Jump to content

Guest 22200 sealed beam søkelys - hvordan åpne for å bytte pære?


Brigg

Recommended Posts

Dette søkelyset har en såkalt sealed beam pære. Dette vil si at pære og reflektor er en enhet som må byttes komplett.

 

Men hvordan åpnes dette? Det ser ut som «knappen» under glasset er til for å trykkes inn, men jeg klarer ikke å rikke dekselet. 

2D2CC504-8D21-4649-B7E1-49D29FAC5A0F.jpeg.1fe4ace7c69a50f9afe0d4bccb7ca795.jpeg

 

På oversiden er det et par «mothaker», men disse skal vel ikke trykkes inn?

442EA874-5891-469E-B941-B0D73AF01F00.jpeg.fcf1785be63b459f9ba19168a087502a.jpeg

 

Noen som har gjort dette før og som kan komme med noen tips?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ingen som har byttet pære på en slik lyskaster?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takk. Så mye har jeg forstått Spørsmålet er hvordan jeg får åpnet lykta uten å ødelegge noe. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hei jeg åpnet faktisk min identiske her for 2 mnd siden.

 

Var redd jeg ødela dette for det satt og var sikkert 20 år gammelt .

 

men knappen under og 2 i toppen skulle presses ned.

 

da får du av den rammen du ser ytterst , da kommer du til ca 4-6 skruer på innsiden som må løsnes da kommer hele innmaten ut.

 

hele innmaten må byttes og jeg har kikket litt rundt og finner ikke tilsvarende med klart glass, bare med frostet glass noe jeg har tro på at vil være mye dårligere, uten at jeg vet det sikkert.

 

forholdsvis enkelt operasjon så

lenge du klarer og få ut rammen ytterst.

 

Dette er en som kan brukes etter hva jeg har funnet https://www.replacementlightbulbs.com/lamph9405.html

 

PS om du er redd for og ødelegge noe, så kan jeg godt filme hvordan jeg demonterer den når jeg er i båten på søndag en gang. Reiser på jobb i morgen så får ikke vist det før søndag eventuelt

Redigert av MaSa (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Nå bare gjetter jeg, men det ser veldig ut som frontdekselet kan løsnes. Oftest på slikt er det som du sier mothaker som klipser fast i godset, og disse må da overtales til å gå ut av låseposisjon. Hvis ingenting du klarer å gjøre med fingrene gjør noen forskjell ville jeg forsøkt med en flat bit plast eller lignende for å bende litt. 

 

Jeg kjøpte for noen år siden ett sett verktøy for "mobile phone repair" fra Kina  som jeg bruker til å åpne slike "clamshell", og det pleier å gå veldig greit. Skrutrekker o.l. anbefales ikke da det blir for tykt og lager merker. 

 

Edit: fasit kom over :)

Redigert av moloko (see edit history)
Link to post

Takk for alle innspill. 

 

MaSa skrev for 3 timer siden:

men knappen under og 2 i toppen skulle presses ned.

 

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Press på de knappene ja, det må brukes makt.

 

Skal knappene trykkes så langt inn at dekselet «smetter over»? 

 

Om knappene på over- og undersiden skal presses ned samtidig, og dekselet også trekkes av blir det fort litt for få hender. Men jeg får prøve. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 6 minutter siden:

Takk for alle innspill. 

 

 

 

Skal knappene trykkes så langt inn at dekselet «smetter over»? 

 

Om knappene på over- og undersiden skal presses ned samtidig, og dekselet også trekkes av blir det fort litt for få hender. Men jeg får prøve. 

Mener jeg først gikk løs på den under og fikk den lurt ut av posisjon. Og så de på øversida. Ja de måtte trykkes så langt at den smetter over.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Problem solved!

 

Greia er at det sitter et blinddeksel rund glasset som skjuler skruene. Jeg har tidligere prøvd å dra av dekselet bak som sitter med seks skruer. Og det går selvfølgelig ikke. 

 

Jeg lurte et tynt skrujern inn bak blinddekselet helt i nerkant. 

733CDB71-21D9-4F28-B32A-0FAD10D2BF13.jpeg.f6db02e6b0562bf607314dfffdb4b4fa.jpeg

 

969EE756-D23A-4902-9216-E095E67A69F3.jpeg.ef8c2df0d5ffee13dd20b5ef5392b7e8.jpeg

 

Og da kom blinddekselet av og skruene åpenbarte seg. 

1A671CD4-E5B9-4352-BCEE-19ABCA122990.jpeg.6eabe300b141e9adcd496cd54b266dff.jpeg

 

Ut med skruene og av med dekselet, og da er reflektorinnsatsen klar til å tas ut. 

7413E237-4881-44AE-8FF7-792833A2D2AE.jpeg.6c9a5059b98019acb01b1cc6d3df8929.jpeg

 

8EEA7F34-D500-4FA0-84CC-E4B995FE6857.jpeg.f0ef40d2b08f2b84608e9880c3edf8d8.jpeg

 

Målte at det er strøm frem til lampa og når jeg ohmer lampa viser det totalt brudd. Så da er konklusjonen at den er gåen og at det må ny lampe/reflektorinnsats til. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Lurer på:

 

Finnes det LED-lampe til erstatning for halogen for disse søkelysene? Noen som vet?

 

Halogenpæren er på 50 eller 55 watt. En LED-lampe med samme effekt ville jo gi mangedobbelt lysstyrke.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ja, kanskje. Men er skeptisk til om noe selvmekk vil klare å stå mot vær og vind over tid på en båt som ligger ute hele året. 

 

Men om du har noen gode ideer å dele @Seilerslask så lytter jeg gjerne. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Har tenkt tanken å åpne opp og lime fast en egnet halogenpære, feks H1. Om jeg skulle gå for LED i stedet, hva burde jeg bruke da?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 1 måned senere...
Seilerslask skrev On 3.8.2019 at 19.18:

Du kan jo kappe ut bakparten på den eksisterende sealed beam-saken og sette inn en LED-modul der? tettes med noe egna lurium :)

 

Tok denne utfordringen. Kjøpte et par H1 ledpærer ment for tåkelys, kostet 140 kroner fra Kina. Disse skal etter opplysningene i annonsen lyse tilsvarende 70 W halogen. Den originale halogenpæra var på 55 W. Men kvaliteten er kanskje litt ujevn. Hver pære har to led-lys som lyser til hver sin side. På den ene pæra lyste den ene betydelig svakere enn den andre. 

 

Her er den ene pæra modifisert ved at kanten av pæra er slipt bort for å få pæra lengre inn i innsatsen. Pærene er av aluminium så dremel med slipeskive måtte til for å modifisere. 

F3349CBA-0609-4A63-9608-BAF0B1AA3CF0.jpeg.c73fee3572c1f709db7d7017db1ae0ed.jpeg

 

Det legger er plastdeksel bak reflektoren. Når denne er fjernet er det klart for å modifisere reflektoren slik at ny pære får plass. 

D03EE427-0A51-44CF-B6F8-C143463639BA.jpeg.51a9bcd652bff0e176c1afd0715eca41.jpeg

 

Gammel pære var limt med et epoxylignende stoff som ikke var helt hardt. Fjernet det meste med en trerasp.

13FE8483-3681-4053-9425-4A46B6FE34F9.jpeg.55cf7e74d2e5d4fb4622a8d7d7965fbd.jpeg

 

Deretter brukte jeg dremelen med en keramikkfres for å slipe et hull stort nok til den nye pæren. Reflektoren er av glass så det må skikkelig verktøy til for å slipe hullet. 

0A00F1A6-A955-4F15-8D08-7803A43DA1C7.jpeg.27a327ad211f42e18a2bcd80f912c67a.jpeg

 

Her er gammel pære kommer ut. 

B6C20A96-378F-4ADD-8D46-978C12AAFEAF.jpeg.bf9f3f3d8aace13ecbf2160eb86f7b5b.jpeg

 

Skylte reflektoren innvendig med mildt zalovann for å få ut slipestøv. Tørket den så i stekeovnen på svak varme noen timer for å sikre at det ikke ble stengt fuktighet inne i reflektoren. Testing av ny pære før montering viste at pæra måtte ganske langt inn i reflektoren, ellers ble det en mørk flekk midt i lysbildet. Testen viste også at pæra måtte stå slik at led-ene lyser horisontalt mot sidene av reflektoren. 

 

Her er pæra montert og limt med epoxylim. 

B4DF3110-67D3-4CAE-8463-49101B98FAC5.jpeg.997820d21e5d6f231589e369c618265b.jpeg

 

2149E9C7-BA4D-4EBC-8756-D37AC8A46AA5.jpeg.700192c8ed6e868ce186287e7c32d3c2.jpeg

 

Hullet i plastdekselet ble tilpasset pæra. 

F4851918-297B-4A65-8CC7-CD792CD76BC7.jpeg.ca19c2eaa09859d6291c8a0538af3581.jpeg

 

Før montering av reflektorinnsatsen måtte kabelskoene i lyskasteren byttes ut. 

96FF94C2-6CA5-4D61-B0CD-DFB63A974017.jpeg.b7629b1ac801aad84ada39e3a1f57d61.jpeg

 

Ferdig montert. 

EC6DA274-6198-4905-B315-F1ACC04CD439.jpeg.7ef3a5ba56a5d63e02283b8ba99e7bc9.jpeg

 

Nå gjenstår bare å teste etter at mørket faller på. Men testene jeg gjorde hjemme i garasjen virker lovende. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Mulig du kan få noe til med denne, røsket akkurat ned en LED innsats som noen med lite forståelse for optikk hadde satt inn i en Golight lyskaster. Helt ubrukelig til søkelys, strålen var ren arbeidslys. Dioder på alle sidene av pæra og fokuspunktet oppsto mange plasser i reflektoren og ble helt feil. De originale halogen-innsatsene med 55W gir bra lys så jeg satte inn en slik.

Link to post
Chiefengineer skrev for 5 timer siden:

 

Mulig du kan få noe til med denne

 

 

Takk for det, men jeg tror faktisk jeg har funnet en løsning som fungerer. Bildet viser lyskasteren rettet mot berget på andre siden av havna her jeg ligger, avstand anslagsvis 75 meter. 

53169D5C-381E-4B9F-96D0-2C5B77FA5439.jpeg.51972c58edd03df9c26daeb0314218ac.jpeg

 

Jeg opplever lyset å være minst like kraftig som med original halogenpære. I tillegg så er lyset noe hvitere i fargen, men dette kan ha fordeler og ulemper avhengig av forholdene. 

 

Og et bilde av lyskasteren uten at det gir så mye når det er tatt med en idiottelefon. 

AE3D50FF-6F6E-4704-B770-5107B68D3CE8.jpeg.6d12dfec4f3e014b278292dc96133103.jpeg

 

Konklusjon: Rimelig fornøyd og har funnet en løsning jeg kan leve godt med. Forhåpentlig vis er kvaliteten på pæra såpass at det holder en stund også. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Et interessant prosjekt :thumbsup:

Jeg er stor tilhenger av lysdioder, og har følgelig også eksperimentert litt med slike. Etterhvert er det kommet LED-lamper som dekker de aller fleste områder, men det er én ting de ikke liker, og det er høy temperatur. I motsetning til en glødelampe, der det er nettopp høy temperatur som genererer lyset, blir levetiden til en LED drastisk redusert om den blir for høy. I ditt tilfelle er jeg redd det blir veeeeldig varmt inni der. LEDen din vil avgi oppunder 10W varme, og har svært begrenset mulighet til å bli kvitt denne.

Utfordringen i dette tilfellet er at geometrien på reflektoren er tilpasset en glødepære, og har dermed, som du erfarte, brennpunktet langt ut fra bakveggen. En LED-tilpasset reflektor vil ha brennpunktet inntil bakveggen; noe som gjør det enkelt å avlede varmen på utsiden. Til dette bruket er det derfor laget lange LED-lamper med utvendig kjøling.

Dessverre selger kineserne drøssevis av 12V LED-lamper som ikke tåler 12V. Jeg har opplevd at loddingen har smeltet på slike. Da er vel temperaturen over 300°C…

 

PS. Dette er ment som en forklaring på hvorfor du sannsynligvis vil oppleve at LEDen din vil få en kort levetid, og hva løsningen kan være.

 

Link to post

@ozo Jeg har tenkt de samme tankene selv. Ser at kineserene selger tilsvarende pærer med aktiv kjøling i form av en vifte i bakkant av pæren. Jeg valgte bort denne løsningen både fordi jeg er skeptisk til om de tåler miljøet inne i søkelyset og fordi jeg var usikker på om det ville være plass nok. 

 

Pæren jeg har montert er av aluminium og har kjøleribber på den delen som stikker ut bak reflektoren. Så noe varme vil nok kunne avledes denne veien. Jeg har heller ikke planer om å bruke lyset lenge om gangen, kun for å bekrefte at jeg treffer moloåpningen f.eks. Det er nok fjoller allerede som kjører med 1000-metringer konstant når det er mørkt, så det behøver ikke jeg gjøre. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Der lærte jeg noe nytt. Trodde LED var relativt kjølige greier. Utmerket. Det eneste jeg ikke forstår nå er disse nerdene som får et kartprogram til å sprette opp på en skjerm. Med GPS og greier. Ut fra et kretskort på størrelse med en tjuepakning. Jeg sluttet å røyke onsdan i juleuka 1985. Ta størrelsen med en klype salt.

Link to post

Uten at jeg vet, men varmeutviklingen skjer vel mer i innebygget elektronikk enn i selve lysdiodene?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...