Jump to content

Hvordan forholder båtfolket seg til den stekende solen på de varmeste dagene?

Solseng

Recommended Posts

Litt rart spørsmål kanskje, men nå kommer noen virkelig hete dager med både klarvær og høye temperaturer. I dag har vi hatt en veldig fin sommerdag, men jeg satt stort sett inne i stuen og så på Tour de France. Litt fordi jeg kjenner at jeg er litt solbrent allerede. Litt fordi jeg vet at de neste dagene blir enda hetere. Det er veldig greit å være ute på sjøen når det er varmt, men solen har jammen meg brodd. I morgen er det spådd å bikke 30 grader.

Jeg har tidligere år tatt på kalesjen, men det hindrer det lille av vind som virker litt kjølende. Planen for morgendagen er å putte en strandparasoll i festet til bordet, så får vi se om det funker.

Kunne vært litt moro å høre hvordan dere andre forholder dere til solstrålene nå når vi er inne i en godværsperiode.

God solkrem. Nå bruker jeg faktor 50 på ryggen da jeg er bittelitt solbrent. 

Vi la oss et sted med badetemp (jeg bader helst ikke under 20C), og i dag badet vi ofte og lenge.

Ellers satt jeg i skyggen i båten, men kalesje var av. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Guest Avmønstret#

Har en liten biminitopp over cockpit. Ligger på svai med utsikt til horisonten så det er alltid litt vinddrag. Ikke så varmt i sjøen at det ikke kjøler enda, målte vel rundt 20 grader i går. 

Å ligge på utstilling inne i vindstille gjestehavn på dager som dette er 100% uaktuelt, tror vel nesten det må være skadelig også ;-) Det enkleste trikset er vel i bunn og grunn å "komme seg utpå".

Med en treårig jente ombord: soldrakt (badedrakt med halvlange ermer og bein), redningsvest, pioner 8 mini halvfull av vann, solkrem på all synlig hud, plaske plaske plaske plaske...

Resten av familien: bader, ligger litt i solen, oppsøker skygge. Repeat.

Har tatt av kalesje bakre del, mens fremste over førerposisjon og bysse står på. Men med luke åpen. 

Er en så badeglad familie at vi oppsøkte de varme vikene,  da vannet i Skagerrak ikke er så voldsomt varmt at det gjør noe:

http://www.imr.no/forskning/forskningsdata/temperatur_flodevigen/draw.map?boey=1

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Vanlig praksis der vi vanligvis ferdes (Trøndelag-Helgeland) er så langt som mulig å fortøye med hekken mot sør. Da kan man slippe sola inn på akterdekket samtidig som man har livd mot den kalde nordavinden som er vanlig på kysten her om sommeren. Om det blir mye varme og stekende sol kan denne metoden være utfordrene fordi man ikke har noe sted å gjemme seg for sola. 

På tur ned til Sør- og Østlandet for to år tilbake la jeg merke til at mange hadde en annen metode ulik det vi er vant med. Med de værmeldingene som er for Helgelandskysten denne helga har jeg prøvd denne metoden. Har fortøyd båten med baugen mot sør-vest og kledd soltrekket over frontruta. Med flybridgebåt ligger da akterdekket i skyggen utover ettermiddagen. Samtidig kan man trekke opp på fly om man ønsker å være i sola. Og med åpne vinduer/ventilet/luker holdes det rimelig svalt inne i båten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

På trøndelagskysten er det jo bare å hoppe i sjøen. Var 11,7 i Trondheimsleia sist helg! Men har sikkert steget et par grader nå!  Er det mer enn tre-fire dager med finvær kommer jo havtåka og demper tempen 10 grader. ellers er det som Brigg sier Kald Nordavind nesten hele tiden. Varme og stille er det så og si aldri!  Det er nesten bestandig et par grader kjøligere ved kysten og enn litt lengre inn i landet hos oss..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...