Jump to content

Dynamo til Yanmar 4jh3 TE

Bitteliten

Recommended Posts

Så klart er Jørg fortsatt aktiv her? :smiley:

Først:
De interne 12V regulatorene fra Balmar leverer 14,1V.
Dynamoene er ratet ved 13,5V.

Tilkoblinger:
Den har tilsvarende din LR180 
B+,
B-,
P (tilsvarer din W rundstikk-hun på side), 
IG (tilsvarer din R),
D+ (simulerer din L)
og i tillegg S (Sensekontakt).

Håper det hjalp? :smiley:

Så med blikk til de andre som kikker litt gjennom vinduet her. :smiley:
Jeg vet at du vil bruke din AB12130 og dynamo med enkelt V-reim.
Anbefalingen herfra hadde uansett vært å bruke både komplett XT170-Kit
som kommer med ekstern regulator og MosFet-fordeler isteden.
XT og AT er fysisk omtrent det samme størrelse som din LR-180
og er et "mikrohakk" større enn 60-series.

Settet ville blitt nesten det samme pris som 60-series pluss din AB12130.
Eneste forutsetning er at motoren har enten dobbelt V-reim eller Multirib ("Flatreim").

Trengs dette i tillegg da koster et reimsett (J10 som tåler opp til 450A)
mellom 5,600,- og 6200,- ekstra.
Installasjonen er vanligvis meget... enkelt (noen under 20 minutter)
og til gjengjeld leverer det hele også "dramatisk" mer strøm.
Så f.eks. 2 - 3x av din nåværende (og 6-series) på laver turtall,
og 2x ved høyer turtall, og dette både kald og varm fordi
XT170 leverer opp til 190A kald og maks 170 varm.
Vil man regne det "økonomisk" da betaler den seg selv,
fordi i teorien trenger en jo bare 1/3 gangtid på motoren i forhold.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Takk @Joerg Becker!

Jeg trenger det tekniske inn med teskjer her. Om jeg forstår rett på Balmaren så er det pluss til batteriene skal på B+, minus til gods skal på B- og så kobler jeg sammen hurtig T koblingen som er på Balmar med den T hurtig kobling som i dag går inn på Hitachien. Korrekt?

Det er riktig, ja.
Gjelder både 60-modeller, XT, og AT,
dvs alle med både 3.15" bunnfeste (Yanmar)
som også har internregulator i tillegg til ekstern tilkobling.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

13,5V er et typisk spenning som de fleste opplever når de lader på tomme batterier eller forsyner høy forbruk.
Spenningen vil alltid være redusert sålenge det går mye strøm.
Ladesluttspenningen (setpoint) dykker opp først når batteriene er blitt ladet og ladestrømmen minker til slutten (Hageslangeprinsipp)
6-series 100A klarer kald opp til 110A, men varm opp til 93.
Avhengig reimhjul på motor og for båt typiske turtall på motoren
blir det rund 80 reale, tenker jeg, og det passer jo bra til den enkle V-reimen du har.

• 3 uker senere...

Fint vær er båtvær ??

i går kom dynamoen til Joerg Becker, og ettersom vi bor i nærheten av hverandre kom den til meg også. Så i dag ble det montering av Balmar dynamo. Den gamle Hitachien min skal på overhaling hos @Joerg Becker  og være med som reservedel. 

F07E8E38-F11F-4796-9C03-106A9B40E288.jpeg.df5219c208baf3abf62a525a21ac4b96.jpeg

det er alltid spennende med båtprosjekter, for de blir jo alltid større enn man har tenkt. 

å ta av den gamle dynamoen var enkelt i seg. Litt trangt og jævlig som vanlig, men ikke noe unormalt. 

8046E21F-07B7-4640-9557-AD127572B091.jpeg.fa596b6d22f4cfc5762fcedd986f90c7.jpeg

Her er bilde av baksiden av Hitachien. Det som er koblet til her ekstra er en Sterling dynamo beskytter og temp føler til Sterling A2B laderen festet med slangeklemme

jeg fant ut at dynamo reima mi var merket Hitachi. Antakelig original fra da båten var ny. Den hadde litt slitasjemerker, men var myk og fin. Men den ble kassert. 

Det morsomme var at den reimdrevne lensepumpa må demonteres for å få av dynamo reima..

CAEB3239-EDBC-4AA6-9532-3DBA9E4ACC23.jpeg.ae91f0b873f36d0356ad23d410b2de26.jpeg

Men etter en stund var Balmaren på plass og klar for test. 
ingen lading :eek: hadde koblet alt rett, så det ble en telefon til Jørg. Ettersom jeg har en Sterling A2B som skille så kom Jørg på at denne trenger tenningssignal, så da ble jobben enda større. Måtte trekke en kabel fra brun ledning på dynamo til egnition+ på laderen. 
det er ca 1 meter fra dynamo til laderen, men å trekke kabel i båt er jo alltid tidkrevende.. så det måtte demonteres mer for å komme til. Den sorte pumpa i bunnen av båten på bildet er høytrykkspumpa til watermakeren, den gule er feeder pumpa til watermakeren. 
Hovedkablene fra dynamo mm ses nede i venstre hjørne. Motorrommet er til venstre der kablene går inn. 

67EE550C-4F93-4717-8A8A-0218C5F1C2A9.jpeg.af59dcdd9c83b495dfd8e629801a7565.jpeg

men etter at den ledningen var på plass så ladet alt som det skulle. :clap: 

C1C2CB16-E500-4A3B-880B-8F0693B2A048.jpeg.66234340783c52d6b7d3faa16ea02903.jpeg

sort ledning med gule krympestrømper er ny jordingskabel. 16mm2. Går til samme jordingspunkt på motoren som batteriene. 

9BFE6223-F5A0-4B7E-A223-6862DEA30769.jpeg.16d22c38eace37ce65060ddbd3b18cee.jpeg

E0BE9F13-8ECA-48AB-B935-08E6A58B4B82.jpeg.e09c452690220f7b9b5a527db3469575.jpeg
har ikke fått testet skikkelig ennå da batteriene var full ladede i dag. Men det ser nå greit ut så langt. Topp service og hjelp fra @Joerg Becker:yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Er det noen her som har erfaring med Sterling A2B lader og Balmar eller annen dynamo som er lagd på denne måten? 

Jeg oppdaget et interessant fenom som selv @Joerg Beckerhar vært borti :smiley:

A2B laderen trenger som det er beskrevet over et signal fra ignotion på Balmar dynamoen for å starte ladingen. På panelet til laderen (ekstrautstyr) kan jeg manuelt slå av laderen ved å trykke på power. Dynamoen lader da kun som vanlig.

image.png.9731d21f4782721f14266d7b692fe6a1.png

Med Hitachi dynamoen min (der trengtes det ikke en ledning fra ignition til A2B laderen) så fungerte denne funksjonen. Men med Balmar ladren så får jeg slått av laderen - men den starter av seg selv igjen etter noen sekunder. Noen som har noen tips? 

AB trenger riktignok ikke signal fra Balmar (eller annen dynamo) men spenning >13,3V på inntak.
Hvorfor at AB slår seg på når du slo av den med RC vet jeg ikke, måtte sjekkes på sted.

Men 6-series og AT/XT, som ikke styres av ekstern regulering, kan kjøres med intern regulator.
I likhet med  mange andre trenger også disse dynamoer spenning på B+, slik at intern-regulatoren kan arbeide.
Senere vil dynamoen forsyne seg selv, sålenge den arbeider.

Når din AB ikke leverer automatisk ny spenning til inntaket etter noe stop (hva enn dette utløses)
vil dynamoen ikke kunne starte av seg selv, da mangler den spenning på B+
som din AB evt ikke leverer.

Løsningen for det kan være den samme som brukes ved bruk av andre skille-dioder (AB er en skillediode med påsatt lader/boster på én uttak og sperrer derfor i motsatt retning), nemlig å bruke et 3A diode (5 kroner)
mellom kontakt 15 (tenningslås) og B+ slik at katoden peker mot B+ på dynamao (se forøvrig
manual til dynamoen din, trolig side 9)

I så fall vil påslått tenning levere B+ spenningen den trenger for å starte dynamoen igjen når det trengs.

Jørg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...