mmosberg
Flere Volvo Penta motorer er utstyrt med kompressor som skal booste motoren med tilstrekkelig luft på lavt og medium turtall inntil turbo tar over. Volvo Penta selger en helsyntetisk kompressorolje med delenummer 85108974. Denne oljen skal/kan brukes til alle Volvo Penta motorer med kompressor. Nå er det en ISO VG 80 olje man får fra Volvo Penta, mens det tidligere var ISO VG 68 i flaskene. Jeg har forsøkt å finne en alternativ olje. I denne prosessen har jeg tilegnet meg en del kunnskap og fakta, men også noen spørsmål jeg trenger svar på.
1. Kompressorene er produsert av japanske Ogura og er av modell TX15. Samme kompressor er bla levert til flere Toyota motorer. Da med modell navn SC14. Ogura er utelukkende underleverandør til motorprodusenter og vil ikke gå ut med noen anbefaling hva gjelder oljekvalitet eller krav til olje. Ut av hva jeg oppfatter av diskusjoner og innlegg på utenlandske forum så er motivet til Ogura å la motorfabrikanten selv få diktere spesifikasjonen på kompressoroljen (for å tjene litt lette penger?)
2. Kompressoren er en Roots type kompressor med roterende blader ("vanes"). Den er effektiv ved lave trykk og spesielt hvis ladeluften kjøles ned før komprimering og forbrenning.
3. Det er ingen smøring av bladene inni selve komressoren. Girhuset er separert fra kompressorhuset med tetninger. Etter hva jeg kan oppfatte er oljens misjon kun å plaske-smøre de to tannhjulene og lagrene i non-driven enden av kompressoren. Se skisse og bilder funnet på nett:
4. I drive end av kompressoren, der reimhjulet med elektromagnetisk clutch står påmontert, blir lagrene kun smørt av fett. Lageret ved siden av reimhjulet med clutch er skjult bak et lite lokk som ved overhaling settes inn med kulelagerfett:
5. Oppgaven til oljen i denne kompressoren er kun å plaske-smøre tannhjul og lagere i non-drive enden av kompressoren.
6. ISO VG 68 eller 80 kan enkelt konverteres til andre viskositetsbenevnelser:
I mine KAD300 motorer blir kopressoroljen misfarget og stygg etter bare 150 timer/2 år. Iflg service manual skal kompressoroljen skiftes med 1200 timer/5 år intervall. Jeg har tenkt å forsøke en syntetisk girolje med viskositet SAE80. Må bare passe på at det blir en olje som er kompatibel med alt av standard tetninger/zimmerringer da jeg ikke vet hva slags kvalitet tetningsringene i Ogura kompressoren er laget av. Literprisen på Volvo oljen er ca 1600,- kroner. En liter vanlig syntetisk girolje koster 1 hundrelapp. Jeg tenker å skifte oljen årlig.