Jump to content

Evinrude 50 fra 1993 - plutselig går den fryktelig sakte!?

bib_ak

Recommended Posts

Har en Evinrude 50 fra 1993. Skaffet den i våres for en billig penge, uten noen garanti for at den virket. Byttet powerpack, olje, plugger, impeller etc. og den fungerte fint frem til i dag...

I fint driv på full gass i ca. 20 min. - og så faller turtallet nøyaktig slik det høres ut om man er tom for bensin. Det visste jeg at ikke var tilfelle, og motoren stoppet ikke heller - den gikk bare med svært lav RPM. Med slitne unger og kone fikk jeg ikke lov til å hente fram verktøykassa, og vi putret hjem i 5 knop - ca. 40 min. Håper ikke jeg gjorde vondt verre ved å gjøre dette...

For meg hørtes det ut som den ikke gikk på alle sylinderne - men denne motoren har kun 2 sylindre. Klarer man i det hele tatt å starte og kjøre på 1 sylinder? Riktignok vanskelig å starte etter at dette skjedde, men det lot seg gjøre - prøvde inne på brygga når vi kom fram.

Ting som må nevnes:

• Jeg måtte koble fra alarmklokka i styrekonsollen, da denne uler i hytt og gevær. Det er ikke reelle alarmer den rapporterer - jeg vet at den er defekt.
  • Det er original bensinpumpe på den, selv om det ikke benyttes egen oljetank. Har hørt at bensinpumpa kan ryke, og at jeg burde bytte til pumpe uten funksjon for oljeblanding, men det er altså ikke gjort.
  • Motoren var ikke varm, god kjølestråle hele tiden.

Ønsker tips til hvordan jeg angriper denne motoren i sommervarmen, og hva som er sannsynlig årsak.

• Defekt temperatursensor, som setter motoren i S.L.O.W modus for å forhindre skjæring.
  • Dritt i forgasser (har ikke rensa disse etter at jeg kjøpte den).
  • Skjært på grunn av varmgang.
  • Noe helt annet?

Start med det helt enkle først: bensintilførsel.

- Lufting til tank, er den åpen og ikke blokkert/ tett?

- Utløpet av tank (sitter ofte et grovfilter der, og det kan bli tett. Type rustflak fra metallkanne eller annet rask. Sjekk der.

- Bensinfilter i motor

- Evt finfilter i motor

Jeg har bare opplevd noe liknende én gang med min Evinrude 60 hk 1991, og da hadde jeg glemt  å åpne luftingen på bensintanken. Den hadde nærmest implodert. Åpnet luftingen og motoren var sitt spreke seg igjen.

Har også kun opplevd fusking én gang, og det var da jeg kjøpte den. Stod feil plugger i den. Kjøpte de den skal ha (tror de kostet rundt 250/ stk) og etter det har den gått som en kule både sommer og midtvinters.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Har nå byttet bensintank, og renset bensinfilteret (får ikke kjøpt nytt i dag). Ingen endring. Skrudd av forgasserne, gir dem ultralydbad i morgen.

Men jeg tviler egentlig litt på at bensin/luft er problemet her... Glemte kompresjonstester hjemme, så får ikke testet det, og nå er det så helvetes varmt at det ikke nytter i sitte i båten...

For testens skyld - tror dere det er greit å koble fra temperatursensor på blokka? Blokka blir overhodet ikke varm...

bib_ak skrev for 12 timer siden:

For meg hørtes det ut som den ikke gikk på alle sylinderne - men denne motoren har kun 2 sylindre.

Klarer man i det hele tatt å starte og kjøre på 1 sylinder?

Riktignok vanskelig å starte etter at dette skjedde

Ja, du klarer å starte og kjøre denne motoren på en sylinder.

Det var ikke min mening at turtall-fallet først og fremst kom av uren bensin, men skulle ønske at siden du gjorde så mange andre lure ting før du tok den i bruk så hvorfor ikke gjøre det viktigste... som ii tillegg er gratis... og kan gjøres helt uten annet enn en skrutrekker.... drenere og flushe forgassere.

-  Tok du av plugghettene en og en mens den gikk?

-  Når du fant hvilken sylinder som ikke var med kryssbytta du coiler ?

dieselfan - skal finne ut om den går på begge sylindre, det er fort gjort. Trodde bare ikke det var mulig å få start på den dersom det bare tenner i den ene. Er skammelig klar over at jeg burde renset forgasserne før jeg tok den i bruk - det var også hensikten. Men så tok begeistringen overhånd da jeg fikk liv i den, og glemte det da den uansett gikk så fint. Skjer ikke igjen!

Godt å høre at du hadde en plan for rens :thumbsup:

Bruker du løs tank?

Har du blanda olje sjøl og har kontroll på oljemengden så tviler jeg på at den har skjært seg uten at du kan føle ekstern varme...

Prøv det eldgamle trikset med å pumpe på blæra og hør om den får mer bensin og turtallet stiger da.

Er ikke sikker på om den bensinpumpa du har lar seg "tvangsmate" men det kan kanskje noen andre hjlepe med.

Jeg har løse bensintanker, og benytter ikke VRO (ekstern oljetank). 100% sikker på riktig oljeblanding rett i bensintanken.

Har testet litt mer mens det var kaldt:

• Kun nederste sylinder som fyrer.
  • Sjekket kompresjon, 8,2 bar på nederste sylinder, og 9 (!) bar på øverste.
  • Det er gnist i tennplugg i øverste sylinder, godt synlig i dagslys.
  • Demontert forgassere (de så veldig rene og pene ut forresten), vasket i bensin, og blåst litt, men fikk ikke tatt ultralydbad...

Regner med kompresjon er OK, selv om det var litt stor forskjell på sylinderne. Pluggen i øverste sylinder blir våt av bensin, så jeg tror ikke bensinmangel er årsaken til manglende eksplosjon.

Kan det være bensinpumpe? Coil? Forgasser som er tett ett eller annet sted jeg ikke kommer til? Litt rådvill nå...

Så, det du sier er at :

- øverste sylinder tenner ikke

- plugger er byttet om

- coil er byttet om

- tenningskabler er byttet om

- plugg er våt, så den får bensin

- forgassere er renset

- kompresjon er ok?

- gnist er ok?

Kan dyser byttes om? Kan det være feil forstøving av bensin? 

Kan det være et eller annet som tetter lufttilførsel?

Det jeg ikke forstår er at den faktisk gikk bra, så døde den hen igjen. Det er typisk elektrisk feil og ikke dyse, med mindre det sitter noe i den som løsnet og så kom det noe nytt til.

Kan det være en magnet som har løsnet under svinghjulet, og som gjør at det ikke er nok spenning til coil nr 2? (Virker rart, da det er gnist. Men kan det forskyve tenningspunkt?)

Vet ikke om denne har 1 eller 2 magneter etc 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Så, det du sier er at :

- øverste sylinder tenner ikke

- plugger er byttet om

- coil er byttet om

- tenningskabler er byttet om

- plugg er våt, så den får bensin

- forgassere er renset

- kompresjon er ok?

- gnist er ok?

Ja til alle punkter. Har ikke tatt av svinghjulet, så er ikke sikker på om det er en eller to magneter, men føler meg trygg på at om det var to og den ene var falt av hadde det ikke vært gnist i det hele tatt.

Manglende lufttilførsel er en god mulighet. Får prøve å finne ut hvordan lufttilførsel fungerer på denne.

Det kan ha vært drit i forgasseren som til slutt fant veien til en kanal og blokkert denne - men det kommer åpenbart bensin fram til sylinderen, da pluggen blir våt.

Dyser? Er vel en fabrikkinnstilt dyse pr. forgasser som ikke er ment for amatører å tukle med (den er forseglet), samt den vanlige justeringsnåla. Nålene ser fine ut.

Jeg koblet som sagt vekk alarmen i konsollen - kan det være at det har blitt en overledning i konsollen som utløser dette? Høres også søkt ut, men det gjør snart alt...

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...