bli bedre dvs finne en bedre metode...
Det ble snart klart at å måle akslingen for formavvik var måten å gjøre det på.
I tillegg var det viktig å måle slakk i lager ved å legge sidelast på akslingen ved måling. Dette for å kunne skille mellom slakk og formavvik.
Min erfaring er at påhenger akslinger får en knekk rett bak bakre lager eller i bunn av kon før splines.
Den første må utbedres mens den siste kan en tåle noe av før simringen får det.
Måleuret spenner jeg fast med jekkestropp.
Jeg måler 3 ganger. Dersom resultatet eller trenden er lik, er jeg fornøyd.
Opplever ikke dette som spesielt krevende. Å bruke et måleur er som med mye annet. Du kan gjøre det riktig eller feil....
Det er etter min mening tolking av hva som er akseptabelt som er det krevende her.
Jeg har i en tidligere tråd nevnt eksempelet med en NTNU Sivilingeniør som skulle lære meg prosentregning mens halve byen sto på brygga å hørte på ifm fylling av bensin/oljeblanding på en -86 Yamaha 30 2T... en 9 åring kom bort til oss og sa til mannen; "jammen sånn som du sier en skal blande så blir det jo 0.2 prosent... og det går jo ikke.
Vi strever alle med forskjellige ting.
Min mening var å vise trådstarter hvordan man med utstyr for 299kr på en enkel måte (i mitt hode) kan sjekke propellakslingen...
Forstår at bakgrunnen vår er forskjellig, jeg har jobbet et halvt liv i noe av det beste tekniske miljøet vi har i Norge og et halvt liv i den virkelig fattige delen av planeten, noen ganger føler jeg at jeg har lært mest der de har minst fancy utstyr....