riskyrasmussen Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Takk for mange innspill. Jeg satt på flybridge når dette skjedde, der har jeg ikke temperatur eller oljetrykksmåler, kun alarmer for disse. Turteller har jeg, og motor/propellstøy høres relativt godt ovenfra. I ettertid er jeg veldig sikker på at jeg ikke følte/hørte noe før maskinen stoppet. Samboer og barn satt nede, og dermed enda nærmere motor. Hun er fast bestemt på at det var helt normalt frem til stopp. Det eneste uvanlige på denne turen var antall glassmaneter vi passerte, og sikkert kjørte over. Samtidig tror jeg ikke motor stopper brått om kjølvannet skulle ha bli blokkert av slike, og sjøvannsfilteret ser helt fint ut. Har nå fått pakket alle ferieartikler ut av båten, og skal begynne med feilsøking i morgen, hvis været tillatter det. I dag er det 35grader i skyggen her, så tror ikke tålmodigheten har godt av å bli utfordret under disse forholdene:) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 (redigert) Men, reagerer starteren nå? Eller er det helt dødt? Redigert 28.Juli.2019 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Worry II skrev 12 minutter siden: Men, reagerer starteren nå? Eller er det helt dødt? Den går akkurat som før, verken tyngre eller lettere. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Ok, så maskineriet blir med rundt. Det er jo et godt tegn, tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 .Snorre skrev for 8 timer siden: The fuel stop solenoid is "backwards" on this engine. Hvis det er slik på TS sin motor ville jeg sjekket det aller først. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Samme her.. Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Men, hvis jeg "lufter" på dysene ved kjøring av starter, og det kommer diesel frem. Da har jeg vel utelukket solenoid, filter, slanger, fødepumpe i en smell?:) Håper selv naturligvis at dette er noe så enkelt som solenoid. Har målt på den, og den har 12V ved tenning på, og spenning forsvinner ved aktivering av stoppknapp. Kan forsåvidt høre en lite "klikk" ved tilkobling/frakobling av solenoid (med tenning på), så mye tyder på at den virker. Selv om jeg ikke hatt tatt den ut og sett at den faktisk rører seg. Denne ser ut til å sitte rett ned i høytrykkspumpe, og må løsnet med egnet fastnøkkel. Er det fare for å få 1000- deler i form av fjærer, skiver etc. flyvende i ansiktet når jeg skrur den ut?:) Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Worry II skrev 12 minutter siden: Ok, så maskineriet blir med rundt. Det er jo et godt tegn, tenker jeg. Jo takk, det håper jeg også :) Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Har tidligere i sommer hjulpet en med 6lpa motor der var releet til startsolenoinen defekt mister den strøm stopper motor ingen elektronikk på denne motoren som er en ToyotaLandcrusermotor går starteren rundt er det kun den som tidligere er avbildet som må ha strøm .som andre har nevnt når registerreima sjekkes Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Da har jeg fått ordnet lading for batterier, og har bynt å sett litt nede i maskin i ro og mak. Solenoid: tydelig lite "klikk" fra den i det jeg kobler til/fra kabel med tenning på. Dette indikerer at spenning fungerer som forutsatt, og at "noe" rører seg der inne. Er litt usikker på om jeg tør å skru den ut, da den er montert direkte inn i høytykkspumpa. Vil nødig ødelegge noe mer i jakten på en feil her :) Når jeg håndpumper med primerpumpe over dieselfilter får jeg til slutt motstand. hvis jeg så venter i 4-5 minutter får jeg pumpet litt mer. Er dette normalt? Legger ved et bilde av solenoide. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 I servicemanualen er det minst en O-ring som er merket "not reusable" i forbindelse med solenoiden. Ville latt den være inntil videre. Hvis den lager lyd, er den trolig ok... Da ville jeg løsent på dyserør for å se om et kommer diesel når motor kjøres på starter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 (redigert) Håndpumpen burde opprettholde et visst mottrykk over tid. Prøv å kjøre en standard lufteprosedyre. Se om du får diesel frem til 'kammeret' i høytrykkspumpen. Deretter dyserør/dyser. Redigert 30.Juli.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Pumpe på håndpumpen å få noen til å forsøke å starte samtidgt Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Da blir det en tur med en ekstra mann i morgen, og forsøke lufting av dyser/dyserør. Fikk gløttet så vidt på register-reim, og den er i hvertfall ikke helt av. For å inspisere den nøye må det vel til noe demontering. Den er notert skiftet i 2017, med 200 driftstimer etter skiftet. Legger ved et bilde av dieselfilter, som har primerpumpe på topp. Er dette også den pumpen som under drift pumper diesel frem til høytrykkspumpe. I så fall, hvordan drives den ?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Den drives kun med håndmakt ved bytte av filter. Ligger dieseltanknivået under fødepumpen? Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Dieseltank ligger helt i bunn av båten, nivå godt under motor og fødepumpe ja. Da må det vel være en transportpumpe et sted? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 (redigert) riskyrasmussen skrev 20 minutter siden: Dieseltank ligger helt i bunn av båten, nivå godt under motor og fødepumpe ja. Da må det vel være en transportpumpe et sted? Ja/nei, vanligvis sitter det en pumpe nede på blokka, mekanisk drevet av motorens 'inmat'. Avhengig av høytrykkspumpen, reagerer de forskjellige motorene forskjellig på defekter på sugesiden av høytrykkspumpen. Noen motorer kutter tvert. Andre fusker og roter litt før de stopper (selvluftende). Det som er viktig, er å starte feilsøkingen i den ene enden og jobbe systemstisk. Et triks kan være, kun for test, å sette inn en bit gjennomsiktig plastslange nedstrøms fødepumpen for å se om det kommer inn luft. Oppstrøms fødepumpen skal det være overtrykk, men sett gjerne inn en bit plast her også. Kan være at fødepumpen har konket. Når du åpner lufteskruen på høytrykkspempen skal fødepumpen gi en bra dieselsprut. Redigert 30.Juli.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 så det her engelske skrivet, er vel noe som ikke stemmer der, hva skal en egentlig med stoppknapp når motor kan stoppes med tenningsnøkkel, stoppselanoid må ha strøm for og stoppe motor på 6LP, så denne er ikke strømførende når motor går, hadde den vært strømførende over tenningsnøkkel hadde det ikke vært behov for egen stoppknapp Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Andor skrev 3 minutter siden: så det her engelske skrivet, er vel noe som ikke stemmer der, hva skal en egentlig med stoppknapp når motor kan stoppes med tenningsnøkkel, stoppselanoid må ha strøm for og stoppe motor på 6LP, så denne er ikke strømførende når motor går, hadde den vært strømførende over tenningsnøkkel hadde det ikke vært behov for egen stoppknapp For morro skyld kunne jeg selvsagt prøve å starte motor med solenoid frakoblet :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Solenoiden kan være vekslende for den saks skyld. Ikke dill med noe hvis du ikke vet. Setter du strøm på solenoiden hører du et klikk. Hører du tilsvarende klikk når du tar av strømmen? Altså når du har koblet deg utenom styringsreléet? Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Hulda skrev 14 minutter siden: Solenoiden kan være vekslende for den saks skyld. Ikke dill med noe hvis du ikke vet. Setter du strøm på solenoiden hører du et klikk. Hører du tilsvarende klikk når du tar av strømmen? Altså når du har koblet deg utenom styringsreléet? Det er "hurtigkobling" på ledningen som går til solenoiden. Slår jeg på teningen, og kobler denne til/fra så hører jeg "klikk" Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Solenoiden på 6lp må ha strøm for å starte. Du kan fort bli lurt om du kjinner motoren og løser dyserøret uten strøm på Solenoiden det vil kommer diesel ut dyserøret hvis det ikke er motstand Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Yanmar shutoff solenoids are energized to shut down – when you kill her at the helm it activates a relay (located on the engine next to the air cleaner) which energizes the shutoff solenoid. At the moment you kill the engine at the helm have a voltmeter or 12V test light setup at the solenoid so you can see if it is getting power from the relay. Hentet fra Yanmar Amerika sine sider, dette er en Yanmar 6LP 315 Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 ser det er 2 versoner som blir brukt, noen har selonoid som må ha strøm for og åpne og stenge, den versjonen som vedkommende har her har kun en ledning på selonoid, og da krever den 12 volt for og stoppes, selonoid som krever strøm til både start og stopp har 3 ledninger og kontakt med 3 ledere Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Utdrag av koblingskjema for 6LP: Ledningsnett relevant for stop solenoid er merket. Kable til dynamo (Denso) går til terminal merket IG - tenning. Fullstending skjema finnes i brukermanual. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.