Jump to content

Brå avslutning på båtferien, med motorstopp på Yanmar 6LPA.


riskyrasmussen

Recommended Posts

På retur (heldigvis) fikk vi i dag brått full stans i maskin.

 

Lå på 3000rpm i 3-4timer uten feilslag før motoren brått døde.

 

Litt enkel feilsøking kunne ikke påvise, og hjelp ble tilkalt på kanal 16.

 

Redningsskøyta var på stedet ila. 1t og sleper oss i dette øyeblikk mot hjemmehavn.

 

Sitter nå å undrer hva galt det kan være, men kommer stadig tilbake til at det må ha noe med drivstofftilførsel å gjøre.

 

Filterene er naturligvis skiftet (ble også skiftet før avreise).

 

Motoren er en Yanmar 6lpa.

 

Jeg har tenkt på følgende mulige feil:

Stopsolenoide

Fødepumpe

Drivstoffslanger (sprekk/luft)

 

 

 

Link to post
Gabi skrev 15 minutter siden:

Du har ikke 2 tanker med egne stengeventiler? Glemt å åpne den ene?

Løs jording til motor frs batteri etc?

Nok diesel? Ingen feil med giver?

 

Bare 1 tank ja, og ventil åpen. 

 

Løs jording har jeg ikke funnet, men ville ikke starter fusket i tilfelle?

Giver sier halv tank, som sammenfaller med at jeg fyllte for 2 dager siden og har kjørt et lite stykke. Hvis ikke motorens forbruk har økt voldsomt de siste dager.

Men må si det hadde vært en pinlig årsak ;)

Link to post
Landcrab skrev 11 minutter siden:

Kjedelig, håper du finner ut av dette.

 

Kan du si litt mer om hvor brått den døde? Mistet du litt kraft og turtall og så døde den, eller gikk det rett i svart fra 3200rpm?

Den gikk rett i svart fra 3200rpm ja.

Ble først forbanna på samboer, da jeg var sikker på at hun hadde fikla med stopp-knappen ?

Link to post
.Snorre skrev 8 minutter siden:

Stop solenoiden skal ha spenning så lenge motor går.

Det høres merkelig ut. Vanligvis får ikke solenoiden spenning før en trykker på stopp knappen.

Men dette er jo lett å teste ut. Jeg ville så sjekket fødepumpe, neste høytrykkspumpe hvis filtre etc. er utelukket. Havari i høytrykkspumpe kan skje, det gir bråstopp.

 

 

Link to post

Når det er stopp på tienedelen som her så er det vel sikringsboksen beste stedet å starte ?

 

Falsk luft, slangebrudd, klem på slange, defekt fødepumpe, filtre, vannutskiller osv ville jeg glemt (fordi det ikke gir momentant stopp) til det er sjekket at alle hovedkomponenter som må ha strøm, har det

Link to post

Takk for alle gode innspill. 

 

Vi er nå godt fortøyd i hjemmeby, i midlertidig havn. Her kan jeg ligge til motor sviver igjen.

 

Må vel begynne med strøm, men er ikke dette en ganske "dum" motor, som burde gå så lenge den får diesel og luft, og stoppsolenoide får sin spenning såklart?

 

Link to post

Vil tro det. Start med solenoiden. Fødepumpen for diesel er så klart også en mulighet. Når den kutter pleier, ikke alltid, motoren å gi fra seg noen hikk. I form av ujevn gange noen sekunder før full stopp. Samme gjelder for tette filtre, luft, etc. Om motoren går på angitt turtall og så pluslig går i null, uten ulåter, virker det umiddelbart som dieselkutt.

Link to post
riskyrasmussen skrev 24 minutter siden:

Må vel begynne med strøm, men er ikke dette en ganske "dum" motor, som burde gå så lenge den får diesel og luft, og stoppsolenoide får sin spenning såklart?

 

Og at timingen er i orden.

 

Denne motoren har vel registerreim? Kan reimen ha hoppet over noen tenner slik at timingen er tilstrekkelig i ulage til at motoren ikke går, men uten at ventilene har gått i stempeltoppen? Kanskje ikke det som bør sjekkes ut først, men kan være lurt å ha i bakhodet om andre mulige feilkilder ikke er årsaken. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
13 hours ago, Mix said:

Det høres merkelig ut. Vanligvis får ikke solenoiden spenning før en trykker på stopp knappen.

 

Har ikke greie på denne motortypen, men har vært borte i en del "stoppknapper" og "nødstopper" i andre sammenhenger. Om stopp eller nødstopp skal ha spenning på eller ikke for å oppnå stopp, det vel jo avhenge av en "rissikovurdering". Det mest vanlige i forbindelse med ulike "farlige maskiner" det er at nødtroppkretsen skal være strømmførende når man ikke skal ha ett stopp. Med en gang det skjer et brudd i kretsen så skal "maskinen" stoppe. Med en slik kobling så kan man ved feil "få ett stopp for mye".  I motsatt fall så vil man ved feil i kretsen ikke få stoppet maskinen i det hele tatt.

 

Ut i fra en slik vurdering så skulle man tro at en motor som ikke lar seg stanse "på normal måte" kan gi en "farlig situasjon" slik at det naturlige designprinsippet ville være at solonoiden må ha spenning, og det må gå strøm i kretsen for at motoren skal kunne gå. Ved brudd i kretsen så vil motoren stanse men på den annen side så risikerer man ikke en situasjon der motoren ikke lar seg stanse på grunn av feil i kretsen. (Så kalt "fail-safe design".) Synes det ville være rart om ikke Yanmar har valgt en løsning der solonoiden må ha spenning og strøm for at motoren skal kjøre, når man har valgt "elektrisk stopp". (Brannalarmer og tyverialarmer er jo koblet ut i fra samme prinsipp, slik at hvis man klipper alarmkretsen så går alarmen.)

 

30 minutes ago, Jens_P said:

Prøv å løsne et eller flere dyserør ved dyse og kjør motor på starter. Da skal det komme diesel. 

 

Det satt jeg også og tenkte på, men av grunner som er nevnt så avventet jeg om det ikke ville være noen andre som foreslo akkurat dette.

 

Da jeg hadde start/dieselproblemer på min lille VP 2003, så var noe av det første jeg gjorde å løsne på dysene en og en. Så pumpet jeg med håndpumpen til det kom diesel ut av hver av koblingsflensene. Grunnen var både å se at det kom diesel og å få ut eventuelt innestengt luft.

 

I dette tilfellet så kunne man vel kanskje først og fremst mistenke brudd i aksling til diselpumpe eller elektrisk brudd i stoppkrets. 

 

Skulle tro at noe av det første og enkleste man kunne gjøre er å løsne en av dieseldysene, dreie den på starteren og se om det så lekker diesel ut av koblingsflensen til dysen. I dette tilfellet så skulle man vel kanskje forvente at det dreier seg om en eller annen feil i diseselsystemet og at det ikke kommer diesel ut av "løsnet koblingsflens".  

Link to post
Arne2 skrev 19 minutter siden:

Ut i fra en slik vurdering så skulle man tro at en motor som ikke lar seg stanse "på normal måte" kan gi en "farlig situasjon" slik at det naturlige designprinsippet ville være at solonoiden må ha spenning, og det må gå strøm i kretsen for at motoren skal kunne gå.

I båt ønsker man normalt ikke at en motor skal stoppe ute at man vil. Motor som stopper i høy sjø p.g.a. bagatellmessig feil som f.eks. en løs ledning er ikke noe man vil oppleve.

Blir overrasket om det viser seg at Yanmar marinemotorer er utstyrt med en stopp-mekanisme som må ha spenning for at motor skal gå.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Det er ikke rart i det hele tatt. Perkins går uten strøm. En del Volvo gjør det ikke, eller reduserer rpm., GM kutter, de Yanmar jeg har jobbet på fortsetter å gå (uten solenoidstopp). Hvilken filosofi angjeldende motor tilhører, vet jeg ikke. Beskrivelsen fra TS antyder dieselkutt. Personlig reagerer jeg på små endringer i motorstøy/vibrasjon etc. Andre er fullstendig immune. Det er ikke så godt å si om motoren har gitt forvarsel. Noen tror at systemet gir fornuftig feilmelding uansett. Andre vet at så ikke er tilfelle. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Slik beskrives 6lpa sin stopp solenoiden på et annet forum:

 

The fuel stop solenoid is "backwards" on this engine. It opens when you turn on the ignition and closes when it doesn´t get the voltage anymore, e.g. when you turn off the ignition or press the stop button. The stop button simply breaks that circuit when pushed (via a relay, not directly). I guess it´s like it would be in a Landcruiser with an added stop button.
 

 

Link to post

En venn av meg opplevde akkurat det samme, som du beskriver. Motoren hadde gått bare 400 timer og var ikke Yanmar. En konstanterte at det kom diesel. Dysene og pumpa ble tatt ut å sjekket og de var ok. Det viste seg at det var elektronisk feil, så han måtte få ny elektronikk. Dette til tross for oss "eksperter" mente at det var en motor uten elektronikk.

Link to post

Tørn motor for hand for å sjekke at alt kjennes normalt ut,

Så  startet med å drenere litt av finfiltret (For å utelokke vann) og  så løsnet dyserøra  for å sjekke at det kommer diesel når du  kjører motor på starter. 

da har en fått noen svar, og kan ta det derfra.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...