Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

riskyrasmussen skrev 20 minutter siden:

Dieseltank ligger helt i bunn av båten, nivå godt under motor og fødepumpe ja.

 

Da må det vel være en transportpumpe et sted?

Ja/nei, vanligvis sitter det en pumpe nede på blokka, mekanisk drevet av motorens 'inmat'. Avhengig av høytrykkspumpen, reagerer de forskjellige motorene forskjellig på defekter på sugesiden av høytrykkspumpen. Noen motorer kutter tvert. Andre fusker og roter litt før de stopper (selvluftende). Det som er viktig, er å starte feilsøkingen i den ene enden og jobbe systemstisk. Et triks kan være, kun for test, å sette inn en bit gjennomsiktig plastslange nedstrøms fødepumpen for å se om det kommer inn luft. Oppstrøms fødepumpen skal det være overtrykk, men sett gjerne inn en bit plast her også. Kan være at fødepumpen har konket. Når du åpner lufteskruen på høytrykkspempen skal fødepumpen gi en bra dieselsprut.

Hulda

Hulda

riskyrasmussen skrev 7 minutter siden:

Dieseltank ligger helt i bunn av båten, nivå godt under motor og fødepumpe ja.

 

Da må det vel være en transportpumpe et sted?

Ja/nei, vanligvis sitter det en pumpe nede på blokka, mekanisk drevet av motorens 'inmat'. Avhengig av høytrykkspumpen, reagerer de forskjellige motorene forskjellig på defekter på sugesiden av høytrykkspumpen. Noen motorer kutter tvert. Andre fusker og roter litt før de stopper (selvluftende). Det som er viktig, er å starte feilsøkingen i den ene enden og jobbe systemstisk. Et triks kan være, kun for test, å sette inn en bit gjennomsiktig plastslange nedstrøms fødepumpen for å se om det kommer inn luft. Oppstrøms fødepumpen skal det være overtrykk. Når du åpner lufteskruen på høytrykkspempen skal fødepumpen gi en bra dieselsprut.



×
×
  • Create New...