Mjøsfarer Startet 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2019 Tømming av septik går bra helt til det siste av tanken skal ut. Det virker som noe hardt som flyter på toppen i tanken, og når det skal ut går kverna saktere og saktere helt til sikringen går. Har prøvd å fylle med vann for å løse opp, men til ingen nytte. Er det noe remedie jeg kan skylle ned i dass for å få ut den siste prosenten fra tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Hvilket materiale er tanken din laget av? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mjøsfarer Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Den er rustfri, jeg antar stål. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Kan noen ha skyllet ned våtservietter f.eks? De pleier stort sett å knøvle seg inn i knivene, men det er en mulighet. Hva slags papir bruker dere? Det billige dopapiret løser seg ikke opp like godt som det dyre, og er i prinsippet lim og cellulose. Mulig at når væsken har blitt tømt, og det er tykk graut av dårlig dopapir igjen, at kverna sliter og går varm. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Har brukt oppvaskmaskinpulver med hell - virker som om det løser det meste, inkludert gjenstridig dasspapir (var uheldig og tok med ‘feil’ rull en gang). La virke en stund før skylling. Brukte også Heydi klinkerrens en gang da dette tar urinstein. 5 liters kanne og fylte opp m ferskvann og lot stå noen timer (60 l tank). Kom en hvit sky av oppløst urinstein og kuleventilen kjentes ut som om den var nysmurt etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Send familien på restaurant eller noe. Ankre opp godt utpå. Ta på badbukse, munnbind og engangshansker. Ha tilgjengelig verktøyet du trenger, noen baljer eller tomme bokser som evt kan lastes. Papir, filler, vann, såpe. Kjør på, lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Klinkerrens/mursteinene osv er saltsyre. Er det ok å ha på septikktanken/systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Tom Rør skrev 6 minutter siden: Kan noen ha skyllet ned våtservietter f.eks? De pleier stort sett å knøvle seg inn i knivene, men det er en mulighet. Hva slags papir bruker dere? Det billige dopapiret løser seg ikke opp like godt som det dyre, og er i prinsippet lim og cellulose. Mulig at når væsken har blitt tømt, og det er tykk graut av dårlig dopapir igjen, at kverna sliter og går varm. Det er kvern både inn og ut fra tanken, så jeg tenker at proppen må ha klompet seg etter å ha gått gjennom første kverna. Fruen hadde en jobbfest her i sommer, så kan ikke garantere at det ikke er fremmedelementer på tanken, men da burde det ha stoppet før det kom inn i tanken tenker jeg. Angående papir så bruker vi det dyreste Reitan har å tilby, så billig papir er ikke årsaken. Jeg vurderer et par desiliter matolje, det vil kanskje hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Kan nevne at båten ligger i Mjøsa, så saltvann er ikke problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 (redigert) Er ikke tett lufting da? Stusser over at kverna går saktere og saktere. Den burde bråstoppe ved propp. Redigert 27.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 (redigert) Skjer det samme om du lar pumpa få en pause underveis ? Jobbfest uten tydelige toalettinstrukser før ombordstigning, gjentatte instrukser før hvert toalettbesøk, samt avmelding etter hvert toalettbesøk er dømt til å bli septikkjobb. Tømmer man septik rett i havna i Mjøsa, eller må du utpå hver gang? Redigert 27.Juli.2019 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Bitteliten skrev 58 minutter siden: Er ikke tett lufting da? Stusser over at kverna går saktere og saktere. Den burde bråstoppe ved propp. Det har jeg ikke undersøkt, så det bør jeg. Hadde en runde tidligere der luftingen faktisk var tett, og da hørte man tanken slo seg pga vakuum. Har ikke fått den lyden nå. Takk for tipset. Eureka skrev 46 minutter siden: Skjer det samme om du lar pumpa få en pause underveis ? Jobbfest uten tydelige toalettinstrukser før ombordstigning, gjentatte instrukser før hvert toalettbesøk, samt avmelding etter hvert toalettbesøk er dømt til å bli septikkjobb. Tømmer man septik rett i havna i Mjøsa, eller må du utpå hver gang? Har gitt pumpa 20-30 sek pause, men sikkert lurt å la den stå et par minutter eller mer. Angående tømming er det samme regler som ellers i landet. En del tømmestasjoner fra land, ellers utpå. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Mjøsfarer skrev 32 minutter siden: tømming er det samme regler som ellers i landet. En del tømmestasjoner fra land, ellers utpå. Mjøsa er i særstilling. Sørøstlandet er forbud over alt. Så Mjøsa er lik vestlandet og nordover, ikke samme regler som ellers i landet ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Pinkvin skrev 7 minutter siden: EMjøsa er i særstilling. Sørøstlandet er forbud over alt. Nå ja. Sørøstlandet er i særstilling. Om du tar deg bryderiet med å se på norgeskartet vil du se at sørøstlandet utgjør en forsvinnende liten del av landets kyst. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bellen Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Mjøsa er i særstilling. Sørøstlandet er forbud over alt. Så Mjøsa er lik vestlandet og nordover, ikke samme regler som ellers i landet ;-) Så du mener sørøstlandet er normalen og resten av landet er i særstilling? Hva blir det neste, at det er østlandet som bidrar mest til staten og resten av landet blir subsidiert? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Ikke ødelegg en god møkkatråd med slikt drittsnakk. Det finns andre fora til slikt Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 (redigert) Pinkvin skrev for 7 timer siden: Klinkerrens/mursteinene osv er saltsyre. Er det ok å ha på septikktanken/systemet? Ikke saltsyre. Fosforsyre og oksalsyre så det går greit. Men er neppe mye urinstein når en ligger på Mjøsa, så forslaget utgår uansett ? Rettelse, ny feil følger.. Lurer på om jeg har svart feil på denne før. Men saltsyre er det altså ikke. Redigert 27.Juli.2019 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Bitteliten skrev 1 time siden: Ikke ødelegg en god møkkatråd med slikt drittsnakk. Det finns andre fora til slikt En sleivete bisetning fra meg, så var moroa i gang. Apropos dritt, jeg vet ikke om dere har fått med dere advarsel om bading i Mjøsa pga farlige alger de siste dagene? Det har ikke kommet fram hvor det kom fra, men min teori er at de 100.000 kubikk kloakk som gikk rett i Mjøsa da renseanlegget på Skreia brant i vinter endelig har vist seg fram. Som jeg alltid har sagt; det kommer bare dritt fra Toten. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Joda, vi leser lokalavisa for sørnorge, Dagbladet. ? fått det med oss. ? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 2 hours ago, Mjøsfarer said: En sleivete bisetning fra meg, så var moroa i gang. Apropos dritt, jeg vet ikke om dere har fått med dere advarsel om bading i Mjøsa pga farlige alger de siste dagene? Det har ikke kommet fram hvor det kom fra, men min teori er at de 100.000 kubikk kloakk som gikk rett i Mjøsa da renseanlegget på Skreia brant i vinter endelig har vist seg fram. Som jeg alltid har sagt; det kommer bare dritt fra Toten. står ikke at de er farlig, står at de KAN være farlig. "Norsk institutt for vannforskning (NIVA) advarer mot å bade der algene er før det er klarlagt om algene er giftige eller ikke." klipp og lim fra aftenposten. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Mjøsfarer Svart 8.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Enden på visa ble at jeg knuste et par oppvasktabletter og lot dem godgjøre seg i tanken et par dager. Da klarte kverna å dra gjennom alt, og jammen luktet det Finish rundt båten etterpå og. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.