Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Ja, alt er også litt etter behov.

Bitteliten.
Motivasjon er noe annet.
Men skal du på langtur trenger du motivasjon uansett.

Til motoren din finnes det andre, ganske massive løsninger også.

F.eks.
Nå med enkelt V-reim kunne du bruke en 6-series BAL-60-YP-100-SV med maks 100A.
Den pleier å kunne levere godt ved 80 - 90A med økt turtall (f.eks. marsjfart).
Ikke mye mer enn din nå, forskjellen er at den da ikke blir varmere enn 95°C og derfor ikke sliter.

Montering er vanligvis ikke komplisert.
60-series er 3.15" feste som din, skruer medfølger.
Så må du evt. bytte kabelsko, kablene er jo lagt ut for 80 - 100A allerede, regner jeg med.


Mer strøm?
Da trenger du mer kraft inn, men det er like enkelt til din motor.
Altmount reimsett = slutt med reimproblemer, slutt med mye slitasje = KIS som du ønsker.
Tiden jeg pleier å bruke for å montere slik er ofte ikke særlig mer enn litt over en halv time.
Uansett hvordan går det vanligvis fort og veldig enkelt.
YouTube

Til din motor 4JH3-TE er det settet med nr. BAL-48-YSP-4JH-D
Deretter kunne du velge temmelig alle dynamoer som kan monteres.

Fra Balmar f.eks.
AT165, da snakker vi om opptil 90 - 125A rett over tomgang.
XT170 kan brukes når motoren ikke er IG (finnes flere hos Yanmar, også når LR180 ha Isolert Ground/minus)
XT leverer 5 - 10A mer men arbeider enda kjøligere.
Eller AT200? Da er det ca. 120 - 135A ved tomgang, og opp til 200 med økt turtall.

Noen ganger trengs det litt justering, men alle fire går inn.


:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Ja, alt er også litt etter behov.

Bitteliten.
Motivasjon er noe annet.
Men skal du på langtur trenger du motivasjon uansett.

For din motor finnes det andre, ganske massive løsninger også.

F.eks.
Nå med enkelt V-reim kunne du bruke en 6-series BAL-60-YP-100-SV med maks 100A.
Den pleier å kunne levere godt ved 80 - 90A med økt turtall (f.eks. marsjfart).
Ikke mye mer enn din nå, forskjellen er at den da ikke blir varmere enn 95°C og derfor ikke sliter.

Montering er vanligvis ikke komplisert.
60-series er 3.15" feste som din, skruer medfølger.
Så må du evt. bytte kabelsko, kablene er jo lagt ut for 80 - 100A allerede, regner jeg med.


Mer strøm?
Da trenger du mer kraft inn, men det er like enkelt til din motor.
Altmount reimsett = slutt med reimproblemer, slutt med mye slitasje = KIS som du ønsker.
Tiden jeg pleier å bruke for å montere slik er ofte ikke særlig mer enn litt over en halv time.
Uansett hvordan går det vanligvis fort og veldig enkelt.
YouTube

Til din motor 4JH3-TE er det settet med nr. BAL-48-YSP-4JH-D
Deretter kunne du velge temmelig alle dynamoer som kan monteres.

Fra Balmar f.eks.
AT165, da snakker vi om opptil 90 - 125A rett over tomgang.
XT170 kan brukes når motoren ikke er IG (finnes flere hos Yanmar, også når LR180 ha Isolert Ground/minus)
XT leverer 5 - 10A mer men arbeider enda kjøligere.
Eller AT200? Da er det ca. 120 - 135A ved tomgang, og opp til 200 med økt turtall.

Noen ganger trengs det litt justering, men alle fire går inn.


:seeya:
Jørg



×
×
  • Create New...