Jump to content

Solfaktor på sjøen (unngå å bli solbrent)

Grand Banks jr

Recommended Posts

Da jeg var barn og ungdom på 80- og 90-tallet så hadde vi solkrem, og vi brukte det av og til. Jeg var mye på sjøen med foreldrene mine da, og jeg kan bare huske solfaktor 4 og 8. 

4 ble brukt til forebyggende av og til, og 8 ble brukt hvis jeg nærmet meg solbrent. Den gang tror jeg solfaktor 15 ble kalt "sun block ". 

Jeg var ute nesten hele tiden, og satt timesvis og fisket i jolla om gangen. 

I dag har vi ikke noe lavere enn faktor 15 ombord. Men blir fremdeles solbrent.

Har begrepet "faktor" endret seg på disse 30 årene? (Er faktor 4 den gang tilsvarende 15 i dag?)

Hva gjør du for å unngå å bli solbrent på sjøen?

Og hva gjør du hvis du blir solbrent?

(Utenom å hate alle typer t-skjorter med hard tekstil etc ??)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Da jeg var barn og ungdom på 80- og 90-tallet så hadde vi solkrem, og vi brukte det av og til. Jeg var mye på sjøen med foreldrene mine da, og jeg kan bare huske solfaktor 4 og 8

Da jeg var barn på 40- 50-tallet brukte vi nøtteolje (såkalt Snell Braun) for å bli fort brun. Den hadde vel en "solfaktor" på -50! Det var konkurranse for å se hvem av oss gutter kunne trekke av størst hudflak når vi ble brent.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mouche skrev for 5 timer siden:

Ikke nok å "bare" bruke riktig faktor, men i tilstrekkelig mengde og gjenta utover dagen. Å bruke mindre enn 30 på sjøen er lite klokt og hudkreft er ikke morsomt, faktisk dødelig!

Desverre er heller ikke dette nok da nyere forskning peker mot at UVA strålende er farligst og gir de mest dødlige kreftformene.
Så selv om man ikke blir solbrendt fordi solkremen beskytter best mot UVB så kan man utfordre sjebnen med å oppholde seg lenge i sola med høy faktor.

Klar over det pipe, men litt hyggelig å være ute i solen og da bruker man solkrem med høy faktor, godt med krem og legger på nytt utover dagen. Husker en hudlege i Florida sa til meg selv og min kone (vi bodde der) at sånne som oss, skandinaver, var ikke laget for å bo i Florida og å være ute i solen.

Sånn passe god kveldssvie som  andre her er fornøyde med tror jeg ville fått de fleste hudleger til å riste på hodet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg kan ikke fordra kveldssvie heller. Det er ok å kjenne at jeg har vært i solen, og jeg liker å få farge. Men det å kjenne at det var litt for mye sol, det liker jeg ikke. 

Spesielt fordi det betyr at jeg må være så veldig forsiktig dagen etterpå. Da styrer jeg unna å ligge på akterkabinen og se på livet etc, selv om jeg synes det er veldig hyggelig.

Hvilke solkremer bruker dere da? Merke? Hvilke synes dere er gode å bruke?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Mouche skrev 24 minutter siden:

Klar over det pipe, men litt hyggelig å være ute i solen og da bruker man solkrem med høy faktor, godt med krem og legger på nytt utover dagen. Husker en hudlege i Florida sa til meg selv og min kone (vi bodde der) at sånne som oss, skandinaver, var ikke laget for å bo i Florida og å være ute i solen.

Det er fint du er klar over det.
Jeg tror for mange ikke er det så de smører seg etter alle kunstens regler for å kunne oppholde seg lengst mulig i solen.
Bare de ungår å bli solbrendt er alt vel men det kan virke som det er det farligste man kan gjøre i følge nyere forskning.

Det kan virke som UVB strålene gir mildere og kurer bare former for hudkreft som normalt er de strålende man blir solbrendt av men som man har vært mest redd for intil nå.
God solkrem rutiner er fortsatt viktig for man vil jo ikke ha skadene man kan få av UVB stråler heller man ikke ligg pal i solen over lang tid bare fordi solkremen besytter mot å bli solbrendt av UVB stråler.

Riktig nok finnes det også noe beskyttelse mot UVA i solkrem også men enkelte hudleger mener man får mindre doser UVA i seg om man kler på seg når man kjenner man begynner å bli brendt enn å være lenge i solen med høy solfaktor 
Jeg tar ikke det rådet til meg for jeg merker ikke at jeg har blitt litt solbrendt før den store smellen kommer til kvelden.

Redigert av pipe (see edit history)

Det kanskje viktigste jeg gjør for å sjekke om jeg har fått for mye sol (før jeg merker det selv) er å spørre kona om å sjekke om jeg er rød noe sted. 

Gjorde det i går, og det er jeg fornøyd med i dag. Jeg hadde smurt meg over alt, men glemt nederste del av magen fra hofte og frem. Der sa hun jeg var for rød. - Resten av dagen gikk jeg med t-skjorte selv om jeg ikke liker det. Kjente i går kveld at jeg var mer sensitiv der enn vanlig, men ikke brent. 

Farlig med så mye sol, når det er avkjølende vind og så mye bading...

pipe skrev for 9 timer siden:

Jeg tar ikke det rådet til meg for jeg merker ikke at jeg har blitt litt solbrendt før den store smellen kommer til kvelden.

Så enig, så enig. Med botid i Florida og hus på Kreta så har vi lært oss viktigheten av å ikke bare smøre seg, men begrense seg mht å oppholde seg i solen. Den varmeste tiden på dagen er en fin tid å spise lunsj og gjerne sette seg i skyggen med en bok og bare nyte livet!

Man blir faktisk brun uten å tilbringe hele dagen i solen!

Ja, man blir så absolutt brun også ved bruk av solkrem, men man unngår å bli solbrent og reduserer faren for hudkreft. Og uansett kanskje bedre å ikke være så brun, men ved fortsatt god helse og i live?

https://www.nrk.no/livsstil/minst-20.000-far-denne-_ufarlige_-hudkrefttypen-hvert-ar-1.14019226

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2018/05/23/195398906/norge-pa-dodelighetstoppen-for-foflekkreft-ingen-brunfarge-er-verdt-a-do-for

Eller?

Har vel vært noen antydninger i media om at diverse kjemikalier i solkrem ikke er så helsebringende...

Personlig syns jeg det er noe griseri..og bruker det ikke...

Sitter aldri solen, men søker alltid skygge slike varme dager...en får nok sol på seg likevel når en er ute...bare refleksen fra sjøen er nok en sommerdag...

Ida Marie III skrev 17 minutter siden:

Sitter aldri solen, men søker alltid skygge slike varme dager...

Ikke ment for å kverulere, men bare nysgjerrig: Jeg tenker at i det øyeblikket jeg får flybridgebåt, så vil jeg tilbringe mye tid der oppe. Spesielt når jeg fører båten i nydelig sommervær. Gjør ikke du det?

Jeg er også skeptisk til å smøre alle typer remedier rett på huden. Huden er det største organet vi har, og fra HMS offshore så er det svært tydelig at huden tar opp mye. Mye verneutstyr for alt mulig som jeg opp igjennom i tiden har håndtert direkte på huden (før jeg lærte HMS). F.eks white spirit på papir for å vaske bort maling på huden etc... (Etterpå har jeg lært at olivenolje gjør samme nytte på oljebasert maling.)

Men samtidig så tror jeg aldri at mine unger (eldste er 12) noen sinne har vært skikkelige solbrente, selv om de er veldig mye ute og i sol. De har aldri flasset. Vi bor på ett av de stedene som har flest soltimer per år, og de løper "uten klær" nesten hele tiden. 

De smøres med faktor 15 eller 50, og avhengig av behov. Men mange dager kan de også løpe rundt hele dagen uten solkrem, men ikke i den sterke solen vi har nå.

Så solkrem fungerer nok etter hensikten.

Husker jeg leste et sted at solkrem er ferskvare. Tåler ikke å stå i solen lenge, og man bør ikke bruke opp restene "fra i fjor".

Grand Banks jr skrev 20 minutter siden:

Husker jeg leste et sted at solkrem er ferskvare. Tåler ikke å stå i solen lenge, og man bør ikke bruke opp restene "fra i fjor".

Nok en myte. Fjorårets solkrem fungerer aldeles utmerket, men ville uansett aldri la den stå fremme i solen. Noen tror visst at man ikke kan bli solbrent hvis man sitter under en biminitop eller en parasoll, men det er nok heller ikke riktig! Man unngår jo heller ikke refleksene fra sjøen om man sitter under en parasoll, bimintopp eller lignende! Tror jeg heller ville ha slått av de diselspyende motorene!:puke:

Ifølge Andreas Bjørnstad, pressesjef i Kreftforeningen, skal det i utgangspunktet være greit å bruke solkremen fra i fjor.

- Ja, alle EU-godkjente kremer og solkremer skal ha et krukkesymbol som garanterer at de er holdbare i 12 måneder etter åpning, sier han.

Kan holde seg lenger

Bjørnstad forteller at solfaktor kan holde seg lenger enn det, men at det kan ha betydning hvordan den har vært oppbevart.

Husker på 80 tallet vi var på første sydentur. Fin tid hvor alle damene var toppløse. Men vi så noen engelske jenter på stranda som strevde med å bli brune. De brukte sånn nøtteolje eller noe sånt. Og de hadde store blemmer med 2 grads forbrenning på brystene. Men fortsatte å smøre med olje og lå i sola. Ble nok ikke mye moro på dem resten av ferien. Må jo ha svidd fært etterhvert.

Hilsen

Lurvetass

Grand Banks jr skrev for 6 timer siden:

Ikke ment for å kverulere, men bare nysgjerrig: Jeg tenker at i det øyeblikket jeg får flybridgebåt, så vil jeg tilbringe mye tid der oppe. Spesielt når jeg fører båten i nydelig sommervær. Gjør ikke du det?

Joda, flybridgen brukes mye...og med slike temperaturer vi nå har,  er biminitoppen på flyen oppe hele tiden, og gir skygge...

En kommer alltid litt i solen, til og fra, når en er ute...men å sette meg ned i solen en varm sommerdag, det gjør jeg ikke...

Grand Banks jr skrev for 6 timer siden:

Jeg er også skeptisk til å smøre alle typer remedier rett på huden. Huden er det største organet vi har, og fra HMS offshore så er det svært tydelig at huden tar opp mye.

Ja, det var litt skriverier om det for en tid tilbake....

Tror det var en hudlege som var skeptisk til en del av produktene...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...