Lolsen Startet 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2019 Hei, Denne oppleves sikkert som mas for de fleste, men: I fjor overtok jeg en Nidelv 24, og har hatt mange korte og fine turer med den. men i denne sitter det en for den tiden, moderne VP 2003 med 28 hester som for lengst har løpt sin vei. Tross, denne motoren er meget velholdt. På mine putreturer - senest "Nøtterøy-Rundt" i fem timer og like mange knop spør jeg, hva skal denne være god for? Pentaen er mer enn villig på turtall, snekka er med den, men hvor burde jeg begrense meg? Putretur er ca 1700 omdr og Navionics sier 4,7knop. Maskineriet lyster villig opp nær 3k, men det er vel ikke godt i lengden? Den lukter varmt over 2k ettersom den er plassert under styreposisjon Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Om absolutt max. turtall er 3000 o/min så bør du nok ikke gå med mer enn 2800 o/min. Du skrive ikke noe om hvilken temperatur motoren har. Men det er mulig at det ikke kommer nok luft inn i motorrommet. har du gjort en prøvetur med åpent motorrom? Om det blir bedre da, så må det ventileres bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 (redigert) Max RPM er 3200. Om motoren er OK bør den ikke ha problemer med 2500 som vel er det meste jeg kjører på over lengre tid. Ligger litt data om motoren på hjemmesiden min, eneste jeg har hatt problemer med er kjøling pga igjengrodd varmeveksler. Hører mye om hvor ille disse motorene er men min har (bortsett fra kjøleproblemet i fjor) funka greit siden jeg kjøpte båten i 2015, er treg å dra i gang spesielt vinterstid, men den starter alltid. Redigert 28.Juli.2019 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Lolsen Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Fint tips om varmeveksleren. Motoren går opp mot 95 grader stort sett uansett turtall, med mindre det er tomgangsputring i gir :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.