Jos66 Startet 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2019 Heisan. Savner båtlivet og sjøen, putrer rundt i en pram på innsjøen her jeg bor men drømmer om noe man kan tilbringe litt tid i. Jeg har en uvane med å finne ting jeg ikke liker på alt jeg eier, med dertil påfølgende ombygging og modifisering. ? Derfor vil jeg gjøre dette med ny båt litt på en annen måte. Jeg skal kjøpe et gammelt skrog/båt og bygge min egen båt som passer mine behov og ønsker. Jeg trenger litt erfaringer fra dere på type skrog jeg bør se etter. -Ferdig båt skal være så lett som mulig og ikke bredere enn at transport med vanlig henger langs landeveien er mulig uten en masse styr. -Den vil få en dieselmotor på ca 250-300 hk og må ha et skrog som håndterer såpass med hk. (lett motor) -21"-24" -god nok i sjø. -billig? Jeg kikker på finn og forsøker å finne spec. Men selgere skryter og bredde og vekt er ikke helt pålitelig, hvis det i det hele tatt står. Så fyr løs folkens, hva slags erfaringer har dere med 70-80 talls klassikerene i den størrelsen? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Er vel ikke mye med båt bortsett fra årer ,som faller i kategorien "billig", så det var vel litt håpefullt :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
dieselfan Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Burde du ikke bestemme deg for om du skal ha noe planende eller halvplanende ? Om du vil ha klare svar så still klare spørsmål- hvilken bredde skal båten ha ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 (redigert) Winrace 22 er det første skroget jeg tenker på. Usikker på hvorfor du sier 250-300 hk. Vil du ha så voldsom fart? Du kan lese mer om skroget/ båten jeg tenker på her Redigert 26.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 godt skrog, fornuftig, enorm plass, trapp gjennom vimdskjerm, men den kan ikke bruke mer enn 200 diesel hester.... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 (redigert) Derav mitt spørsmål om hvorfor han vil ha så sterk motor. Winrace med 200 hk diesel flytter seg jo greit det... Men hvis formålet er å flytte seg raskere så er evt Scand Dynamic 7600 et alternativ. Min far hadde denne med 245 hk bensin. Gikk godt og behagelig. Knopmåler viste 41 knop med den motoren mener jeg å huske. Eller kanskje Master Miami 670. Redigert 26.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jos66 Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 S/Y Vega skrev for 2 timer siden: Er vel ikke mye med båt bortsett fra årer ,som faller i kategorien "billig", så det var vel litt håpefullt :) He he, alt er relativt. Særlig "billig" Sitér dette innlegget Link to post
Jos66 Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 dieselfan skrev for 2 timer siden: Burde du ikke bestemme deg for om du skal ha noe planende eller halvplanende ? Om du vil ha klare svar så still klare spørsmål- hvilken bredde skal båten ha ? Skal ha planene skrog og den må ikke være bredere enn at den lovlig kan fraktes på båthenger med bil. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Er maks bredde da 250 cm? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mort1 Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 I tillegg til de andre nevnte kan du kikke på f.eks Draco 21-24 Windy 22-24 Marex 23/gambler Fjord 21-24 Det finnes også gode skrog blant eldre amerikanske båter... Sitér dette innlegget Link to post
Jos66 Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Grand Banks jr skrev 9 minutter siden: Derav mitt spørsmål om hvorfor han vil ha så sterk motor. Winrace med 200 hk diesel flytter seg jo greit det... Men hvis formålet er å flytte seg raskere så er evt Scand Dynamic 7600 et alternativ. Eller kanskje Master Miami 670. Se det ja,? winrace har gått under radaren min. Det eneste jeg er helt sikker på er type motor. Jeg har et kjærlighetsforhold til mercedes diesel motorer og vil marinisere samme motor som jeg har i bilen min. Om606, den har potensiale til å levere 300hk uten at det vil gå ut over driftssikkerhet. Men jeg mååå jo ikke ha så mye i ? Sitér dette innlegget Link to post
Jos66 Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Mort1 skrev 7 minutter siden: I tillegg til de andre nevnte kan du kikke på f.eks Draco 21-24 Windy 22-24 Marex 23/gambler Fjord 21-24 Det finnes også gode skrog blant eldre amerikanske båter... Ja, har sett på alle disse også, særlig Draco synes det å mysse av i halvdårlig tilstand. Hvilken av disse har de beste skrogene tro? For fart mellom 30-40 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Var ikke det motoren jeg hadde i min Mercedes E300 T tro? 177 hk originalt for den mappes, mates med større turbo eller hva folk enn foreslo. God lyd i dem. Liker lyden mye bedre enn i CDI motorene. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jos66 Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Grand Banks jr skrev 13 minutter siden: Er maks bredde da 250 cm? Ja, blir vel det? Har sett litt forskjellige meninger om det, men er vel 250cm som er maks bredde. Sitér dette innlegget Link to post
Jos66 Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Grand Banks jr skrev 4 minutter siden: Var ikke det motoren jeg hadde i min Mercedes E300 T tro? 177 hk originalt for den mappes, mates med større turbo eller hva folk enn foreslo. God lyd i dem. Liker lyden mye bedre enn i CDI motorene. Jo det stemmer, men med modifisert mekanisk pumpe fra den litt eldre motoren og annen turbo blir den et monster? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Hvem som helst kan få 500hk ut av den motoren, det er ikke der utfordringen ligger. Å bygge en marinemotor vil oversatt til bil-verden tilsvare at du skal kjøre opp lierbakken med 10 meter campingvogn i 5 timer. Har du ikke en plan for ferskvannskjøling, oljekjøling og ladeluftkjøling så er det liten grunn til å fortsette før det er på plass. Jo mer V-bunn du velger jo større krav til motoren.... Har du en plan ift framdriftssystem? Sitér dette innlegget Link to post
Jos66 Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 (redigert) dieselfan skrev 7 minutter siden: Hvem som helst kan få 500hk ut av den motoren, det er ikke der utfordringen ligger. Å bygge en marinemotor vil oversatt til bil-verden tilsvare at du skal kjøre opp lierbakken med 10 meter campingvogn i 5 timer. Har du ikke en plan for ferskvannskjøling, oljekjøling og ladeluftkjøling så er det liten grunn til å fortsette før det er på plass. Jo mer V-bunn du velger jo større krav til motoren.... Har du en plan ift framdriftssystem? Nei, der skorter det foreløpig på kunnskapene, men oppe i mitt hode ser jeg for meg et duo prop drev. Kjøling, smøring og annet har jeg rimelig greit styring på. Redigert 26.Juli.2019 av Jos66 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Nå må vi passe på at Jos66 låver oss en byggetråd før for mange råd blir gitt. Sitér dette innlegget Link to post
Jos66 Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Fuglen skrev 6 minutter siden: Nå må vi passe på at Jos66 låver oss en byggetråd før for mange råd blir gitt. ? Byggetråd blir det... Når jeg kommer så langt, planlegging er jo halve morro og akkurat det er gratis. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Toyota 1VD twin turbo omlag 260 hp og en haug med Nm, 4.5 liter V8 diesel kjøling som i bil, radiator og vifter -- ekstra oljekjøler og vifter på den går som faen alu motor - lav vekt dreiemomentkurven er ikke slik man ønsker i en båt, men i en lett kjøre fort fort båt spiller det ikke så stor rolle da man har hauger av Nm og ta av Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Jos66 Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 janet skrev for 8 timer siden: Toyota 1VD twin turbo omlag 260 hp og en haug med Nm, 4.5 liter V8 diesel kjøling som i bil, radiator og vifter -- ekstra oljekjøler og vifter på den går som faen alu motor - lav vekt dreiemomentkurven er ikke slik man ønsker i en båt, men i en lett kjøre fort fort båt spiller det ikke så stor rolle da man har hauger av Nm og ta av Er dette et forslag eller kjører du med sånn motor i båt? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 (redigert) Jos66 skrev for 1 time siden: Er dette et forslag eller kjører du med sånn motor i båt? ikke forslag, men en mulighet ja, har en slik har også en 1UZ, det er 4 liter Toyota bensin V8, naturpuster begge rigget omlag på identisk måte, bruker begge motorene tar vel omlag 4 timer å hive ut den ene motoren og sette den andre inn, 2 mann kjapt gjort - enkelt arbeid - ikke noe pes bensin har også i krattet 250/260 hp (og rundt 250 Nm) toppfarten er nok høyere med bensin mølla, begge bruker samme aksel og prop. - overflate prop så bensin mølla vinner på høyere turtall men måten dieselhaugen drar i gang på er utrolig, og SÅ kjapt høyt dreiemoment er kult med litt last i båten - 2/3 personer din båt: hva med en eldre Hydrolift? Redigert 27.Juli.2019 av janet (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Jos66 Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 janet skrev 22 minutter siden: ikke forslag, men en mulighet ja, har en slik har også en 1UZ, det er 4 liter Toyota bensin V8, naturpuster begge rigget omlag på identisk måte, bruker begge motorene tar vel omlag 4 timer å hive ut den ene motoren og sette den andre inn, 2 mann kjapt gjort - enkelt arbeid - ikke noe pes bensin har også i krattet 250/260 hp (og rundt 250 Nm) toppfarten er nok høyere med bensin mølla, begge bruker samme aksel og prop. - overflate prop så bensin mølla vinner på høyere turtall men måten dieselhaugen drar i gang på er utrolig, og SÅ kjapt høyt dreiemoment er kult med litt last i båten - 2/3 personer din båt: hva med en eldre Hydrolift? Tøfft? kjører du med åpent motorrom eller hvordan blir det med varme bak der når du ikke har vannkjølt eksos manifoil? Hydrolift blir litt vel mye speed båt i forhold til å ha en turvennlig båt. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Jos66 skrev 12 minutter siden: Tøfft? kjører du med åpent motorrom eller hvordan blir det med varme bak der når du ikke har vannkjølt eksos manifoil? Hydrolift blir litt vel mye speed båt i forhold til å ha en turvennlig båt. hele båten er åpen bak fordekket, båten er drøyt 10 m lang og fordekket omlag 1.5/2 meter resten av båten er åpen men ja, eksosrørene bir varme ja, veldig varme. men rørene går ut i luften og er ikke i kontakt med hverken båt, folk eller fe har et arrangement i hekken med pumper og ventiler som kan pumpe vann inn i eksosrør, bensinhaugen har 4 eksosrør og hvert av rørene har en inngang for vann slik at det blir litt som våt eksos (mekka til dette mest for moro, en V8 på tomgang med våt eksos er ganske kul) normalt gidder jeg ikke bruke dette - har nok dill i båten som det er har laget eksosmanifolden selv så kunne godt hatt inntak av vann rett etter motor, men greia er mest et sound effect show så tenkte aldri på å kjøle manifold på dieselhaugen går rørene fra turbo bare en bit rakt akterover og ut i luft, ikke noe opplegg for vann her rørene er bare lange nok til at evt ubrent fuel detter i vannet i stedet for i båten Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Kallethekid Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Jos66 skrev for 14 timer siden: Ja, har sett på alle disse også, særlig Draco synes det å mysse av i halvdårlig tilstand. Hvilken av disse har de beste skrogene tro? For fart mellom 30-40 knop. Jeg har ikke prøvd alle de nevnte modellene, men Windy 22 som senere ble 23 og 7500 er et fantastisk skrog i litt sjø. Det sies ar dette er det skrog Herman Linge selv var mest fornøyd med. Jeg er ikke helt sikker på om Windy 24 deler dette skroget, men det kan sikkert andre hjelpe til med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.