Jump to content

Edit History

Bella652

Bella652

Mulig et veldig dumt spørsmål, men tanken slår meg med den erfaringen jeg hat hatt på egen båt. Trutner selvpolerende bunnstoff og gir mer turbulens? 

Etter hver ny bunnsmøring og stell av hekk og propell, så går båten veldig godt og lett i sjø. Dette taper seg overbtid, men båten  går merkbart dårligere og tyngre etter svært kort tid. Ved sjøsetting i år hadde jeg 24-25 knop og 325 gr på eksos ved 3600 omin. Et par dager senere så har farten falt et par knop, og eksostemp steget til 350-360 gr ved samme turtall. Ikke de store endringene, men nok til at jeg begynner å stusse. Dette gjelder en bella 652 med mercruiser 1.7. Denne går i bedre vinkel/plan når farten nærmer seg 25 knop, så opplevelsen av dette har større betydning enn fartendringen. 

Jeg har brukt seajet 033, som er et selvpolernede bunnstoff. Hardt bunnstoff er jo anbefalt på raskere båter, men min båt går vel ikke denne kategorien?

Bella652

Bella652

Mulig et veldig dumt spørsmål, men tanken slår meg med den erfaringen jeg hat hatt på egen båt. Trutner selvpolerende bunnstoff og gir mer turbulens? 

Etter hver ny bunnsmøring og stell av hekk og propell, så går båten veldig godt og lett i sjø. Dette taper seg overbtid, men båten  går merkbart dårligere og tyngre etter svært kort tid. Ved sjøsetting i år hadde jeg 24-25 knop ved sjøsetting og 325 gr på eksos ved 3600 omin. Et par dager senere så har farten falt et par knop, og eksostemp steget til 350-360 gr ved samme turtall. Ikke de store endringene, men nok til at jeg begynner å stusse. Dette gjelder en bella 652 med mercruiser 1.7. Denne går i bedre vinkel/plan når farten nærmer seg 25 knop, så opplevelsen av dette har større betydning enn fartendringen. 

Jeg har brukt seajet 033, som er et selvpolernede bunnstoff. Hardt bunnstoff er jo anbefalt på raskere båter, men min båt går vel ikke denne kategorien?

Bella652

Bella652

Etter hver ny bunnsmøring og stell av hekk og propell, så går båten veldig godt og lett i sjø. Dette taper seg overbtid, men båten  går merkbart dårligere og tyngre etter svært kort tid. Ved sjøsetting i år hadde jeg 24-25 knop ved sjøsetting, 325 gr på eksos ved 3600 omin. Et par dager senere så har farten falt et par knop, og eksostemp steget til 350-360 gr ved samme turtall. Ikke de store endringene, men nok til at jeg begynner å stusse. Dette gjelder en bella 652 med mercruiser 1.7. Denne går i bedre vinkel/plan når farten nærmer seg 25 knop, så opplevelsen av dette har større betydning enn fartendringen. 

Bella652

Bella652

Etter hver ny bunnsmøring og stell av hekk og propell, så går båten veldig godt og lett i sjø. Dette taper seg overbtid, men båten  går merkbart dårligere og tyngre etter svært kort tid. Ved sjøsetting i år hadde jeg 24-25 knop ved sjøsetting, 325 gr på eksos vef 3600 omin. Et par dager etterpå så har farten falt et par knop, og eksostemp steget til 350-360 gr ved samme turtall. Ikke de store endringene, men nok til at jeg begynner å stusse. Dette gjelder en bella 652 med mercruiser 1.7. Denne går i bedre vinkel/plan når farten nærmer seg 25 knop, så opplevelsen av dette har større betydning enn fartendringen. 

Bella652

Bella652

Etter hver ny bunnsmøring og stell av hekk og propell, så går båten veldig godt og lett i sjø. Dette taper seg overbtid, men båten  går merkbart dårligere og tyngre etter svært kort tid. Ved sjøsetting i år hadde jeg 24-25 knop ved sjøsetting, 325 gr på eksos og 3600 omin. Et par dager etterpå så har farten falt et par knop, og eksostemp steget til 350-360 gr ved samme turtall. Ikke de store endringene, men nok til at jeg begynner å stusse. Dette gjelder en bella 652 med mercruiser 1.7. Denne går i bedre vinkel/plan når farten nærmer seg 25 knop, så opplevelsen av dette har større betydning enn fartendringen. 

• Create New...