Fjordland Startet 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2019 Har nylig bytta til en eldre optimax. Motoren ser svært bra ut, kommer fra nylig service. Har de korekte iridium NGK pluggene, nye filter, nytt batteri på ca 950CCA Motoren starter lett, sviver veldig fint på tomgang, men når eg skal ha den i plan så føles det som om den ikkje går på alle 6 sylindre. Får den rare lyden som kommer når den mangler en sylinder, og rister. Hadde ikkje turteller når eg prøvde båten, men vil anta dette er mellom 2-3000rpm. Gir eg på mer, forandrer lyden seg, og den går "som ei kule" fra 30 knop og videre er den veldig fin. Har noen vert borti noe lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Med mindre det er coil on plug: hvor gamle er pluggledningene? Hatt omtrent samme symptomer i bil før, og da var det pluggledningene som var (over)modne for utskifting. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Det tør eg ikkje svare på. Fikk samme signaler på et utenlandsk foru også.. sjekke over strømkabler for så og feilsøke coilene Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Om motoren går rent på fullt øs så er nok coilene i orden, sjekk pluggledningene du :) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Og billigst også. Må bare komme meg hjem. fikk gleden av og reise offshore når det fine været kom Sitér dette innlegget Link to post
Ole Opsahl Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 (redigert) Det er typisk høyest trykk i sylinderen i mellomregisteret, ergo vanskeligere for gnisten å hoppe mellom elektrodene på pluggen. Nå kjenner jeg ikke til tenningsanlegget på denne motoren, men sånn generell feilsøking går igjen på det meste *sjekke pluggkabler for svimerker/gjennomslag, oftest der de ligger nærme gods. Ohme kabler, noen ganger står det hva motstanden skal være på kabelen. Typiske verdier er 1000-5000ohm *sjekke fordeler og rotor for irring/sot. Ofte kan det bli mer sot på en av lederne inne i lokket om det er noe galt med tilhørende pluggledning *coil er ikke så lett å sjekke, men om alt overstående er i orden kan man gappe ned åpningen mellom elektrodene på tennpluggen, gjerne ett par tideler (om den var 0-7mm kan man prøve med 0.5mm) Ikke alle plugger man kan justere dette på, og om man har ett brukt sett liggende er det lurt å prøve med de. Om den da går som den skal er det ofte coil som ikke klarer å bygge opp nok strøm. Det kan naturligvis være helt andre årsaker og, forgasser drivstofftilførsel osv, men veldig ofte skyldes slike symptomer noe tenningsrelatert. Redigert 26.Juli.2019 av Ole Opsahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 3.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 (redigert) Tok en liten runde i båten idag. Holdt motoren på ca 2000rpm, koplet vekk en og en coil, og motoren endret gange for hver sylinder. Mest sannsynlig er alt ok, bare jeg som ikkje er kjent med motorens lydbilde. Byttet tennplugger og, merket meg at pluggene på babord sylinderekke var svarte, babord fine og brune. Noen som kan tenke seg hva som gjør dette? Redigert 3.August.2019 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.