Jump to content

Ålegress - hvor kritisk for DPH drev?

Billa

Recommended Posts

DPH drev. Har fått blant annet ålegress mellom propellene. Hovedsakelig er det en myk trådlignende tang der men også noe av det flate grønne gresset. Den trådlignende tangen virker ufarlig. Det er mest mellom propellene, men også litt mellom indre propell og drev.

Hvor kritisk er dette for simring? Må det tas med en gang eller kan det vente til båten er hjemme ca 10 driftstimer unna?

Worrysome!!!!!

Sushi

Ligger i en bukt og må passere området en gang til på vei ut. Har med propellverktøy og kan ta av propeller, men stedet må være egnet og grunt. 

Det rare er at det går drevbåter inn og ut her.

Tar av propell ved første anledning.

Sushi

Spent på å høre hvordan det går med drevet ditt! Håper det går bra! Har samme drev selv og det er jo klin umulig å ikke få ålegress innimellom propellene ila sesongen hvis man ikke er 100% kjent på alle plasser man er innom og styrer unna områder med ålegress.

Ålegress er en grønn plante med flate blader.

Kan bli lang og kan sikkert trekkes inn i propeller.

Åletang, Gyhår eller Martaum er etpar millimeter tykk, rund og flere meter lang brunalge. Legger seg inn mot simmeringer og ødelegger disse. Kan også stoppe vannsirkulasjonen i hylser eller fylle propeller helt så de ikke virker.

Ålegress er fredet da den er gytested for mange arter- bla Torsk. Den andre tror jeg ikke det er så farlig med.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Kan støtte noe av det over. Hadde vann i drevet i vår, nettopp pga ålegress i simmering/pakning slik at det ikke var tett. I følge mekanikeren var ikke første gang han fant det som årsak til lekkasje. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Så sant, så sant.

Volvo har jo etterhvert kommet med en plastikkkappe innerst på akselen. Denne lukker helt mot akselen og evnt ålegress vil vel kanskje ikke komme inn til selve lageret på innsiden? Eller er det bare teori?

Det er nesten umulig å se om det har kommet litt ålegress her pga ingen innsyn. Kan vel ikke ta av propellene bare på mistanke om muligens kanskje ålegress mange ganger per sesong?

Mellom innerste og ytterste propell er det et lite rom så man kan se om det har kommet noe og evnt renske med en kniv eller annet. Men er det lager der også som kan bli ødelagt?

20180922_174432.jpg

Da har vi fått fjernet sjøgresset fra akslingen. Det var hovedsakelig en rund trådaktig tang og ikke det flate gresset der. Kan ha vært heldig og dradd inn dette i stedet for ålegress. Fikk god hjelp av en båtnabo her ute. Parkerte jolla tett inntil badeplattformen og så var det å gyve løs på jobben. Propellverktøy har jeg alltid med meg. Det lå veldig mye sjøgress mellom propellene men nesten ingenting foran indre propell. Fant også sjøgress inne i pakningen i det jeg tror kalles akseltettingen (ringene mellom akslingene). Pirket sjøgress ut med tannpirker. Etterpå så alt OK ut. Vi roterte propellene og det kommer ikke olje i vannet.

Tror drevet er berget. Bestiller løft og prøvetapping av olje i hjemmhavn. 

5958A7B0-0520-4E46-B846-88EC1B7F6DF1.jpeg.a7f58f35c5c562826206ca512386093e.jpeg

Sushi

Er dette seriøst?? Ålegrass som spiser simringer?? Kan gå med på fiskesene/garn osv

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Jeg tror den brune algen som er ca 2 mm og rund er verre enn ålegress.

På nye drev har Volvo såvidt jeg vet begynt med to simmeringer mellom akslingene for å unngå dette.

Ligger det slik brun tråd inni simmeringen lekker det.

Bare tidsspørsmål før drevet ryker.

Mons

I år synes jeg det har vært mye av den brune runde "tangen" her på Sørlandet. Alge eller hva det er. Jeg har fast aksling så det tenker jeg ikke så mye på det , bortsett fra når vi bader. Som nå skjer 6-10 ganger per dag for tiden...

Nok en grunn til å velge fast aksling altså...?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Billa skrev for 12 timer siden:

Fant også sjøgress inne i pakningen i det jeg tror kalles akseltettingen (ringene mellom akslingene). 

Siden jeg har 2 stk dph-drev og er ny mht drev er jeg litt ekstra interessert i denne tråden. Hadde du den svarte koppen innerst på din aksel, se bilde?

20180922_174438.jpg.a404375590baf07717f5c6fc9ea10a46.jpg

Eller så du rett innpå lageret? Som her:

20180923_145147.jpg.071a5601a920cbc075ddf8711879f6d5.jpg

Pinkvin skrev for 22 timer siden:

Er det lov å påpeke det åpenbare, uten at det hjelper noe? For en elendig konstruksjon.... Finnes det noen løsning utover endret bruk av båten?

Ja det er lov.
Det er vel ikke noe bedre stilt på påhengere?-

Er jo samme opplegget med simring.

Tja...en 200hk påhenger og et drev til en 200 hk Volvo er vel ganske så likt og komme til...

Men må si jeg er overasket av problemstillingen...

Har selv hatt en del båter tidligere med drev, og fartet land og strand...var riktig nok mercruiser, men det er vel ganske likt..

Fikk aldri noe problem med ålegress og lekkasje i drev...og her vest er det mye ålegress på sen sommeren...

Er glad jeg har akslinger nå...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...