Jump to content

Råd til valg av båt til familie på fem

mjol

Recommended Posts

Hei, 

Vi er en familie på fem (To voksne og tre barn (4, 6 og 8år)) . Vi har litt erfaring fra dagsturer i en ålreit 17-foter med påhengs, men ønsker nå å ta steget videre til en større båt med flere muligheter med tanke på turlengde, fasiliteter osv. 

Vi ser for oss en båt med god uteplass og muligheter for overnatting for alle fem (weekendturer). Gjerne en planer/halvplaner. 

Har sett litt på båter som Joda 290 og Scand 7800 Tropic. Hva er deres erfaringer med disse? Noe spesielt å være oppmerksom på? Har også vurdert Scand Baltic, men føler den blir litt stor som "første steg opp". Hører imidlertid gjerne om evt andre lignende merker til et budsjett på 4-500000.

Jeg er ikke veldig erfaren rundt alt det båttekniske, så er derfor litt usikker på hvordan jeg skal være sikker på å ikke kjøpe "katta i sekken". Er kjøp gjennom forhandler veien å gå? Innspill?

Redigert av mjol (see edit history)

Først vil jeg si at du har barn i veldig fin alder for båt, mindre barn blir bare mas, og mine på 13 og 10 begynner å miste litt interessen, i alle fall han på 13, har stadig andre planer når familien vil på sjøen.. Joda 290 er en fin båt, men også denne blir vel trang til 5 stk, Scand tropic ville jeg avskrevet, blir for liten. Scand Baltic er vel den beste bobåten på lista di, og med gode sengeplasser til alle mann, men får man denne til 500’...?  

Hei. Vi gikk fra en 17 foter på henger, med telt- til en 25 fot snekke. Snekka hadde vi 1 sesong bare. Så startet vi jakten du er i nå. 

Scand Baltic var jo "drømmen" men det ble en Fjord 880 på pga hastighet i marsjfart og pris. 100-150 billigere når jeg kjøpte.

Scand Baltic er fantastisk godt uutnyttede båter, og finner du en med motor bytte, så er det ikke farlig med en 80talls båt.  Vet selv om en Baltic med steyr motor fra 2010 som gikk for rundt 300,- 

Jeg hadde kjøpt en båt dere kan vokse inn i. Jeg hadde vurdert hardtop ( jeg har kalesje og det blir rått. ) jeg hadde kjøpt en litt dyrere med nyere motor og kanskje med pusset opp cabin. Puter / teknisk ting koster mye! Bedre og betale litt mere for en strøken båt. 

Scand Baltic eller  Scand Atlantic ville jeg anbefalt innenfor ditt budsjett , en fra 80 tallet med motor byttet og freshet cabin etc. 

Lykke til

Jeg vil anbefale å ta steget helt opp med én gang. Vi hadde veldig begrenset budsjett, og valgte en Neptim 8000 som har plass til våre tre barn (3,9 og 12) i forkabinen. Da er det også plass til en venn ekstra. Jeg har laget et "bur" til hun minste, så hun kan ikke komme seg ut av sin køye uten hjelp fra en annen i familien. (Så hun ikke kan våkne på natten og forville seg ut uten at noen hører henne.)

I akterkabinen er det kona og jeg, samt mulighet for et barn til (seng med 170 lengde)

For oss var det viktig å ha overnattingsplass nok til alle, og jeg og kona ønsket vår egen kabin av flere grunner.

I din prisklasse har du de nevnt over, samt Master 820 (som jeg liker en del). Den har mye plass.

Det er også Concorde 9000 som har stikkabin på hver side av motoren (glimrende når barna vokser til), og akterkabin med toalett og en halvannen seng. Men der er den store dobbeltsengen i samme kabin som de to stikkøyene er fra, så mindre privattid for de voksne.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Seilbåt er et veldig godt forslag. Mye plass, stabilt og trygt. Og du får råd til noe ganske nytt.

Ligger en eldre Baltic ute med forholdsvis ny motor i til halve budsjettet også.

Selv vokste jeg opp i en Elwaro 30 - mye romslig plass. Hadde en Nordan Family 27 som også et et godt alternativ.

Jeg hadde hoppet over mellomstasjonen på de minste båtene og gått rett på en bomaskin. Få heller et par dager med hjelp av en erfaren kamerat i trene på håndteringen - slitsomt å bytte båt hele tiden.

Enig med flere her, ta steget med en gang.

mye bedre med en båt og vokse seg inn i.

tenkte som deg hver gang jeg byttet båt, fra 23fot til 26, fra 26 til 33 og fra 33 til 43.

angret like mye hver gang jeg handlet at ikke jeg gikk all - in med engang ?

manøvreringsmessig så vil jeg si at den jeg har nå uten tvil er enklest og manøvrere, og den minste vanskeligst så ikke bekymre deg for slikt.

lykke til 

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Jeg kommenterte tidligere, og vil bare legge til et par momenter. 

Jeg ville som sagt gått opp i størrelse med én gang, og hatt som minstekrav at det er god baugpropell og ankervinsj akter med fjernkontroll, samt baugstige som gjør det enkelt å gå i land.

Har du det, så er båten ganske lettmanøvrerbar og ganske stressfri å legge til land med.

En stor båt siger mye mer enn en liten, men henger også mer igjen i vannet når det blåser. Dette gjelder da halvplanere. Helplanere kan lettere blåse av gårde, men det kommer an på hvor dypt de stikker under. Noen kan henge greit igjen. Jo mer de henger igjen, jo mer tid har du på deg til å legge til. 

Sett av en rolig ettermiddag med lite vind til å prøve å legge inntil en brygge, ta ut igjen, legge til etc. Da får du relativt raskt trygghetsfølelsen med båten. 

Du kan starte med en bøye hvis du er redd for å gå inn i bryggen. 

Jeg liker best å legge til med baug mot land, eller styrbord side mot brygge. Kan fint legge til med andre siden også, men mest komfortabel med den siden der jeg har best oversikt. 

Et annet moment er at større båter gjerne har større septiktank. Med 5 ombord så er det ok å ha. Jeg byttet til en 112 liters tank i fjor, og med mine 5 ombord så fylles den en del på noen dager. Kjedelig å måtte gå ut bare for å tømme septiktanken en dag med knallvær når du har den beste plassen...

Lykke til med valget!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Tusen takk for veldig gode og grundige tilbakemeldinger. Slikt er veldig god hjelp for en fersking på forumet. :) 

Det ser jo da ut som vi like godt kan peile oss inn mot Scand Baltic likevel. Har hørt mye bra om den ellers også. Godt å høre at flere her er fornøyd med den, og også at den er relativ lett å manøvrere.

I jungelen av båter på Finn er det jo mange ulike motorer. Ønsker jo primært en nyere motor, men er det noen som man bare bør holde seg unna - noen modeller som er kjent for å være ekstra problematiske? 

Det nevnes også at jeg bør ha en "god baugpropell". Noen spesielle merker å se etter her? Hvor kraftig bør den være? 

Går du for Baltic så prøv å unngå de minste motorene. Den bør ha godt over 200hk for å ikke gå "med nesa i været" i marsjfart med der tilhørende enorme hekksjø.

Volvo Penta KAMD42 (ofte står det KAD 42) bør man også være litt var for. I utgangspunktet en god motor, forutsatt at smøresystemet er bygd om/oppgradert. (I annonser står det ofte at de er bygd om til KAMD/KAD 43 noe som jeg mener å huske ikke er helt nøyaktig men nært nok).

Redigert av Kenneth 81 (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Du sier du vurderer å kjøpe fra forhandler, siden du har begrenset med kunnskap. 

De fleste forhandlere er meglere. Slik som eiendomsmeglere. Det vil si di videreformidler salget mellom selger og kjøper. Jeg ser på de som profesjonelle luringer. Ved eventuelle reklamasjoner må du kontakte tidligere eier. 

Har du begrenset teknisk kunnskap, så vil jeg heller tidligst mulig komme i kontakt med en lokal kar som kan bistå deg med fremtidig vedlikehold. Enten verksted, eller en selvstendig kar som driver vedlikehold, og har kunnskap på din fremtidige båt. Få han involvert i prosessen med å finne et godt eksemplar av båten du ønsker. Kjedelig å få dyre overraskelser.... 

lykke til. 

Dersom kunnskapen er begrenset så velg for all del noe som er nyest mulig. Du ønsker å bruke båten, ikke renovere og skru... For enklest mulig båtliv velger du båt med aksling og baugpropell.  Lett manøvrerbar og forutsigbare kostnader.

I dag er en stor snekke et meget aktuelt alternativ. De koster det halve av en planende båt i tilsvarende størrelse og da får du en mye nyere båt i tillegg.

Snekker i dag er raske (vår gjør 18 knop ) og har svært god plass. Scandic som du nevner er en "klatrebåt" der du sitter "nedi" båten.

Vår NorStar 950 har brede dollbord med rekke helt rundt noe som gjør det trygt å bevege seg. Stor seng foran (båten er 3.3m bred), stort bad m dusj, akterkabin med god plass til to voksne.  Vår er en 2002 modell og de får du for drøye 400` ( og da skal den være strøken).

Vi valgte bevisst å kjøpe en litt nyere båt ( noen vil jo si at den er utgammel ;-) ) for å ha enkelt båthold. Vi har på kort tid blitt veldig glade i vår!!

Nå vet ikke jeg hvor du holder til, men kom gjerne forbi for å se og prøve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...