Jump to content

Brå avslutning på båtferien, med motorstopp på Yanmar 6LPA.


riskyrasmussen

Recommended Posts

Takk for mange innspill.

 

Jeg satt på flybridge når dette skjedde, der har jeg ikke temperatur eller oljetrykksmåler, kun alarmer for disse.

 

Turteller har jeg, og motor/propellstøy høres relativt godt ovenfra. I ettertid er jeg veldig sikker på at jeg ikke følte/hørte noe før maskinen stoppet.

 

Samboer og barn satt nede, og dermed enda nærmere motor. Hun er fast bestemt på at det var helt normalt frem til stopp.

 

Det eneste uvanlige på denne turen var antall glassmaneter vi passerte, og sikkert kjørte over. Samtidig tror jeg ikke motor stopper brått om kjølvannet skulle ha bli blokkert av slike, og sjøvannsfilteret ser helt fint ut.

 

Har nå fått pakket alle ferieartikler ut av båten, og skal begynne med feilsøking i morgen, hvis været tillatter det. 

 

I dag er det 35grader i skyggen her, så tror ikke tålmodigheten har godt av å bli utfordret under disse forholdene:)

Link to post

Men, hvis jeg "lufter" på dysene ved kjøring av starter, og det kommer diesel frem. Da har jeg vel utelukket solenoid, filter, slanger, fødepumpe i en smell?:)

 

Håper selv naturligvis at dette er noe så enkelt som solenoid. Har målt på den, og den har 12V ved tenning på, og spenning forsvinner ved aktivering av stoppknapp.

 

Kan forsåvidt høre en lite "klikk" ved tilkobling/frakobling av solenoid (med tenning på), så mye tyder på at den virker. Selv om jeg ikke hatt tatt den ut og sett at den faktisk rører seg.

 

Denne ser ut til å sitte rett ned i høytrykkspumpe, og må løsnet med egnet fastnøkkel. Er det fare for å få 1000- deler i form av fjærer, skiver etc. flyvende i ansiktet når jeg skrur den ut?:)

 

 

Link to post

Har tidligere i sommer  hjulpet en med 6lpa motor der var releet  til startsolenoinen defekt mister den strøm stopper motor ingen elektronikk på denne motoren som er en ToyotaLandcrusermotor  går starteren  rundt er det kun den som tidligere  er avbildet som må ha strøm .som andre har nevnt når registerreima sjekkes 

Link to post

Da har jeg fått ordnet lading for batterier, og har bynt å sett litt nede i maskin i ro og mak.

 

Solenoid: tydelig lite "klikk" fra den i det jeg kobler til/fra kabel med tenning på. Dette indikerer at spenning fungerer som forutsatt, og at "noe" rører seg der inne.

 

Er litt usikker på om jeg tør å skru den ut, da den er montert direkte inn i høytykkspumpa. Vil nødig ødelegge noe mer i jakten på en feil her :)

 

Når jeg håndpumper med primerpumpe over dieselfilter får jeg til slutt motstand.

hvis jeg så venter i 4-5 minutter får jeg pumpet litt mer. Er dette normalt?

 

Legger ved et bilde av solenoide.

20190730_190501.jpg

Link to post

Da blir det en tur med en ekstra mann i morgen, og forsøke lufting av dyser/dyserør.

 

Fikk gløttet så vidt på register-reim, og den er i hvertfall ikke helt av. For å inspisere den nøye må det vel til noe demontering. Den er notert skiftet i 2017, med 200 driftstimer etter skiftet. 

 

Legger ved et bilde av dieselfilter, som har primerpumpe på topp. Er dette også den pumpen som under drift pumper diesel frem til høytrykkspumpe. I så fall, hvordan drives den ??

20190730_201037.jpg

Link to post
riskyrasmussen skrev 20 minutter siden:

Dieseltank ligger helt i bunn av båten, nivå godt under motor og fødepumpe ja.

 

Da må det vel være en transportpumpe et sted?

Ja/nei, vanligvis sitter det en pumpe nede på blokka, mekanisk drevet av motorens 'inmat'. Avhengig av høytrykkspumpen, reagerer de forskjellige motorene forskjellig på defekter på sugesiden av høytrykkspumpen. Noen motorer kutter tvert. Andre fusker og roter litt før de stopper (selvluftende). Det som er viktig, er å starte feilsøkingen i den ene enden og jobbe systemstisk. Et triks kan være, kun for test, å sette inn en bit gjennomsiktig plastslange nedstrøms fødepumpen for å se om det kommer inn luft. Oppstrøms fødepumpen skal det være overtrykk, men sett gjerne inn en bit plast her også. Kan være at fødepumpen har konket. Når du åpner lufteskruen på høytrykkspempen skal fødepumpen gi en bra dieselsprut.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

så det her engelske skrivet, er vel noe som ikke stemmer der, hva skal en egentlig med stoppknapp når motor kan stoppes med tenningsnøkkel, stoppselanoid må ha strøm for og stoppe motor på 6LP, så denne er ikke strømførende når motor går, hadde den vært strømførende over tenningsnøkkel hadde det ikke vært behov for egen stoppknapp

Link to post
Andor skrev 3 minutter siden:

så det her engelske skrivet, er vel noe som ikke stemmer der, hva skal en egentlig med stoppknapp når motor kan stoppes med tenningsnøkkel, stoppselanoid må ha strøm for og stoppe motor på 6LP, så denne er ikke strømførende når motor går, hadde den vært strømførende over tenningsnøkkel hadde det ikke vært behov for egen stoppknapp

For morro skyld kunne jeg selvsagt prøve å starte motor med solenoid frakoblet :)

Link to post
Hulda skrev 14 minutter siden:

Solenoiden kan være vekslende for den saks skyld. Ikke dill med noe hvis du ikke vet. Setter du strøm på solenoiden hører du et klikk. Hører du tilsvarende klikk når du tar av strømmen? Altså når du har koblet deg utenom styringsreléet?  

Det er "hurtigkobling" på ledningen som går til solenoiden. Slår jeg på teningen, og kobler denne til/fra så hører jeg "klikk" 

Link to post

Yanmar shutoff solenoids are energized to shut down – when you kill her at the helm it activates a relay (located on the engine next to the air cleaner) which energizes the shutoff solenoid.  At the moment you kill the engine at the helm have a voltmeter or 12V test light setup at the solenoid so you can see if it is getting power from the relay.

Hentet fra Yanmar Amerika sine sider, dette er en Yanmar 6LP 315

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...