Jump to content

Tmd30 . Bytte/justering av dysespisser?

Seesnake

Recommended Posts

Hei  på dere!    Jeg lurer på om noen på dette forumet har vært borte i å byttet eller justert dysespisser på en vp tmd 30 .

Som bilde viser er dette fra en delemotor jeg har, så jobben i båten er ikke gjort enda. Mener selv at man ikke kan justere disse spissene men må byttes. Men jeg har stadig hørt at man justere disse men det er slik bryggeprat jeg hører av og til. Hva er riktig og bytter man bare spiddene slik på bilde eller er det noen forholdsregler man må ta? mener å ha hørt at et verksted tar seg meget godt betalt for dette.

Hilsen See snake

IMG_2553.JPG.e7746973bf66812ce064d95945fc7f39.JPG      

Du bytter dysespiss, del nummer to og tre fra bunnen av. Deretter må du bruke en trykkprøver for å sjekke åpningstrykket og spredebildet med. Justering gjøres med å bytte shimset som er rett over fjæren til riktig tykkelse.  Oppi dette må du være veldig renslig, ja pinlig renslig når du skal montere dysen sammen igjen. Du må også være ytterst forsiktig med spissen så den ikke blir ødelagt. Som du kanskje forstår er ikke dette noe du gjør hjemme i garasjen hvis du ikke har rette utstyret. 

I tillegg til det som Cheyenne skriver, er det også viktig å vite hvilket spredebilde som disse dysene skal levere.

disse er til en forkammermotor, og noen har en spredevinkel på 0 gr, da blir det bare en "blyantstrek" ut av dysen.

Hvis du må justere er det behov for et utvalg av shims i flere tykkelser.

Ved ny dysespiss justerer du til 8-10 bar over åpningstrykket som er oppgitt i manualen, dette trykket synker da til riktig trykk etter få timers gange.

Kan se ut til at dysen du skal ha heter 0 434 250 063, da er dysen stemplet med DN0SD193, og har 0 gr spredebilde, altså tilnærmet en bein strek.

Dette er ikke vanskelig, men hvis det ikke blir gjort riktig vil ikke motoren gå slik den skal....

Anbefaler at du kjøper bosch dysespisser,  det er det du får når du kjøper med volvoeske på.

takk for svar. høres jo greit ut vil jeg tro. men er det slik Cheyenne at jeg også må bytte den runde delen som er over dysespissen på bilde? denne ser jo ikke slitt ut . Men dere vet sikkert dette bedre en meg da jeg aldri har gjort dette før .Lurer også på om dysene kan justeres i garasjen med en trykkprøver for disel og hvor kjøper jeg en slik tro? skal sjekke nummeret på dysen i morgen og se hva som står på disse.

Når jeg skrev nr to og tre mener jeg ikke "mutteren" som holder dysen sammen. Hvis du bestiller dysespiss får du de delene som trengs. Du trenger i tillegg et sett med shims for å justere trykket i tillegg til trykkprøver. Hvis det er snakk om denne ene gangen kan jeg ikke tenke meg at det kan svare seg å kjøpe dette utstyret. Lever de heller til noen som driver med dette. Det er nok selve spissene som koster penger her, ikke selve jobben. 

Det hørtes ikke gæli ut det Lars o. :o)         Jeg tenkte å drive litt med slike ting på sikt for bekjente dersom ikke trukkprøveren er så ille dyr.  så noen billige duser på nettet. Jeg kommer tilbake etter på  i dag. Tusen takk for innspill og hjelp til nå.   Men hvor får jeg tak i dysetester tro? noen som har en link eller forslag? seesnake

ok takk for det. da blir det nok innkjøp av dyser, men skal sjekke litt rundt. Mulig jeg kontakter Minges i Trøgstad når jeg har fått tak i dysene ,men det er ingen hast enda. Kan tenke meg di har mye å gjøre nå i ferietiden. Takk for all hjelp så langt. Skal skrive her på forumet når jeg har fått igjen dysene fra Minge og hvor meget det har kostet. Greit for andre å vite :o)

• 4 uker senere...

I tidligere tider,  når jeg drev med dette, så byttet vi dysefjær når det ble nøvendig med to shim for å oppnå riktig åpningstrykk på dysen.

Ja , dysefjærer kan knekke, og det er viktig å kontrollere mellomstykket for slitasje. Mellom stykket bestemmer løftehøyden på dysespissen, og dermed innsprøytningskarakteristikken til dysen. 

Slitt mellomstykke gir for stor løftehøyde, demed feil insprøytningskarakteristikk, det kan medføre at motor får mindre pen/ ideel gange........ø

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...