Guest Startet 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2019 I går møtte jeg og en kompis en "ekspert" på båt, han hadde jobba for både goldfish og gozzi. Så han kunne hjelpe oss og få frem de siste knopene ganske lett sa han. På en regatta seilkatamaran som de hadde seila masse regattaer med. Det hadde de fått pålagt sharkskin på hele bunnen av båten og fått nesten 10knop mer. Ta det under på kjøreflatene og på girhuset så skal dere se farta kommer, sa han. Det jeg tenker er jo at jeg har prøvd sharkskin fluesnøre og det fungerte jo greit, hvis man ser på en golfball så går den mye lengere og er mye mer retningsstabil enn en som et helt rund. Men når jeg tenker dette konseptet på båt, så blir det litt trøbbel i topplokket mitt, sharkskin skal jo beholde luft i "rillene", sånn at det blir mindre motstand, men på ett girhus så vil jo ekstra luft der nede øke kavitasjonen/slippet, hvis man får dette på kjøreflatene, så kanskje? Men har jo sett flere amerikanere sliper bunnen fort med 2-400papir for og få noen riper som lufta kan legge seg i, dette øker farta med 1-3miles når de har hastigheter på 100-120miles MEN hvis dette lissom hadde vært "the shit", hvorfor er det ikke blitt en standar på alle regatta båtene, rundbane/offshore racing? Eller det lissom ingen andre enn han kar'n vi møtte som har prøvd? Eller som jeg tenker så er de 10knopene noe han har drømt om (drømmer ofte selv om de 10 siste knopene, man aldri klarer) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Ingen som har noen tanker rundt dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Kanskje han har rett, må vel prøves. Selv tar jeg opp båten hvert annet år og er kjempefoenøyd når groen er tatt bort. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.