riskyrasmussen Svart 1.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2019 Da er det forsøkt lufting av flere dyser, kommer ikke en skvett diesel. Register-reim er også kontrollert, og den ser helt grei ut. Så da er dieselpumpe det neste. Min høytrykkspumpe har integrert fødepumpe, så regner med den demonteres og sendes på en service. Prøvde også å koble fra solenoide, men ingen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 (redigert) Nu har brukt 6 dager og er like langt. Før du roter deg ut på viddene, les manualen om hvordan en lufter fra bunn av, lufte alle filter og H-trykkspumpen og få med deg en mekaniker, det kam bli billigere, enn å sende ting i hytt og pine til kontroll.. Redigert 2.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Marida Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 Dieselfan pleier å ha gode råd ifm motorer, ville hørt litt på hva han også sier Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 2.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2019 Roger jo skrev 49 minutter siden: Nu har brukt 6 dager og er like langt. Før du roter deg ut på viddene, les manualen om hvordan en lufter fra bunn av, lufte alle filter og H-trykkspumpen og få med deg en mekaniker, det kam bli billigere, enn å sende ting i hytt og pine til kontroll.. Hyggelig ? Vel, jeg har forsåvidt kommet litt lengre - selv om det kansje ikke ville vært tilfredsstillende for deg mtp. fremdrift. Jeg er ingen mekaniker, og må således sette meg inn i dette etterhvert. Dette må tas i det tempo jeg har mulighet til. Har tatt kontakt med mekaniker, som har bistått meg noe allerede, han hadde ikke tid før i går. Dette er ikke noe kompis-greier men et firma som driver med service på innenbordsmotor. Jeg er temmelig happy bare med å ha konstatert at problemet sannynligvis sitter i pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 kommer det ikke diesel ut ved manuel pumping heller, tenning må stå på når du pumper med håndpumpe for og se om det kommer diesel ut av rørene ved dyser Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 da skifter du stopp selonoiden, trenger ikke demontere pumpe for og skifte den, koster ikke all verden heller i forhold til å demontere og sende inn pumpe, det koster en del, overhaling pluss montering og få timet pumpe inn igjen på motor. Og du er ikke den første som har måttet skifte stopp selonoiden på Yanmar motorene Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.August.2019 Del på Facebook Svart 2.August.2019 (redigert) riskyrasmussen skrev 28 minutter siden: Har tatt kontakt med mekaniker, som har bistått meg noe allerede, han hadde ikke tid før i går. Dette er ikke noe kompis-greier men et firma som driver med service på innenbordsmotor. Jeg er temmelig happy bare med å ha konstatert at problemet sannynligvis sitter i pumpa. Bra å få hjelp av en mekaniker. hva heter H- trykk pumpa? Redigert 2.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
KARILLA Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 Er nysgjerrig på om feil er funnet? Håper det ordnet seg på best mulig måte? Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
riskyrasmussen Svart 6.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2019 HAIK skrev for 2 timer siden: Er nysgjerrig på om feil er funnet? Håper det ordnet seg på best mulig måte? Var å leverte høytrykkspumpa hos Steinkjer Elektrodiesel i dag. De som jobber med dette hos dem gikk ut i ferie forrige Fredag, men skal se på denne så snart de er tilbake. Håper og tror at løsningen er i sikte. I mellomtiden har gode venner hjulpet meg å fått båten inn i båsen, så nå ligger den trygt og godt. Jeg stresser da ikke mer med dette, da det må gå sin gang, men satser på at høsten blir fin på vannet :) I mellomtiden blir alle reimer skiftet, og annet diverse småtteri. Greit å ta nå når båten allikevel ligger noen uker :) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 19.August.2019 Del på Facebook Svart 19.August.2019 Kom over denne tråden nå. Ser mine kloke ord fra boatdiesel.com er sitert Venter i spenning. Håper det er bare solenioden som har sviktet, eller noe annet billig... Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 31.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2019 Liten oppdatering på denne nå. Det var feil på dieselpumpen, men fullt reparerbart. Den får seg samtidig en liten overhaling på slitedeler, så da varer den nok en stund. Planen er å få montert den tilbake i av neste neste og forhåpentligvis få start på motor igjen til helga. Alt av reimer blir nå også skiftet, inkludert registerreim, med strammer. :) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 @riskyrasmussen Godt når man endelig finner årsaken til problemene. Og honnør for at du oppdaterer slik at andre kan lære av dine problemer. Det er mulig at det er nevnt tidligere i tråden, men hva er timetallet på motoren? Har mekanikerene gitt noen innspill på hva den bakenforliggende årsaken til feilen kan være? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
riskyrasmussen Svart 1.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2019 Takk for det Brigg! Jeg har hatt ekstremt godt utbytte av å søke i tråder selv, hvor folk har hatt problemer og oppdatert underveis. Når jeg snakket med verkstedet som har pumpen inne var de litt overrasket over feilen. Det var brukket av noe på stempelet - uten at det går trådt eller noen synlige skader ellers. De har ingen annen teori enn matrialtretthet/produksjonsfeil, og det holder for meg. Reparasjonen av pumpe beløper seg til ca 15 000,- for de som skulle være interessert. I tillegg kommer nok noen kroner på øvrig arbeid. Men, vissheten om at alt blir på stell gjør at det er vel verdt pengene :) Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 18.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2019 Ny oppdatering på saken. Mekanikker og verksted er nå kommet til at havariet av pumpen med stor sannsynlighet hadde sammenheng med urenheter i Diesel. Dette overrasket meg veldig, da jeg ofte har drenert på forfilter, og skiftet begge dieselfiltre (for og fin-filter) før vår ferie i år. Klarte ikke å se med det blotte øye noe urenheter hverken i drenert i diesel, eller i på filtre som ble byttet. Uansett, til alt hell dekker forsikringen vår skader som er forbundet med drivstoffproblemer. Dermed ble ikke sesongens avslutning fullt så dyr for oss som den kunne blitt. Glemte foresten å svare Brigg på timetall, som er ca 1200timer pr. nå. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.September.2019 Del på Facebook Svart 18.September.2019 Urenheter kan ha vært der for mange hundre timer siden. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.September.2019 Del på Facebook Svart 18.September.2019 Bra forsikring ! Hvem bruker du ? Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 18.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2019 Forsikringselskapet er Alandia, handlet gjennom Norwegian Brokers. Kjøpte plussforsikkring. Er veldig fornøyd. Dekket tilogmed reperasjoner som jeg hadde fått utført, før jeg tok kontakt med dem. Hurtig saksbehandling også. Jeg blir nok stamkunde der :) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.September.2019 Del på Facebook Svart 18.September.2019 Høres bra ut ! Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 18.September.2019 Del på Facebook Svart 18.September.2019 riskyrasmussen skrev 49 minutter siden: Forsikringselskapet er Alandia, handlet gjennom Norwegian Brokers. Kjøpte plussforsikkring. Er veldig fornøyd. Dekket tilogmed reperasjoner som jeg hadde fått utført, før jeg tok kontakt med dem. Hurtig saksbehandling også. Jeg blir nok stamkunde der :) Samme vilkår også i Gjensidige ang uren diesel. Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 24.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2019 Kan da melde om at maskinen går som en klokke. :) Mener faktisk at den går jevnere enn noen gang, om det er mulig Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 25.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2019 Motor går fortsatt greit, men har oppdaget noe nytt som jeg ikke var oppmerksom på. Tenningsnøkkel er tilkoblet forbruksbatteri, og ikke startbatteri. Er dette vanlig? Ved flatt forbruksbatteri vil jeg da ikke få start på maskinen. Nå når jeg vet det, så er problemet løsbart i så tilfelle - men uansett, er dette "praksis" hos dere andre? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.