Jump to content

Mercury optimax går urent i mellomregisteret.

Fjordland

Recommended Posts

Har nylig bytta til en eldre optimax. Motoren ser svært bra ut, kommer fra nylig service. Har de korekte iridium NGK pluggene, nye filter, nytt batteri på ca 950CCA

Motoren starter lett, sviver veldig fint på tomgang, men når eg skal ha den i plan så føles det som om den ikkje går på alle 6 sylindre. Får den rare lyden som kommer når den mangler en sylinder, og rister.

Hadde ikkje turteller når eg prøvde båten, men vil anta dette er mellom 2-3000rpm. Gir eg på mer, forandrer lyden seg, og den går "som ei kule" fra 30 knop og videre er den veldig fin.

Har noen vert borti noe lignende?

Det er typisk høyest trykk i sylinderen i mellomregisteret, ergo vanskeligere for gnisten å hoppe mellom elektrodene på pluggen.

Nå kjenner jeg ikke til tenningsanlegget på denne motoren, men sånn generell feilsøking går igjen på det meste

*sjekke pluggkabler for svimerker/gjennomslag, oftest der de ligger nærme gods. Ohme kabler, noen ganger står det hva motstanden skal være på kabelen. Typiske verdier er 1000-5000ohm

*sjekke fordeler og rotor for irring/sot. Ofte kan det bli mer sot på en av lederne inne i lokket om det er noe galt med tilhørende pluggledning

*coil er ikke så lett å sjekke, men om alt overstående er i orden kan man gappe ned åpningen mellom elektrodene på tennpluggen, gjerne ett par tideler (om den var 0-7mm kan man prøve med 0.5mm) Ikke alle plugger man kan justere dette på, og om man har ett brukt sett liggende er det lurt å prøve med de. Om den da går som den skal er det ofte coil som ikke klarer å bygge opp nok strøm.

Det kan naturligvis være helt andre årsaker og, forgasser drivstofftilførsel osv, men veldig ofte skyldes slike symptomer noe tenningsrelatert.

Redigert av Ole Opsahl (see edit history)
  • 2 uker senere...

Tok en liten runde i båten idag. Holdt motoren på ca 2000rpm, koplet vekk en og en coil, og motoren endret gange for hver sylinder. Mest sannsynlig er alt ok, bare jeg som ikkje er kjent med motorens lydbilde. 

Byttet tennplugger og, merket meg at pluggene på babord sylinderekke var svarte, babord fine og brune. Noen som kan tenke seg hva som gjør dette? 

Redigert av Fjordland (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...