Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

"If it works - don't fix it" :-) 

er ihvertfall ikke fare for at vår ikke får gått det den skal. Har klokka 100 motortimer på 4 ukers tur i sommer :-) Rusla i 2 døgn på 1800 rpm økte på litt innimellom som beskrevet over. Så økte vi på til 2400 rpm for å øke farta og komme inn tidligere enn planlagt til Marstrand. Ingen soting da vi økte på.

Hadde et par timer på 3000rpm + i 2-3 knops motstrøm i Engelske kanal også - måtte komme oss forbi en ro ro ferge som kom i 18 knop inn fra styrbord (Hadde CPA på 0,5 nm - så gikk fint det). Opp Themsen hadde vi 3 knop smedstrøm - så der måtte vi nesten bakke for ikke å komme for tidlig til slusa inn i havna :-)

Jeg lurer på hvor turboen starter å lage litt skikkelig varme. Jeg har alltid tenkt at det er fra ca 2000 rpm. Stemmer det?

Turboen heter  RHB52(IHI) Water cooled and forced lubrication system. Det er ikke så enkelt å lese ut i fra data diagrammene på motoren her

image.png.9be118f398970852e411af76132f793a.png

Bitteliten

Bitteliten

"If it works - don't fix it" :-) 

er ihvertfall ikke fare for at vår ikke får gått det den skal. Har klokka 100 motortimer på 4 ukers tur i sommer :-) Rusla i 2 døgn på 1800 rpm - økte så til 2400 rpm for å øke farta og komme inn tidligere enn planlagt til Marstrand. Ingen soting da vi økte på.

Hadde et par timer på 3000rpm + i 2-3 knops motstrøm i Engelske kanal også - måtte komme oss forbi en ro ro ferge som kom i 18 knop inn fra styrbord (Hadde CPA på 0,5 nm - så gikk fint det). Opp Themsen hadde vi 3 knop smedstrøm - så der måtte vi nesten bakke for ikke å komme for tidlig til slusa inn i havna :-)

Jeg lurer på hvor turboen starter å lage litt skikkelig varme. Jeg har alltid tenkt at det er fra ca 2000 rpm. Stemmer det?

Turboen heter  RHB52(IHI) Water cooled and forced lubrication system

• Create New...