Bitteliten
Like everything else in life you get what you pay for med andre ord ?
eieren av aquatec watermakers i Tyskland mente at Bosch hadde billige og gode dynamoer til rundt 100euro.
joerg, når du skriver «Ser vi på LR180-LCx som eksempel siden vi har dette her.
Det er stortsett 3 modeller ute, pluss den som bl.a. vår kollega tilbyr (og den er
teknisk den beste av alle 4 på aftermarked sett i rekkefølge).« tenker du at den som jeg linket til i mitt første innlegg er den beste av aftermarket dynamoene? https://www.yanmardeler.no/produkt/yanmar-marine-deler/elektrisk/dynamo/80amp-yanmar-bytte-dynamo
Hulda. Helt enig i at hovedlading kommer fra generator og 220v ladere. Dynamo er backup lading. Og uten en fungerende dynamo fungerer motoren dårlig så vidt jeg vet. Derfor ha dynamo i reservedelslageret. Dynamo er definert hos meg som kritisk. Akkurat som vannpumpe til motor. Der har vi med et rep set. Vår gamle Hitachi dynamo har ikke ekstern regulator. Jeg er happy med det den yter som den er. Heller det enn å øke ytelsen og dermed slitasjen.
Så køddes det hele til når jeg prøver å ha 2 tanker i hodet samtidig. Skal ha watermaker ombord. De beste og mest driftssikre er 220v. Alle anbefaler det om man har agregat ombord. Så liker jeg å tenke redundans. Så kanskje wm kan drives via inverter til nød? Da må det inn en inverter som leverer minst 1500w i tropisk klima (type 3 kw på 20 grader) og da må batteriene lades fra dynamo mens wm går. Da hadde det vært bra med noe som leverer 80-90 amp Enkleste er å bortdefinere watermaker som kritisk. Da trengs ikke redundans ?. Samtidig så åpner større dynamo og inverter for lithium batterier, og da er jeg inne på et kostbart spor jeg ikke er helt klar til. Der vi skal seile må vi ha kritisk teknologi som er lett tilgjengelig.