
Ole Opsahl
Det er typisk høyest trykk i sylinderen i mellomregisteret, ergo vanskeligere for gnisten å hoppe mellom elektrodene på pluggen.
Nå kjenner jeg ikke til tenningsanlegget på denne motoren, men sånn generell feilsøking går igjen på det meste
*sjekke pluggkabler for svimerker/gjennomslag, oftest der de ligger nærme gods. Ohme kabler, noen ganger står det hva motstanden skal være på kabelen. Typiske verdier er 1000-5000ohm
*sjekke fordeler og rotor for irring/sot. Ofte kan det bli mer sot på en av lederne inne i lokket om det er noe galt med tilhørende pluggledning
*coil er ikke så lett å sjekke, men om alt overstående er i orden kan man gappe ned åpningen mellom elektrodene på tennpluggen, gjerne ett par tideler (om den var 0-7mm kan man prøve med 0.5mm) Ikke alle plugger man kan justere dette på, og om man har ett brukt sett liggende er det lurt å prøve med de. Om den da går som den skal er det ofte coil som ikke klarer å bygge opp nok strøm.
Det kan naturligvis være helt andre årsaker og, forgasser drivstofftilførsel osv, men veldig ofte skyldes slike symptomer noe tenningsrelatert.