Jump to content

Guest 22200 sealed beam søkelys - hvordan åpne for å bytte pære?

Brigg

Recommended Posts

Dagens hvite lysdioder avgir omtrent ti ganger så mye lys pr. watt som en glødelampe, men effektiviteten ligger fremdeles i underkant av 50%.

Slike lamper det her er snakk om består gjerne av et antall ¼~1W lysdioder som er montert tett sammen. Dermed skjer varmeutviklingen på et veldig konsentrert område. Og i praksis trenger alle LED-lamper/dioder på 1W og over, en viss form for kjøling.

• 2 år senere...

Kjøpte båten forgje uke, der står akkurat samme lampe.Lyset fungerer av/på men når jeg bruker joystick går den kun oppover,ikke til noen sider eller ned. 

Noen tips til hva kan vær feil her eller feilsøking ?

Er også åpen for å bytte den ut men vil gjerne bruke samme kabelsett siden det allerede går opp på targa bøylen som er et stykke unna.Da er spørsmålet kan jeg bruke samme kabler til å koble en annen modell? Er det like mange ledere i denne som evnt. en annen?

Takk på forhånd ! 

0D3CB03E-F922-4AB9-A97B-35F3F8DA7926.png.ce599ae2b4b73b683c1ad9fadef53016.png

Redigert av Jonnen536 (see edit history)

Denne sypen søkelys benytter stort sett bestandig 6 aktive ledere mellom panel og søkelys. 2 til horisontalmotor, to til vertikalmotor og to til lampe. Jeg byttet til annet merke på min forrige båt men beholdt panelstyringen som var på fly og nede.

Det gikk fint og går nok bra hos deg også såfremt du holder deg til et nytt søkelys med 1 stk. lyskilde med omtrent samme effekt som den tidligere. Oftest benyttes 55W halogenpærer/innsatser til dette formålet.

Om søkelyset lar seg demontere bør du sjekke tilkoplinger, etc. Evt. kjøre direktespenning på motorene og se om det fungerer da. Ofte sitter disse fast pga. for lite bruk og litt dårlig vanntetthet.

Kan la seg løse om du er heldig, om ikke er det vel like enkelt å kjøpe nytt søkelys. Kabling kan nok benyttes uansett. Et greit søkelys av denne typen fås nok for 2-4 båtlapper.

Kraftige LED produserer mye varme i selve dioden/halvledersubstratet. De gir mye mer lysutbytte enn glødelamper som vel gir ca 5% av energien ut i form av lys men er likevel langt fra perfekte. Tror oppfatningen om at LED er kalde kommer av at tidlige LED var bittesmå og dermed ikke ble varme? Husker jeg ble ledd loddrett ut på newsgroup no.teknologi.bil en gang på slutten av 90-tallet når jeg mente at vi kom til å få LED hovedlys på bilene om ikke lenge ? så på det tidspunktet var de vel mest egnet til indikatorlys og leketøy. De tidlige LED erstatningspærene til bruk i heimen var jo heller ikke spreke mhp lysstyrke.

Spørsmål er mer rettet til om jeg kan bruke denne lyskasteren på samme bryterpanel som den jeg har tidligere. Se innlegg lenger oppe. 

Denne sypen søkelys benytter stort sett bestandig 6 aktive ledere mellom panel og søkelys. 2 til horisontalmotor, to til vertikalmotor og to til lampe. Jeg byttet til annet merke på min forrige båt men beholdt panelstyringen som var på fly og nede.

Det gikk fint og går nok bra hos deg også såfremt du holder deg til et nytt søkelys med 1 stk. lyskilde med omtrent samme effekt som den tidligere. Oftest benyttes 55W halogenpærer/innsatser til dette formålet.

Om søkelyset lar seg demontere bør du sjekke tilkoplinger, etc. Evt. kjøre direktespenning på motorene og se om det fungerer da. Ofte sitter disse fast pga. for lite bruk og litt dårlig vanntetthet.

Kan la seg løse om du er heldig, om ikke er det vel like enkelt å kjøpe nytt søkelys. Kabling kan nok benyttes uansett. Et greit søkelys av denne typen fås nok for 2-4 båtlapper.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...