Seesnake Startet 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2019 Hei på dere! Jeg lurer på om noen på dette forumet har vært borte i å byttet eller justert dysespisser på en vp tmd 30 . Som bilde viser er dette fra en delemotor jeg har, så jobben i båten er ikke gjort enda. Mener selv at man ikke kan justere disse spissene men må byttes. Men jeg har stadig hørt at man justere disse men det er slik bryggeprat jeg hører av og til. Hva er riktig og bytter man bare spiddene slik på bilde eller er det noen forholdsregler man må ta? mener å ha hørt at et verksted tar seg meget godt betalt for dette. Hilsen See snake Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Du bytter dysespiss, del nummer to og tre fra bunnen av. Deretter må du bruke en trykkprøver for å sjekke åpningstrykket og spredebildet med. Justering gjøres med å bytte shimset som er rett over fjæren til riktig tykkelse. Oppi dette må du være veldig renslig, ja pinlig renslig når du skal montere dysen sammen igjen. Du må også være ytterst forsiktig med spissen så den ikke blir ødelagt. Som du kanskje forstår er ikke dette noe du gjør hjemme i garasjen hvis du ikke har rette utstyret. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 I tillegg til det som Cheyenne skriver, er det også viktig å vite hvilket spredebilde som disse dysene skal levere. disse er til en forkammermotor, og noen har en spredevinkel på 0 gr, da blir det bare en "blyantstrek" ut av dysen. Hvis du må justere er det behov for et utvalg av shims i flere tykkelser. Ved ny dysespiss justerer du til 8-10 bar over åpningstrykket som er oppgitt i manualen, dette trykket synker da til riktig trykk etter få timers gange. Kan se ut til at dysen du skal ha heter 0 434 250 063, da er dysen stemplet med DN0SD193, og har 0 gr spredebilde, altså tilnærmet en bein strek. Dette er ikke vanskelig, men hvis det ikke blir gjort riktig vil ikke motoren gå slik den skal.... Anbefaler at du kjøper bosch dysespisser, det er det du får når du kjøper med volvoeske på. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 takk for svar. høres jo greit ut vil jeg tro. men er det slik Cheyenne at jeg også må bytte den runde delen som er over dysespissen på bilde? denne ser jo ikke slitt ut . Men dere vet sikkert dette bedre en meg da jeg aldri har gjort dette før .Lurer også på om dysene kan justeres i garasjen med en trykkprøver for disel og hvor kjøper jeg en slik tro? skal sjekke nummeret på dysen i morgen og se hva som står på disse. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Den runde delen over dysespissen trenger du ikke bytte hvis den ser ok ut. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Når jeg skrev nr to og tre mener jeg ikke "mutteren" som holder dysen sammen. Hvis du bestiller dysespiss får du de delene som trengs. Du trenger i tillegg et sett med shims for å justere trykket i tillegg til trykkprøver. Hvis det er snakk om denne ene gangen kan jeg ikke tenke meg at det kan svare seg å kjøpe dette utstyret. Lever de heller til noen som driver med dette. Det er nok selve spissene som koster penger her, ikke selve jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Ta med dysene til Minges Universalservise i Trøgstad. De tok kr 100,- pr dyse og kr 50,- for å rense/justere de som trengte det. Best av alt, jobben ble gjort mens jeg ventet :-) Lars O Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Det hørtes ikke gæli ut det Lars o. :o) Jeg tenkte å drive litt med slike ting på sikt for bekjente dersom ikke trukkprøveren er så ille dyr. så noen billige duser på nettet. Jeg kommer tilbake etter på i dag. Tusen takk for innspill og hjelp til nå. Men hvor får jeg tak i dysetester tro? noen som har en link eller forslag? seesnake Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Biltema har tester Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 hei Belle. Har du artikkel nummere til den testeren biltema har? jeg har ikke funnet den Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Mort1 er det denne dysen som vil passe til min tmd 30 tro? syntes ikke dette var så dyrt. se link https://www.autodoc.co.no/bosch/688863?gadw=1&gclid=EAIaIQobChMIjJWKgcfY4wIVR9iyCh2YmQAyEAAYAiAAEgLRCfD_BwE på dysen min står det 193. se bilde hilsen seesnake Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Seesnake skrev 1 time siden: hei Belle. Har du artikkel nummere til den testeren biltema har? jeg har ikke funnet den Det ser faktisk ut som den er ute av sortimentet nå. Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Om du googler dysetester finner du mange leverandører. Lars O Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Det ser ut til at den skal passe, ja. Men hele merkingen må være lik, altså DN0SD193, og av bosch fabrikat, så er det riktig dyse. Hvis dysen din er av annet fabrikat, f.eks monark, så ville jeg sjekket overgangstabeller før bestilling... Hvis du tar bilder av all merking på dysen, så skal jeg se om jeg kan bidra mer.... Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 (redigert) Hei i gjen. Jeg skal ta et nytt bilde i morgen men på dysa står det skrevet som på bilde dnosd193 France. et annet sted på dysen står det 445 og under dette står det 955 med ring rundt. Var det dette du mente Mort1? takk for svar så langt Belle og lars! Redigert 30.Juli.2019 av Seesnake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Bosch har normalt sit bumerke på dysene. 445 og 955 vet jeg ikke hva er. Ble litt stort dette....... Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 dette merket du postet står printet inn på dysene mine! :o) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Da er det bosch dyser! Og delenr er da som beskrevet over. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 ok takk for det. da blir det nok innkjøp av dyser, men skal sjekke litt rundt. Mulig jeg kontakter Minges i Trøgstad når jeg har fått tak i dysene ,men det er ingen hast enda. Kan tenke meg di har mye å gjøre nå i ferietiden. Takk for all hjelp så langt. Skal skrive her på forumet når jeg har fått igjen dysene fra Minge og hvor meget det har kostet. Greit for andre å vite :o) Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Hei på dere. Nå har jeg kjøpt inn dyser og dysespisser og dysetester fra ebay. Men så lurte jeg på om det er lurt og bytte dysefjærer mens jeg er i gang? Jeg er i tvil om disse kan bli slitt eller knekke på sikt? Noen som har erfaring med dette? Hilsen Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 I tidligere tider, når jeg drev med dette, så byttet vi dysefjær når det ble nøvendig med to shim for å oppnå riktig åpningstrykk på dysen. Ja , dysefjærer kan knekke, og det er viktig å kontrollere mellomstykket for slitasje. Mellom stykket bestemmer løftehøyden på dysespissen, og dermed innsprøytningskarakteristikken til dysen. Slitt mellomstykke gir for stor løftehøyde, demed feil insprøytningskarakteristikk, det kan medføre at motor får mindre pen/ ideel gange........ø Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 24.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 ok. Takk for svar. Jeg skal tenke litt på dette da det ikke er noe hast for meg enda. Jeg bytter dysene når jeg tar op i oktober tenker jeg. Kan ikke finne noen priser på slike fjærer på nettet. Nå har jeg ikke søkt så mye men vet du om en side(r) med priser så tar jeg i mot tips med stooooor takk Mort! Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Jeg vet bare om marinepartseurope.com Det finner du priser og volvo sine delenr. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 27.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 ok takk skal du ha Mort1. skal sjekke opp priser. Greit å kanskje bytte dem også. Skal selvfølgelig skaffe meg noen schims også. Men det ekke noe stress enda. Skal pusle med dette i vinter tenker jeg. Artig dysetester. Den slår ut på 18. Men har bare testet på en ene. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Den slår ut på 18 hva? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.