Jump to content

Solfaktor på sjøen (unngå å bli solbrent)

Grand Banks jr

Recommended Posts

Ida Marie III skrev 16 minutter siden:

biminitoppen på flyen oppe hele tiden, og gir skygge...

A ha. Nettopp. Ser ikke så mange av disse her. Kanskje sett ėn i løpet av sommeren på fly. Smart!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 2 år senere...

Nå er det kanskje ikke så mange menn som bruker solkrem, iflg ekspertisen. Vi har i en årrekke blitt oppfordret til å kaste solkremen fra  i fjor i nærmeste søppelbøtte, fordi den er ubrukelig. Har kastet solkrem for mange tusen kroner. Solkrem koster som kjent  mer enn dyr cognac. Det som har forundret meg er at solkrem ikke er datomerket

Nå kom det en ny melding  . Solkrem kan brukes likevel bare den har riktig konsitens, farge og lukter normalt. Æsj lurt igjen.

I gamle dager måtte vi kaste bunnstoff fra i fjor og bytte impeller hvert eneste år.  

Grand Banks jr skrev On 28.7.2019 at 14.16:

Hva gjør du for å unngå å bli solbrent på sjøen?

Jeg dropper solkrem og blir dermed ikke solbrent. Solkrem er noe griseri, og særlig hvis man har på mye og sitter mot kalesje osv.

Før hendte det jeg hadde på solkrem, men jeg ble jo solbrent. Det er sikkert fordi man da får en varierende og tilfeldig beskyttelse og dermed sørger for at huden tåler mindre sol og så droppes beskyttelsen en dag og det blir solbrenthet.

Jeg regner med at om en som hadde levd i en mørk kjeller hadde blitt med på båttur og utsatt seg for den samme sola som meg så hadde vedkommende blitt solbrent uten at jeg ble det. Og samme blir det vel lett om noen smører seg inn hele tida og så dropper det en dag.

Men da blir det liksom for enkelte et bevis for at solkrem virker og er nyttig når det er den ene dagen uten noen blir solbrent. Mens det egentlig bare er et bevis på at huden tåler mindre ved bruk av solkrem.

Det blir litt som om man ror et par timer, da kan man få vannblemmer om man ikke har gjort det før, men man får det ikke om man har rodd mye i det siste eller tilsvarende annen belastning på hendene.

Selv er jeg mye ute  både med og uten båt og pleier aldri å ha oppe kalesja utenom ved overnatting eller om det høljer ned. Jeg har mange ganger bodd i båten mer enn ei uke i strekk på Sørlandet i fellesferien, så da skulle jeg jo blitt solbrent hvis det var så viktig med denne solkremen jeg ikke har brukt på mange år. Fikk ei lita tube solkrem for over 10 år siden (alle som var et sted fikk det), den er enten kastet eller så ligger den uåpnet et eller annet sted.

Solkrem kan muligens ha noe for seg om man er vinterbleik og skal til syden og være ute på stranda og sole seg hele dagen. Men når man er jevnlig ute og i båt så blir dette en gradvis tilpasning og jeg ser ikke helt behovet for å sause meg inn med diverse grisete kjemikalier.

pipe skrev for 9 timer siden:

Jeg begynner nok sesongen for sent skjønner jeg.

Båten skal tas ut og inn av vinterlagring med piggdekk på bilen. Da jeg hentet ut båten i år måtte jeg først kjøre gjennom en brøytekant så det ble subbespor fra undersiden av bilen i flere meters lengde. Ut igjen fra lageret så gikk også ramma på båthengeren (med 14 tommers felger) og brøytet snø da hengeren kutter svingen noe så den går i nytt spor når jeg svinger ut på veien.

Har flere ganger kjørt i is med båtene mine, men passer på å vær forsiktig og holde lav fart og ikke presse på for hardt. Bedre å gi seg i tide enn å teste for hardt.

Eneste som er blitt ødelagt pga iveren etter båtturer på enden av sesongen er en styrevaier så røyk da den var frosset fast og jeg skulle løsne den i garasjen før båttur (tok i litt på rattet, måtte jo finne ut om den var styrbbar eller om jeg måtte sette på vifteovn for tining før turen) og den røyk. Men da var den nok så dårlig at det ville skjedd snart uansett.

Redigert av 19 fot (see edit history)

Jeg hører til blant menn som aldri bruker og aldri har brukt solkrem.  . . Jeg blir også lite solbrent, selv når jeg er i Thailand.

I yngre dager ble jeg alltid veldig solbrent om sommeren etter lang vinter uten soling. Etter at jeg begynte å reise til Thailand om vinteren og får jevnlig sol på kroppen ser det ut til at huden blir ganske resistent mot å bli brent.

Jeg har egentlig ingen formening om behovet for eller virkningen av å bruke solkrem, bortsett fra at jeg synes det er noe griseri. Det er vel heller ingen tvil om at noen her tjener grovt på sikkert sterkt overprisete produkter . .

Og jeg har fått med meg at hudkreft er langt mer utbredt nå enn før da folk ikke brukte solkrem med høy faktor. Noen vil sikkert med rette hevde at det er fordi folk soler seg mer intenst på andre breddegrader nå enn før. Og da velger jeg heller å la være å ligge timevis og steke meg i sola, noe jeg holder for bortkastet tid.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Og jeg har fått med meg at hudkreft er langt mer utbredt nå enn før da folk ikke brukte solkrem med høy faktor. Noen vil sikkert med rette hevde at det er fordi folk soler seg mer intenst på andre breddegrader nå enn før. Og da velger jeg heller å la være å ligge timevis og steke meg i sola, noe jeg holder for bortkastet tid.

Det er et godt poeng du har der med at hudkreften har økt i omfang etterhvert som solfaktoren har økt.

Du nevner at folk soler seg mer nå enn før (antar du mener nordmenn), men jeg vil nok tro at om man ser på hvor mye folk er ute i sola så var det nok mer av det før, bare at da het det arbeid og ikke soling. For mens arbeid før i stor  grad var ute i sola så er det jo flyttet mer og mer inn på kontorer og feks arbeidet på åkeren som før bestod at hardt fyssk utearbeid er blitt erstattet av å sitte inne i en traktor mye av tida.

Den beste beskyttelsen er nok å rett og slett ha forholdsvis jevn sol-eksponering slik at det ikke blir noen brå topper. Og svarte folk har vel en naturlig solbeskyttelse i huden sin så solbrenthet ikke er noe tema antar jeg. Jeg har hvertfall aldri hørt noen svarte klager over at de er blitt solbrent og jeg kan heller ikke huske å ha sett svarte solbrente personer, eller at disse bruker solkrem.

Fargede blir også solbrent. Det synes ikke, men det svir. Jeg har noen i familien med ganske svart hud, og de blir også solbrent når de lever her i solfattige Norge og plutselig blir eksponert for mye og sterk sol. Vi kan ikke se det slik som på meg, men det gjør visst veldig vondt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...