Jump to content

Brå avslutning på båtferien, med motorstopp på Yanmar 6LPA.


riskyrasmussen

Recommended Posts

Da er det forsøkt lufting av flere dyser, kommer ikke en skvett diesel.

 

Register-reim er også kontrollert, og den ser helt grei ut.

 

Så da er dieselpumpe det neste.

Min høytrykkspumpe har integrert fødepumpe, så regner med den demonteres og sendes på en service.

 

Prøvde også å koble fra solenoide, men ingen forskjell. 

Link to post

Nu har brukt  6 dager  og  er like langt. 

 Før du roter deg ut på viddene, les manualen om hvordan en lufter fra bunn av,   lufte alle filter

og H-trykkspumpen   og få med deg en mekaniker, det kam bli billigere, enn å sende ting i hytt og pine   til kontroll..   

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 49 minutter siden:

Nu har brukt  6 dager  og  er like langt. 

 Før du roter deg ut på viddene, les manualen om hvordan en lufter fra bunn av,   lufte alle filter

og H-trykkspumpen   og få med deg en mekaniker, det kam bli billigere, enn å sende ting i hytt og pine   til kontroll..   

Hyggelig ?

 

Vel, jeg har forsåvidt kommet litt lengre - selv om det kansje ikke ville vært tilfredsstillende for deg mtp. fremdrift.

 

Jeg er ingen mekaniker, og må således sette meg inn i dette etterhvert. Dette må tas i det tempo jeg har mulighet til.

 

Har tatt kontakt med mekaniker, som har bistått meg noe allerede, han hadde ikke tid før i går. Dette er ikke noe kompis-greier men et firma som driver med service på innenbordsmotor.

 

Jeg er temmelig happy bare med å ha konstatert at problemet sannynligvis sitter i pumpa. 

Link to post

da skifter du stopp selonoiden, trenger ikke demontere pumpe for og skifte den, koster ikke all verden heller i forhold til å demontere og sende inn pumpe, det koster en del, overhaling pluss montering og få timet pumpe inn igjen på motor. Og du er ikke den første som har måttet skifte stopp selonoiden på Yanmar motorene

Link to post
riskyrasmussen skrev 28 minutter siden:

 

Har tatt kontakt med mekaniker, som har bistått meg noe allerede, han hadde ikke tid før i går. Dette er ikke noe kompis-greier men et firma som driver med service på innenbordsmotor.

Jeg er temmelig happy bare med å ha konstatert at problemet sannynligvis sitter i pumpa. 

:wflag:

Bra å få hjelp av en mekaniker.

hva heter H- trykk pumpa?

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
HAIK skrev for 2 timer siden:

Er nysgjerrig på om feil er funnet?

Håper det ordnet seg på best mulig måte?

Var å leverte høytrykkspumpa hos Steinkjer Elektrodiesel i dag. De som jobber med dette hos dem gikk ut i ferie forrige Fredag, men skal se på denne så snart de er tilbake.

 

Håper og tror at løsningen er i sikte. I mellomtiden har gode venner hjulpet meg å fått båten inn i båsen, så nå ligger den trygt og godt.

 

Jeg stresser da ikke mer med dette, da det må gå sin gang, men satser på at høsten blir fin på vannet :)

 

I mellomtiden blir alle reimer skiftet, og annet diverse småtteri. Greit å ta nå når båten allikevel ligger noen uker :)

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Liten oppdatering på denne nå.

 

Det var feil på dieselpumpen, men fullt reparerbart. Den får seg samtidig en liten overhaling på slitedeler, så da varer den nok en stund.

 

Planen er å få montert den tilbake i  av neste neste og forhåpentligvis få start på motor igjen til helga.

 

Alt av reimer blir nå også skiftet, inkludert  registerreim, med strammer. :)

Link to post

@riskyrasmussen Godt når man endelig finner årsaken til problemene. Og honnør for at du oppdaterer slik at andre kan lære av dine problemer. 

 

Det er mulig at det er nevnt tidligere i tråden, men hva er timetallet på motoren? Har mekanikerene gitt noen innspill på hva den bakenforliggende årsaken til feilen kan være?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takk for det Brigg!

Jeg har hatt ekstremt godt utbytte av å søke i tråder selv, hvor folk har hatt problemer og oppdatert underveis. 

 

Når jeg snakket med verkstedet som har pumpen inne var de litt overrasket over feilen. Det var brukket av noe på stempelet - uten at det går trådt eller noen synlige skader ellers. De har ingen annen teori enn matrialtretthet/produksjonsfeil, og det holder for meg. 

 

Reparasjonen av pumpe beløper seg til ca 15 000,- for de som skulle være interessert.

 

I tillegg kommer nok noen kroner på øvrig arbeid. Men, vissheten om at alt blir på stell gjør at det er vel verdt pengene :)

Link to post
  • 3 uker senere...

Ny oppdatering på saken.

 

Mekanikker og verksted er nå kommet til at havariet av pumpen med stor sannsynlighet hadde sammenheng med urenheter i Diesel.

Dette overrasket meg veldig, da jeg ofte har drenert på forfilter, og skiftet begge dieselfiltre (for og fin-filter) før vår ferie i år.

Klarte ikke å se med det blotte øye noe urenheter hverken i drenert i diesel, eller i på filtre som ble byttet.

 

Uansett, til alt hell dekker forsikringen vår skader som er forbundet med drivstoffproblemer.

Dermed ble ikke sesongens avslutning fullt så dyr for oss som den kunne blitt.

 

Glemte foresten å svare Brigg på timetall, som er ca 1200timer pr. nå.

Link to post
riskyrasmussen skrev 49 minutter siden:

Forsikringselskapet er Alandia, handlet gjennom Norwegian Brokers.

 

Kjøpte plussforsikkring. 

 

Er veldig fornøyd. Dekket tilogmed reperasjoner som jeg hadde fått utført, før jeg tok kontakt med dem.

 

Hurtig saksbehandling også.

Jeg blir nok stamkunde der :)

 

Samme vilkår også i Gjensidige ang uren diesel. 

Link to post
  • 3 måneder senere...

Motor går fortsatt greit, men har oppdaget noe nytt som jeg ikke var oppmerksom på.

 

Tenningsnøkkel er tilkoblet forbruksbatteri, og ikke startbatteri.

 

Er dette vanlig?

Ved flatt forbruksbatteri vil jeg da ikke få start på maskinen.

 

Nå når jeg vet det, så er problemet løsbart i så tilfelle - men uansett, er dette "praksis" hos dere andre?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...