Per Startet 18.September.2002 Link til dette innlegget Startet 18.September.2002 Skal antakelig leie ut båten til sommeren, og forsikringen skal snart fornyes. Er det noen forsikringselskap som utmerker seg i negativ retning ved evt. skade og utleie? Eller positivt? Erfaringer mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 25.September.2002 Link til dette innlegget Svart 25.September.2002 Svaret er vel litt på sida av det du spør om, men eg har eiga erfaring med å leige båt. Vi brukte standardkontrakten til forbrukerrådet. Denne standardkontrakten er rimeleg balansert både for utleigar og leigar. I kontrakten er det lagt opp til at leigar betaler for tilleggsforsikring for utleige i det selskapet båten er forsikra i. Dette er ei tilleggsforsikring som gjeld berre i den tida båten er utleigd. (Sjekk vilkår hos det forsikringsselskapet du vil nytta). Sitér dette innlegget Link to post
Per Svart 15.November.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2002 Lettmatrosen, matrosinnen eller hva enn man kaller dem er i ferd med å ta lettbåten for å ro en annen vei. Kjedelig sak. Enda kjedeligere er det at hun har rett til halve båten "min". En løsning er da å drepe taksten og deretter kjøpe henne ut. Men det samme gjelder også hus og biler osv. Og de fleste som har vært i tilsv. situasjon vet jo at det går mot trangere tider en stund nå. Så nå er jeg mottakelig for gode råd. Utleie kan være løsningen, men hvordan arter dette seg i praksis? Bare problem? Noen med erfaring? Hmmm..Fredag! Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 15.November.2002 Link til dette innlegget Svart 15.November.2002 Vet ikke hvor lett det er å drepe taksten, men en tanke slo meg umiddelbart som et mulig alternativ hvis det ikke lar seg gjøre å få ned taksten til et akseptabelt nivå. Bare slenger ut ideen: Hvis ikke taksten lar seg senke til et akseptabelt nivå, og du ikke ønsker å ta opp lån for å kunne betale ut lettmatrosens andel, hva med å selge andeler i båten til båtvante kamerater? Da får du i det minste beholde den. Og kamerater og venner som du kjenner er kanskje tryggere enn å leie den ut til vilt fremmede? Eventuelt andeler med varighet på f.eks. 2 år og da du forbeholder deg retten til å kjøpe dem tilbake etter 2 år (For å ta over kontrollen igjen selv). Du får da beholde båten og slipper å ta opp lån. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 15.November.2002 Link til dette innlegget Svart 15.November.2002 Det er trist når samlivsbrudd oppstår, og førstefenderen forlater skuta. Men er det ikke håp, er det vel lite å gjøre bortset fra å komme best mulig ut av det. Det er det vel bare dere (kanskje i samarbeide med et par advokater) som kan klare. Jeg ha et par kamerater som har forsøkt dette med utleie, men det har vært endel problemer. Skal en sånn sak gå bra, tror jeg man skal være heldig med leietakeren. Om man er det, vil oftel resistensialismen (loven om det maksimale f...skap) at det skjer en feil mens båten er i utleie. Det kan være en enkel feil som du lett hadde fikset selv om du var ombord, men kan leietageren det? Da har du ofte et problem, for det er ditt ansvar som utleier å ordne opp i problemet. Jeg har mere tro på Båtdillas forslag, om du har noen kamerater som er båtvante og som du tror kan mestre båten. Finner du den rette takstmannen, og forklarer han problemet kan du sikkert spare noen kroner. De har forståelse for, og kan ofte forsvare nyanser innen et takstbilde avhengig av hva taksten skal brukes til. Vær imidlertid klar over at dette gjelder også hus. Her kan det sprike masse, avhengig av om huset skal selges, eller om det skal være en "skiftetakst". Huset er jo ofte mere værdt enn båten.... Da er det et spørsmål om hva som skal overtas av deg hvordan du velger å gjøre det. En ting kan du i alle fall være sikker på. Kvinner får nesten alltid mest ut av et samlivsbrudd, spesielt hvis det også er barn inne i bildet. Jeg sier ikke at det er kvinnenes skyld, men samfunnet er bygget opp slik. Kvinner beskyttes mer av loven enn menn. Om dere ikke kommer til enighet, og du er av den oppfatning at hun ikke skal få mere enn det hun absolutt har krav på, snarere mindre, må du spille dine kort med en fin hånd, og allt må være nøye gjennomtenkt og konsekvensanalysert, ellers kan det slå tilbake som en damphammer. Jeg har ikke selv gått igjennom noe samlivsbrudd, på tross av at det straks er 35 år siden jeg traff admiralen/førstefenderen, men naturlig nok har det vært vennepar som har gått hver sin vei. Ut fra det jeg har opplevd og sett med deres oppgjør, ville jeg si; tenk i første rekke på ungene dine og deg selv ved et slikt brudd. Du skal leve etterpå, ha den samme levestandard som x-en. Du skal ha mulighet til å ha samvær med barna, om det er noen. Du skal på like linje med henne ha mulighet til å starte og leve ditt nye liv. Slik tenker hun, og slik må du tenke også. Skaff deg en advokat, spør han til råds hele vegen, samler du opp spørsmål og saker til et halvtimes møte, koster det svært ofte mindre totalt sett enn om du ikke gjør det. En av mine venner prøvde å fikse allt selv, han klarer seg, men lever fortsatt på et eksistensminimum etter et par år. Den forhenværende overtok omtrent allt. En annen brukte advokat, og betalte vel omlag kr 10.000,- på det, han har det betydelig bedre eksistensiellt en sin forhenværende, selv om hun har det rimelig greit. Men det beste er å forsøke å finne ut av problemene, og komme sammen igjen. Det er det billigste, og såsant det går også da det beste. Gresset er ikke grønnere på den andre siden av gjerdet. Men for all del, ikke utslett deg selv for å få det til. Forhåpentlig har dere vel også forsøkt det. Uansett, lykke til. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
bliss X Svart 15.November.2002 Link til dette innlegget Svart 15.November.2002 Jeg har ingen erfaring med å leie ut båt, men har leid båt av private ved 3 anledinger. Alle gangene gikk det stort sett greit både for meg og utleier. Det finnes også firmaer som formidler utleie, men disse vet å ta seg godt betalt og gir ingen ekstra sikkerhet. Man tegner tilleggsforsikring i forb. med utleie. Det er vanlig at leietager betaler denne forsikringen på ukebasis. Det finnes også standard kontraker man kan bruke. Deler av leiesummen (f.eks 30%) bør betales inn ved inngåelse av kontrakt, og resterende beløp senest første dag av leieperioden. Tror også at mye avhenger av hva slags båt det er snakk om, og hvor enkel den er å manøvrere/operere. Alt utstyr og tekniske installasjoner ombord bør enten være 100% i orden, eller kobles fra/fjernes fra båten. Ikke lei ut til "gutta på tur" prosjekter, eller helt uerfrane landkrabber. Det er en del arbeid forbundet med dette, men med god planlegging og orden i sysakene tor jeg det stort sett vil gå bra. Utleie bør absolutt være en mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 15.November.2002 Link til dette innlegget Svart 15.November.2002 Vise ord fra Pirus. Bare slenger meg på med et tips, hvis det blir nødvendig å oppsøke advokat, noe som ofte er fornuftig/tvinger seg fram: Hvis du kjenner noen som har vært igjennom det samme med hjelp av advokat, - gjør litt research og finn ut i hvilken grad de er fornøyde med advokatens innsats. Det er gode og dårlige mekanikere ute og går også i denne bransjen. Problemet er ofte at det går mange advokattimer/penger før man begynner å få føling med hva de presterer/hvor man vil ende opp. Og da har man kanskje brukt så mye penger allerede at man ikke har råd til å bytte og finne en bedre. Jeg vet om noen som etter å ha svidd av 30000 kanskje sitter igjen med det samme som vedkommende hadde klart uten advokat-"hjelp". Så om mulig, velg en advokat som har prestert bra for venner/bekjente i tilsvarende saker. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 15.November.2002 Link til dette innlegget Svart 15.November.2002 Hei* Jeg har vært igjennom det samme Helvete, og unner ikke det min verste fiende. Ble skilt for over 10 år siden, og har enda ikke kommet meg overpå økonomisk. Det viktigste her er at Du får til en god avtale om barna, og gjør det Du kan for å få henne til å forstå at det er til BARNAS BESTE at de har jevnlig kontakt med Pappen sin. Og at det dermed er til BARNAS BESTE at hun ikke bosetter seg lang f**n i vold i fra der Du bor. Ellers er jeg enig med Batdilla ang. advokat. Her er det j**la viktig å finne den riktige. Forhør Deg grundig. Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 15.November.2002 Link til dette innlegget Svart 15.November.2002 Noen råd basert på egen erfaring: * Sats på samarbeidslinjen framfor konfrontasjonslinjen. * Prioriter ungene og deres beste, hvis du har mindreårige barn. * Ting er nettopp det - døde ting. Ingen blir lykkelige av det alene. Andre verdier er viktigere i lengden. * Finn deg en dyktig advokat som forstår viktigheten av samarbeid og som ikke er en slugger. * Prøv å løse alle økonomiske bånd for å frigjøre kapital til å starte på nytt. * Prøv å få en mest mulig rettferdig bidragsordning, og følg den opp. Bidragsfogden gir seg aldri. * Samlivsbrudd er en sorgprosess som tar tid. Søk hjelp og støtte hos venner uten å "spise dem opp". * Frisk luft og turer i skog og mark gir overskudd, "rydder i hodet" og får deg til å se mer lyst på livet. Lykke til! Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Jonny Svart 16.November.2002 Link til dette innlegget Svart 16.November.2002 Jeg er så enig så enig med Knutober.....Han har helt fullstendig rett.. Sitér dette innlegget Link to post
Per Svart 17.November.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2002 Jaja. Da var tauet kuttet. Men først et tips alle som har mobil, sender meldinger, og har dårlig samvittighet. HUSK Å SLETTE MELDINGENE! Eksen glemte, og der ble det bl.annet avtalt utroskap med ELVIS. Den norske utgaven riktignok, også kalt Kjell Elvis: Ikke morsomt og jeg fleiper ikke. Men jeg ler likevel. Og godt skal det bli å få henne ut Verst er det for barna på 6 og 1. Takker for alle svar, gode råd og tips. Og kommer jeg ut av dette med tak over hodet og båt på vannet inviterer jeg alle på båtfest. Regner jo ikke med at noen kommer, men her i Ingars koseklubb er det faktisk mulighet å arrangere litt sosialt også, også på vannet. Så kanskje... Hvordan takseres en båt? Hvis en ikke kan sammeligne med naboens, eller andre som har solgt tilsvarende? Båten er en Fjord 40. Den har selvfølgelig nok av feil som kan være dyre å reparere. Er selvfølgelig interessert i en lav takst. Sitér dette innlegget Link to post
Per Svart 25.Desember.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2002 Etter litt frem og tilbake har jeg blitt enig med meg selv om at jeg må leie ut båten mest mulig til sommeren og vinteren. Kanskje tidlig å spørre, men er det noen interesserte her? Bilde? Sjekk 40 fotern (nå 43?) som har et volum som en 50-foter: eller hjemmeside. Ikke billig, og rette forkunnskaper/erfaring kreves. Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 27.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2002 Jeg var en gang tvunget til å leie ut båten, an økonomiske grunner. Det var ikke noen god opplevelse. lite penger å tjene, mye ødeleggelser. Skal du gjøre dette, ta pant, garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 27.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2002 Lytt grundig til klk. Det er ikke sikkert at når notaen gjøres opp at fortjenesten blir høy. Hadde en gang en nabo som leide ut sin Comfort 32, da han fikk tilbake båten, skjønte han ikke hva som var galt med seilbåt drevet før jeg fortalte hva jeg hadde sett i Marstrand. Der så jeg båten i en kran med en jæ....... svær tauklyse runt propellen. Leietaker hadde ikke vært borti noe......................... Selv ikke etter at han ble konfrontert med hva som hadde skjedd i Marstrand. For sikkerthets skyld den båten var meget spesiell, så det var ikke grunlag for å ta feil. Reparasjonen var dyr, slik at regnestykket gikk ikke i hop. For alldel jeg høres negativ ut nå, men det er surt når det har skjedd et eller annet. Og skjer gjør det kan også skje bråfort, med eller uten erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 27.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2002 Jeg får hive meg på med en advarsel også. Hvis du velger dette, gjør det privat og vær jæ.... nøye med hvem du leier ut til. For et par år siden ,valgte jeg å leie ut båten. Skulle være på jobb hele sommeren og tenkte at det kanskje var mulig å gjøre noen kroner på den. Siden jeg ikke var hjeme, valgte jeg å bruke megler, skal ikke nevne navn, men han holdt/holder til i Sandefjord. Hvis jeg ikke husker feil tok han 25% provisjon + siden han skulle ha båten i "pensjon" 6 % til. Han skulle da sjekke ut og inn båten for hver utleier. blant annet med dykker i vannet. Og alt hørtes veldig bra ut. Når jeg kom hjem, reiste jeg rett ut til båten, for å få en helg på vannet. Båten så bra ut den. Men de hadde ikke slått av kjøleskapet og hovedbryterene sto på så batteriene var totalt utladede. Hvor nøye har de sjekket båten når ikke engang dette var gjort? Dette kosta jo ikke meg noe, batteriene kom seg igjen de. Men moralen er: IKKE STOL PÅ MEGLERE DE ER KUN UTE ETTER PENGA DINE. Mvh Per i Egypt Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Baltic Svart 22.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2004 if... har utleie, mellom private, inkludert i båtforsikringen (ihvertfall min), men trekker dobbel egenandel ved eventuell skade. Har erfaring av veldig grei saksbehandling (båten jeg hadde tidligere ble en gang påkjørt bakfra mens den var utleid),- samme erfaring med Gjensidige NOR (som var motpartens forsikringsselskap). Tips: Vær nøye med kontrakten, ha skikkelig depositum og forhåndsleie (gjerne på klientkonto hos advokatfirma). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.