pipe Startet 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2019 (redigert) Beklager at jeg ikke er bilde av typeskilt osv men hadde i mobilen for hånden men bilder kommer i del to. En kamerat sin båtmotor stopper etter ralativt kort tid Den responderer med "bau,bau,bau" på gass når den begynner å dø ut men før det er det grei gassrespons. Typisk som i når motorer ikke får bensin. Jeg mistenker bensinforsyningen til forgasser. Har tatt av bensinslangen inn på forgasser og det kommer bensin når man trykker på belgen på bensinslangen Motoren har vakumstyrt bensinpumpe kan det se ut som. Når jeg klemmer på belgen ser jeg at det er bensinlekkasje i mellom nippel på motor og kobling på bensinslangen. Når motoren går er det ikke synlig lekkasje. Kan det være så enkelt som at den drar inn litt luft her slik at motoren stopper pga det? Noen som har erfaring med hvor viktig dette er? Har pirket ut o-ringen og skal kjøpe ny i morgen. Jeg har også sittet å klemt på belgen mens motoren går men det endte med at jeg klemte for mye da det kom bensin ut av luftingen til flottørkammret og motoren druknet. Motoren går i 30 sek til ett par minutter + alt etter som. Belgen er fortsatt rimelig hard og jeg syntes tiden er for kort til at flottørkammret på forgasseren går tom. Riktig nok innbiller jeg meg at man må klemme på belgen for å få start igjen men fikk ikke 100% inn mønstret før jeg drukknet motoren med å klemme på belgen med noen sekunder mellomrom når motoren gikk. Redigert 28.Juli.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Feil 1: Flotørventilen står mellom blæra og overflow, ergo tetter IKKE nåleventil, bytt den. Feil 2: Oringen på besinkoblingen forsyner systemet med falk luft og kan skape luftlomme i bensinpumpa og sette denne ut av spill... Start den igjen og skru ut plugg så fort den stopper og se om den er våt. Da vet du om den drukner/renner over eller om den går tom Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 dieselfan skrev 5 minutter siden: Feil 1: Flotørventilen står mellom blæra og overflow, ergo tetter IKKE nåleventil, bytt den. Feil 2: Oringen på besinkoblingen forsyner systemet med falk luft og kan skape luftlomme i bensinpumpa og sette denne ut av spill... Start den igjen og skru ut plugg så fort den stopper og se om den er våt. Da vet du om den drukner/renner over eller om den går tom kan være utfordende med slike feilsituasjoner, hvor motoren får både for mye og for lite bensin Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 ....og som vanlig så anbefaler jeg dynamisk flotørnivåkontroll etter bytte av nåleventil for å sikre at ny nåleventil gjør jobben riktig og at flotøren er justert riktig og at flotørnivået holder seg ... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 (redigert) dieselfan skrev for 1 time siden: Feil 2: Oringen på besinkoblingen forsyner systemet med falk luft og kan skape luftlomme i bensinpumpa og sette denne ut av spill... Det er den teorien jeg heller til da det lekker bensin i mellom nippel og inntak på motor når jeg klemmer på belgen på bensinslangen Skal bytte o-ringen i morgen for å sjekke. Det hører med til historien at jeg har gjort endel mere med denne motoren da den var helt død etter langtidslagring. Begynte med startgass og motoren tente ikke. Byttet plugger og da startet motoren men gikk bare på startgassen til den var oppbrukt. Bensinen var i fra 1812 så har rengjort tank + bensin tilførsel. Forgasseren er renset med startgass og trykkluft etter å ha pellet den opp. Fløtøren gikk tregt opp og ned i tilegg så var nåleventilen bortimot helt tett selv om fløtoren stod i åpen stiling. Det var mye dritt i flotørhuset som minnet om tannkrem av konsistens samt noe irr Dog var det merkelig nok ikke dritt i hoved dysa. Nå har jeg kommet ditt at motoren starter på første drag men stopper igjen etter kort tid. Derfor krysser jeg fingrende for Feil 2. Redigert 28.Juli.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 pipe skrev for 5 timer siden: Fløtøren gikk tregt opp og ned i tilegg så var nåleventilen bortimot helt tett selv om fløtoren stod i åpen stiling. Har vært borti her at flottør fortsatt kan henge seg opp , selv om alt ser tilsynelatende ok ut etter rens Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 ... Ikke min mening å jabbe men det er bare dynamisk flotørnivåkontroll som kan gi svaret på det... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 (redigert) dieselfan skrev for 10 timer siden: ... Ikke min mening å jabbe men det er bare dynamisk flotørnivåkontroll som kan gi svaret på det... Ett smart triks som jeg skal ta til meg neste gang. I dag satt jeg inn ny o-ring i bensinkobling men den lakk like mye. Dro å hentet en ny kobling hos forhandler og da ble den tett. Det løste ikke problemet da den fortsatt stopper etter en liten stund men nå er jeg sikker på at den ikke starter hvis man ikke trykker på belgen på bensinslangen. Motoren starter på første drag hvis man pumper opp trykk. Da går den som en klokke til det er slutt på bensinen i systemet. Slutten på historien kommer ikke da påhenger og gummibåt ble solgt på rot tidligere i kveld. Utrolig hva som kan være verdt noen få tusenlapper som i en stein gammel påhenger og en sliten gummibåt. På en annen side er båt og påhenger i bytte med noen tusenlapper ikke galt det heller. Det er vel noe sånt som skal til for en handel. Redigert 29.Juli.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Er jo bra at du fikk solgt den om det var det du egentlig vill... ...men beste hadde jo vært å tatt råtta på'n og fått den til å gå fin t slik at du kunne fått mer for den Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 (redigert) dieselfan skrev 50 minutter siden: Er jo bra at du fikk solgt den om det var det du egentlig vill... ...men beste hadde jo vært å tatt råtta på'n og fått den til å gå fin t slik at du kunne fått mer for den Jeg er av typen som liker å avslutte det jeg begynner på så jeg hadde alt klart vært mere fornøyd om motoren hadde malt som en katt. I dette tilfelle tilhørte ikke motoren meg og eieren hadde lagt den ut for salg som båt med motor som ikke startet. Når jeg hørte det sa jeg at det var tull og at vi tilnærmet kostnadsfritt skulle få den motoren til å male igjen. Før vi ble ferdige dukket det opp en kar som ville kjøpe og helt ærlig hadde jeg ikke kjøpt den slitne gummibåten selv om motoren hadde vært velfungerene til den prisen så jeg tror eieren fikk tilnærmet maks for pakka. Hvor mye er egentlig en 5 hk i fra tidlig åttitall verdt tenker jeg ? Er jo ikke akkurat dyre kliss nye heller. Men litt ergelig for at jeg ikke fikk kjenne på tilfredstilelsen av en godt utført jobb det er jeg Redigert 29.Juli.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.