Jump to content

Slitasjeskader på propell

svolp

Recommended Posts

Hei. Ny båt så kjenner ikke til motorens historie. Den sviver og går godt. La derimot merke til at innerst på propellen er det slitasje skade, en ørliten fordypning som har resultert i at lakken er forsvunnet på den innerste synlige delen på propellen. Når jeg snurrer propellen hører jeg at den gnisser såvidt mot motoren.

Har ikke peiling på utenbordsmotor, hva forteller dette meg?

se vedlagt bildeIMG_20190703_201701512.jpg.4faa2739be84b678a9ea3d29b7bcff4f.jpg

Detta ser jo godt brukt ut. Ta av propellen og se om det er en ujevnhet på innsiden, feks fra en sveisereperasjon eller litt kontakt med ekte norsk fjell....  fil eller slip bort kontaktpunktet om gnissinga irriterer. Sjekk at du har riktig propellmutter.

Sett et overettmerke med svart tusj og sjekk igjen om en uke. 

Har merket flytta på seg kan det være vulkinga som gir seg og det er mer alvorlig.... da trenger du ny propell... 

Takk for svar dieseltank, nå har jeg googla vulking og leser at dette er en form for gummipakning som følger propellen? Motor er en evinrude fra 96 som sikkert har orginal propell.

Når jeg skal skru av propell, noe spesielt og tenke på eller bare og skru av? Er det Kings, skal den stå i gir, moment osv?

Tenk deg bosset på propellen, det som sitter rundt akslingen. Den er ca 5 cm i diameter.

Så er hullet gjennom propellen ca 9 cm i diameter.

Det er mye klaring, den klaringa er fylt med "flytende" gummi som størkner. Da har propellen blitt til en hel del.

Dersom gummien løsner innvendig eller utvendig så "slurer" propellen.

Å sette overett-merke er å lage en strek fra utvendig diameter, over gummien, og inn på innerdiameteren.

Slik kan du sjekke at delene ikke flytter på seg i forhold til hverandre...

Var det mulig å skjønne dette ?  

svolp skrev for 13 timer siden:

Når jeg skal skru av propell, noe spesielt og tenke på eller bare og skru av?

om du skrur av på vannet, pass på at du ikke mister skiver osv. :) 

For meg ser det ut som at propellen har fått seg en smell på noe vis, slik at den er litt deformert der

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Denne linken fra amerikanske BoatTest viser hvordan du sjekker / bytter propell. PS: Evinrude på filmklippet , men prinsippet er det samme også på de andre utenbordsmotorene. https://www.boattest.com/view-news/6416_evinrude--how-to-change-your-propeller

Redigert av krabbelars (see edit history)

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...