riskyrasmussen Startet 27.Juli.2019 Del på Facebook Startet 27.Juli.2019 På retur (heldigvis) fikk vi i dag brått full stans i maskin. Lå på 3000rpm i 3-4timer uten feilslag før motoren brått døde. Litt enkel feilsøking kunne ikke påvise, og hjelp ble tilkalt på kanal 16. Redningsskøyta var på stedet ila. 1t og sleper oss i dette øyeblikk mot hjemmehavn. Sitter nå å undrer hva galt det kan være, men kommer stadig tilbake til at det må ha noe med drivstofftilførsel å gjøre. Filterene er naturligvis skiftet (ble også skiftet før avreise). Motoren er en Yanmar 6lpa. Jeg har tenkt på følgende mulige feil: Stopsolenoide Fødepumpe Drivstoffslanger (sprekk/luft) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 går motor fint rundt på starteren? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
riskyrasmussen Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 S/Y Vega skrev 22 minutter siden: går motor fint rundt på starteren? Ja, og virker ikke som den har mistet kompressjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Du har ikke 2 tanker med egne stengeventiler? Glemt å åpne den ene? Løs jording til motor frs batteri etc? Nok diesel? Ingen feil med giver? Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Gabi skrev 15 minutter siden: Du har ikke 2 tanker med egne stengeventiler? Glemt å åpne den ene? Løs jording til motor frs batteri etc? Nok diesel? Ingen feil med giver? Bare 1 tank ja, og ventil åpen. Løs jording har jeg ikke funnet, men ville ikke starter fusket i tilfelle? Giver sier halv tank, som sammenfaller med at jeg fyllte for 2 dager siden og har kjørt et lite stykke. Hvis ikke motorens forbruk har økt voldsomt de siste dager. Men må si det hadde vært en pinlig årsak ;) Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Kjedelig, håper du finner ut av dette. Kan du si litt mer om hvor brått den døde? Mistet du litt kraft og turtall og så døde den, eller gikk det rett i svart fra 3200rpm? Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Landcrab skrev 11 minutter siden: Kjedelig, håper du finner ut av dette. Kan du si litt mer om hvor brått den døde? Mistet du litt kraft og turtall og så døde den, eller gikk det rett i svart fra 3200rpm? Den gikk rett i svart fra 3200rpm ja. Ble først forbanna på samboer, da jeg var sikker på at hun hadde fikla med stopp-knappen ? Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Ville begynt med sjekk av diesel tilførsel.. Stop solenoiden skal ha spenning så lenge motor går. Kan være verd å sjekke at den har spenning når tenning er på. Solenoiden er plassert her: Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Det enkleste å sjekke er som flere har nevnt stoppsolenoiden, sett på nøkkelen i startposisjon med motorluke åpen trykk på stoppknappen du vil høre er klart klikk da er den i orden. Solenoiden har strømtilførselen fra releet som er mot gearet på høyre side, idiotisk plassering. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 .Snorre skrev 8 minutter siden: Stop solenoiden skal ha spenning så lenge motor går. Det høres merkelig ut. Vanligvis får ikke solenoiden spenning før en trykker på stopp knappen. Men dette er jo lett å teste ut. Jeg ville så sjekket fødepumpe, neste høytrykkspumpe hvis filtre etc. er utelukket. Havari i høytrykkspumpe kan skje, det gir bråstopp. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Jeg har haft et problem med fødepumpen engang. Det gav ikke det totale uvarslede stop, som beskrives her. Der var en periode med ujævn motorgang op til motoren endelig stoppede. Godt nok er min motor en VP, men så store er forskellene heller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Når det er stopp på tienedelen som her så er det vel sikringsboksen beste stedet å starte ? Falsk luft, slangebrudd, klem på slange, defekt fødepumpe, filtre, vannutskiller osv ville jeg glemt (fordi det ikke gir momentant stopp) til det er sjekket at alle hovedkomponenter som må ha strøm, har det Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Takk for alle gode innspill. Vi er nå godt fortøyd i hjemmeby, i midlertidig havn. Her kan jeg ligge til motor sviver igjen. Må vel begynne med strøm, men er ikke dette en ganske "dum" motor, som burde gå så lenge den får diesel og luft, og stoppsolenoide får sin spenning såklart? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Vil tro det. Start med solenoiden. Fødepumpen for diesel er så klart også en mulighet. Når den kutter pleier, ikke alltid, motoren å gi fra seg noen hikk. I form av ujevn gange noen sekunder før full stopp. Samme gjelder for tette filtre, luft, etc. Om motoren går på angitt turtall og så pluslig går i null, uten ulåter, virker det umiddelbart som dieselkutt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 riskyrasmussen skrev 24 minutter siden: Må vel begynne med strøm, men er ikke dette en ganske "dum" motor, som burde gå så lenge den får diesel og luft, og stoppsolenoide får sin spenning såklart? Og at timingen er i orden. Denne motoren har vel registerreim? Kan reimen ha hoppet over noen tenner slik at timingen er tilstrekkelig i ulage til at motoren ikke går, men uten at ventilene har gått i stempeltoppen? Kanskje ikke det som bør sjekkes ut først, men kan være lurt å ha i bakhodet om andre mulige feilkilder ikke er årsaken. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mix Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 dieselfan skrev for 1 time siden: til det er sjekket at alle hovedkomponenter som må ha strøm, har det Og hvilke er det på en Yanmar 6LP ? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Prøv å løsne et eller flere dyserør ved dyse og kjør motor på starter. Da skal det komme diesel. Er det mekanisk reserve/nød-stopp som kan ha løst ut? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Arne2 Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 13 hours ago, Mix said: Det høres merkelig ut. Vanligvis får ikke solenoiden spenning før en trykker på stopp knappen. Har ikke greie på denne motortypen, men har vært borte i en del "stoppknapper" og "nødstopper" i andre sammenhenger. Om stopp eller nødstopp skal ha spenning på eller ikke for å oppnå stopp, det vel jo avhenge av en "rissikovurdering". Det mest vanlige i forbindelse med ulike "farlige maskiner" det er at nødtroppkretsen skal være strømmførende når man ikke skal ha ett stopp. Med en gang det skjer et brudd i kretsen så skal "maskinen" stoppe. Med en slik kobling så kan man ved feil "få ett stopp for mye". I motsatt fall så vil man ved feil i kretsen ikke få stoppet maskinen i det hele tatt. Ut i fra en slik vurdering så skulle man tro at en motor som ikke lar seg stanse "på normal måte" kan gi en "farlig situasjon" slik at det naturlige designprinsippet ville være at solonoiden må ha spenning, og det må gå strøm i kretsen for at motoren skal kunne gå. Ved brudd i kretsen så vil motoren stanse men på den annen side så risikerer man ikke en situasjon der motoren ikke lar seg stanse på grunn av feil i kretsen. (Så kalt "fail-safe design".) Synes det ville være rart om ikke Yanmar har valgt en løsning der solonoiden må ha spenning og strøm for at motoren skal kjøre, når man har valgt "elektrisk stopp". (Brannalarmer og tyverialarmer er jo koblet ut i fra samme prinsipp, slik at hvis man klipper alarmkretsen så går alarmen.) 30 minutes ago, Jens_P said: Prøv å løsne et eller flere dyserør ved dyse og kjør motor på starter. Da skal det komme diesel. Det satt jeg også og tenkte på, men av grunner som er nevnt så avventet jeg om det ikke ville være noen andre som foreslo akkurat dette. Da jeg hadde start/dieselproblemer på min lille VP 2003, så var noe av det første jeg gjorde å løsne på dysene en og en. Så pumpet jeg med håndpumpen til det kom diesel ut av hver av koblingsflensene. Grunnen var både å se at det kom diesel og å få ut eventuelt innestengt luft. I dette tilfellet så kunne man vel kanskje først og fremst mistenke brudd i aksling til diselpumpe eller elektrisk brudd i stoppkrets. Skulle tro at noe av det første og enkleste man kunne gjøre er å løsne en av dieseldysene, dreie den på starteren og se om det så lekker diesel ut av koblingsflensen til dysen. I dette tilfellet så skulle man vel kanskje forvente at det dreier seg om en eller annen feil i diseselsystemet og at det ikke kommer diesel ut av "løsnet koblingsflens". Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Arne2 skrev 19 minutter siden: Ut i fra en slik vurdering så skulle man tro at en motor som ikke lar seg stanse "på normal måte" kan gi en "farlig situasjon" slik at det naturlige designprinsippet ville være at solonoiden må ha spenning, og det må gå strøm i kretsen for at motoren skal kunne gå. I båt ønsker man normalt ikke at en motor skal stoppe ute at man vil. Motor som stopper i høy sjø p.g.a. bagatellmessig feil som f.eks. en løs ledning er ikke noe man vil oppleve. Blir overrasket om det viser seg at Yanmar marinemotorer er utstyrt med en stopp-mekanisme som må ha spenning for at motor skal gå. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 (redigert) Det er ikke rart i det hele tatt. Perkins går uten strøm. En del Volvo gjør det ikke, eller reduserer rpm., GM kutter, de Yanmar jeg har jobbet på fortsetter å gå (uten solenoidstopp). Hvilken filosofi angjeldende motor tilhører, vet jeg ikke. Beskrivelsen fra TS antyder dieselkutt. Personlig reagerer jeg på små endringer i motorstøy/vibrasjon etc. Andre er fullstendig immune. Det er ikke så godt å si om motoren har gitt forvarsel. Noen tror at systemet gir fornuftig feilmelding uansett. Andre vet at så ikke er tilfelle. Redigert 28.Juli.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Slik beskrives 6lpa sin stopp solenoiden på et annet forum: The fuel stop solenoid is "backwards" on this engine. It opens when you turn on the ignition and closes when it doesn´t get the voltage anymore, e.g. when you turn off the ignition or press the stop button. The stop button simply breaks that circuit when pushed (via a relay, not directly). I guess it´s like it would be in a Landcruiser with an added stop button. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 En venn av meg opplevde akkurat det samme, som du beskriver. Motoren hadde gått bare 400 timer og var ikke Yanmar. En konstanterte at det kom diesel. Dysene og pumpa ble tatt ut å sjekket og de var ok. Det viste seg at det var elektronisk feil, så han måtte få ny elektronikk. Dette til tross for oss "eksperter" mente at det var en motor uten elektronikk. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Roger jo Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 (redigert) Tørn motor for hand for å sjekke at alt kjennes normalt ut, Så startet med å drenere litt av finfiltret (For å utelokke vann) og så løsnet dyserøra for å sjekke at det kommer diesel når du kjører motor på starter. da har en fått noen svar, og kan ta det derfra. Redigert 28.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hanto1 Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 6LP må ha spenning på for å fungere og er dermed ingen « typisk» marinemotor. Noen mener jeg ble ombygd ( mulig for offshore bruk/ mob. Båt) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Enig med Roger Jo over her. Begynn med det enkleste og eliminer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.