Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Fint vær er båtvær ??

i går kom dynamoen til Joerg Becker, og ettersom vi bor i nærheten av hverandre kom den til meg også. Så i dag ble det montering av Balmar dynamo. Den gamle Hitachien min skal på overhaling hos @Joerg Becker  og være med som reservedel. 
 

F07E8E38-F11F-4796-9C03-106A9B40E288.jpeg.df5219c208baf3abf62a525a21ac4b96.jpeg

det er alltid spennende med båtprosjekter, for de blir jo alltid større enn man har tenkt. 
 

å ta av den gamle dynamoen var enkelt i seg. Litt trangt og jævlig som vanlig, men ikke noe unormalt. 

8046E21F-07B7-4640-9557-AD127572B091.jpeg.fa596b6d22f4cfc5762fcedd986f90c7.jpeg
 

Her er bilde av baksiden av Hitachien. Det som er koblet til her ekstra er en Sterling dynamo beskytter og temp føler til Sterling A2B laderen festet med slangeklemme

 

jeg fant ut at dynamo reima mi var merket Hitachi. Antakelig original fra da båten var ny. Den hadde litt slitasjemerker, men var myk og fin. Men den ble kassert. 
 

Det morsomme var at den reimdrevne lensepumpa må demonteres for å få av dynamo reima..

CAEB3239-EDBC-4AA6-9532-3DBA9E4ACC23.jpeg.ae91f0b873f36d0356ad23d410b2de26.jpeg

 

Men etter en stund var Balmaren på plass og klar for test. 
ingen lading :eek: hadde koblet alt rett, så det ble en telefon til Jørg. Ettersom jeg har en Sterling A2B som skille så kom Jørg på at denne trenger tenningssignal, så da ble jobben enda større. Måtte trekke en kabel fra brun ledning på dynamo til egnition+ på laderen. 
det er ca 1 meter fra dynamo til laderen, men å trekke kabel i båt er jo alltid tidkrevende.. så det måtte demonteres mer for å komme til. Den sorte pumpa i bunnen av båten på bildet er høytrykkspumpa til watermakeren, den gule er feeder pumpa til watermakeren. 
Hovedkablene fra dynamo mm ses nede i venstre hjørne. Motorrommet er til venstre der kablene går inn. 

67EE550C-4F93-4717-8A8A-0218C5F1C2A9.jpeg.af59dcdd9c83b495dfd8e629801a7565.jpeg

 

men etter at den ledningen var på plass så ladet alt som det skulle. :clap: 


C1C2CB16-E500-4A3B-880B-8F0693B2A048.jpeg.66234340783c52d6b7d3faa16ea02903.jpeg
 

sort ledning med gule krympestrømper er ny jordingskabel. 16mm2. Går til samme jordingspunkt på motoren som batteriene. 

9BFE6223-F5A0-4B7E-A223-6862DEA30769.jpeg.16d22c38eace37ce65060ddbd3b18cee.jpeg
 


E0BE9F13-8ECA-48AB-B935-08E6A58B4B82.jpeg.e09c452690220f7b9b5a527db3469575.jpeg
har ikke fått testet skikkelig ennå da batteriene var full ladede i dag. Men det ser nå greit ut så langt. Topp service og hjelp fra @Joerg Becker:yesnod:

 

 

Bitteliten

Bitteliten

Fint vær er båtvær ??

i går kom dynamoen til Joerg Becker, og ettersom vi bor i nærheten av hverandre kom den til meg også. Så i dag ble det montering av Balmar dynamo. Den gamle Hitachien min skal på overhaling hos @Joerg Becker  og være med som reservedel. 
 

F07E8E38-F11F-4796-9C03-106A9B40E288.jpeg.df5219c208baf3abf62a525a21ac4b96.jpeg

det er alltid spennende med båtprosjekter, for de blir jo alltid større enn man har tenkt. 
 

å ta av den gamle dynamoen var enkelt i seg. Litt trangt og jævlig som vanlig, men ikke noe unormalt. 

8046E21F-07B7-4640-9557-AD127572B091.jpeg.fa596b6d22f4cfc5762fcedd986f90c7.jpeg
 

Her er bilde av baksiden av Hitachien. Det som er koblet til her ekstra er en Sterling dynamo beskytter og temp føler til Sterling A2B laderen festet med slangeklemme

 

jeg fant ut at dynamo reima mi var merket Hitachi. Antakelig original fra da båten var ny. Den hadde litt slitasjemerker, men var myk og fin. Men den ble kassert. 
 

Det morsomme var at den reimdrevne lensepumpa må demonteres for å få av dynamo reima..

CAEB3239-EDBC-4AA6-9532-3DBA9E4ACC23.jpeg.ae91f0b873f36d0356ad23d410b2de26.jpeg

 

Men etter en stund var Balmaren på plass og klar for test. 
ingen lading :eek: hadde koblet alt rett, så det ble en telefon til Jørg. Ettersom jeg har en Sterling A2B som skille så kom Jørg på at denne trenger tenningssignal, så da ble jobben enda større. Måtte trekke en kabel fra brun ledning på dynamo til egnition+ på laderen. 
det er ca 1 meter fra dynamo til laderen, men å trekke kabel i båt er jo alltid tidkrevende.. så det måtte demonteres mer for å komme til. Den sorte pumpa i bunnen av båten på bildet er høytrykkspumpa til watermakeren, den gule er feeder pumpa til watermakeren. 
Hovedkablene fra dynamo mm ses nede i venstre hjørne. Motorrommet er til venstre der kablene går inn. 

67EE550C-4F93-4717-8A8A-0218C5F1C2A9.jpeg.af59dcdd9c83b495dfd8e629801a7565.jpeg

 

men etter at den ledningen var på plass så ladet alt som det skulle. :clap: 


C1C2CB16-E500-4A3B-880B-8F0693B2A048.jpeg.66234340783c52d6b7d3faa16ea02903.jpeg
 

sort ledning med gule krympestrømper er nu jordingskabel. 16mm2. Går til samme jordingspunkt på motoren som batteriene. 

9BFE6223-F5A0-4B7E-A223-6862DEA30769.jpeg.16d22c38eace37ce65060ddbd3b18cee.jpeg
 


E0BE9F13-8ECA-48AB-B935-08E6A58B4B82.jpeg.e09c452690220f7b9b5a527db3469575.jpeg
har ikke fått testet skikkelig ennå da batteriene var full ladede i dag. Men det ser nå greit ut så langt. Topp service og hjelp fra @Joerg Becker:yesnod:

 

 

Bitteliten

Bitteliten

Fint vær er båtvær ??

i går kom dynamoen til Joerg Becker, og ettersom vi bor i nærheten av hverandre kom den til meg også. Så i dag ble det montering av Balmar dynamo. Den gamle Hitachien min skal på overhaling hos @Joerg Becker  og være med som reservedel. 
 

F07E8E38-F11F-4796-9C03-106A9B40E288.jpeg.df5219c208baf3abf62a525a21ac4b96.jpeg

det er alltid spennende med båtprosjekter, for de blir jo alltid større enn man har tenkt. 
 

å ta av den gamle dynamoen var enkelt i seg. Litt trangt og jævlig som vanlig, men ikke noe unormalt. 

8046E21F-07B7-4640-9557-AD127572B091.jpeg.fa596b6d22f4cfc5762fcedd986f90c7.jpeg
 

Her er bilde av baksiden av Hitachien. Det som er koblet til her ekstra er en Sterling dynamo beskytter og temp føler til Sterling A2B laderen festet med slangeklemme

 

jeg fant ut at dynamo reima mi var merket Hitachi. Antakelig original fra da båten var ny. Den hadde litt slitasjemerker, men var myk og fin. Men den ble kassert. 
 

Det morsomme var at den reimdrevne lensepumpa må demonteres for å få av dynamo reima..

CAEB3239-EDBC-4AA6-9532-3DBA9E4ACC23.jpeg.ae91f0b873f36d0356ad23d410b2de26.jpeg

 

Men etter en stund var Balmaren på plass og klar for test. 
ingen lading :eek: hadde koblet alt rett, så det ble en telefon til Jørg. Ettersom jeg har en Sterling A2B som skille så kom Jørg på at denne trenger tenningssignal, så da ble jobben enda større. Måtte trekke en kabel fra brun ledning på dynamo til egnition+ på laderen. 
det er ca 1 meter fra dynamo til laderen, men å trekke kabel i båt er jo alltid tidkrevende.. så det måtte demonteres mer for å komme til. Den sorte pumpa i bunnen av båten på bildet er høytrykkspumpa til watermakeren, den gule er feeder pumpa til watermakeren. 
Hovedkablene fra dynamo mm ses nede i venstre hjørne. Motorrommet er til venstre der kablene går inn. 

67EE550C-4F93-4717-8A8A-0218C5F1C2A9.jpeg.af59dcdd9c83b495dfd8e629801a7565.jpeg

 

men etter at den ledningen var på plass så ladet alt som det skulle. :clap: 


C1C2CB16-E500-4A3B-880B-8F0693B2A048.jpeg.66234340783c52d6b7d3faa16ea02903.jpeg

9BFE6223-F5A0-4B7E-A223-6862DEA30769.jpeg.16d22c38eace37ce65060ddbd3b18cee.jpeg
E0BE9F13-8ECA-48AB-B935-08E6A58B4B82.jpeg.e09c452690220f7b9b5a527db3469575.jpeg
har ikke fått testet skikkelig ennå da batteriene var full ladede i dag. Men det ser nå greit ut så langt. Topp service og hjelp fra @Joerg Becker:yesnod:

 

 

Bitteliten

Bitteliten

Fint vær er båtvær ??

i går kom dynamoen til Joerg Becker, og ettersom vi bor i nærheten av hverandre kom den til meg også. Så i dag ble det montering av Balmar dynamo. Den gamle Hitachien min skal på overhaling hos @Joerg Becker  og være med som reservedel. 
 

F07E8E38-F11F-4796-9C03-106A9B40E288.jpeg.df5219c208baf3abf62a525a21ac4b96.jpeg

det er alltid spennende med båtprosjekter, for de blir jo alltid større enn man har tenkt. 
 

å ta av den gamle dynamoen var enkelt i seg. Litt trangt og jævlig som vanlig, men ikke noe unormalt. 

8046E21F-07B7-4640-9557-AD127572B091.jpeg.fa596b6d22f4cfc5762fcedd986f90c7.jpeg
 

Her er bilde av baksiden av Hitachien. Det som er koblet til her ekstra er en Sterling dynamo beskytter og temp føler til Sterling A2B laderen festet med slangeklemme

 

jeg fant ut at dynamo reima mi var merket Hitachi. Antakelig original fra da båten var ny. Den hadde litt slitasjemerker, men var myk og fin. Men den ble kassert. 
 

Det morsomme var at den reimdrevne lensepumpa må demonteres for å få av dynamo reima..

CAEB3239-EDBC-4AA6-9532-3DBA9E4ACC23.jpeg.ae91f0b873f36d0356ad23d410b2de26.jpeg

 

Men etter en stund var Balmaren på plass og klar for test. 
ingen lading :eek: hadde koblet alt rett, så det ble en telefon til Jørg. Ettersom jeg har en Sterling A2B som skille så kom Jørg på at denne trenger tenningssignal, så da ble jobben enda større. Måtte trekke en kabel fra brun ledning på dynamo til egnition+ på laderen. 
det er ca 1 meter fra dynamo til laderen, men å trekke kabel i båt er jo alltid tidkrevende.. så det måtte demonteres mer for å komme til. Pumpa i bunnen av båten på bildet er høytrykkspumpa til watermakeren. Hovedkablene fra dynamo mm ses nede i venstre hjørne 

67EE550C-4F93-4717-8A8A-0218C5F1C2A9.jpeg.af59dcdd9c83b495dfd8e629801a7565.jpeg

 

men etter at den ledningen var på plass så ladet alt som det skulle. :clap: 


C1C2CB16-E500-4A3B-880B-8F0693B2A048.jpeg.66234340783c52d6b7d3faa16ea02903.jpeg

9BFE6223-F5A0-4B7E-A223-6862DEA30769.jpeg.16d22c38eace37ce65060ddbd3b18cee.jpeg
E0BE9F13-8ECA-48AB-B935-08E6A58B4B82.jpeg.e09c452690220f7b9b5a527db3469575.jpeg
har ikke fått testet skikkelig ennå da batteriene var full ladede i dag. Men det ser nå greit ut så langt. Topp service og hjelp fra @Joerg Becker:yesnod:

 

 

Bitteliten

Bitteliten

Fint vær er båtvær ??

i går kom dynamoen til Joerg Becker, og ettersom vi bor i nærheten av hverandre kom den til meg også. Så i dag ble det montering av Balmar dynamo. Den gamle Hitachien min skal på overhaling hos @Joerg Becker  

det er alltid spennende med båtprosjekter, for de blir jo alltid større enn man har tenkt. 
 

å ta av den gamle dynamoen var enkelt i seg. Litt trangt og jævlig som vanlig, men ikke noe unormalt. 

8046E21F-07B7-4640-9557-AD127572B091.jpeg.fa596b6d22f4cfc5762fcedd986f90c7.jpeg
 

Her er bilde av baksiden. Det som er koblet til her ekstra er en Sterling dynamo beskytter og temp føler til Sterling A2B laderen festet med slangeklemme

 

jeg fant ut at dynamo reima mi var merket Hitachi. Antakelig original fra da båten var ny. Den hadde litt slitasjemerker, men var myk og fin. Men den ble kassert. 
 

Det morsomme var at den rimdrevne lensepumpa må demonteres for å få av dynamo reima..

CAEB3239-EDBC-4AA6-9532-3DBA9E4ACC23.jpeg.ae91f0b873f36d0356ad23d410b2de26.jpeg

 

Men etter en stund var Balmaren på plass og klar for test. 
ingen lading :eek: hadde koblet alt rett, så detble en telefon til Jørg. Ettersom jeg har en Sterling A2B som skille så kom Jørg på at denne trenger tenningssignal, så da ble jobben enda større. Måtte trekke en kabel fra brun ledning på dynamo til egnition+ på laderen. 
det er ca 1 meter fra dynamo til laderen, men å trekke kabel i båt er jo alltid tidkrevende.. så det måtte demonteres mer for å komme til. Pumpa i bunnen av båten er høytrykkspumpa til watermakeren. Hovedkablene fra dynamo mm ses nede i venstre hjørne 

67EE550C-4F93-4717-8A8A-0218C5F1C2A9.jpeg.af59dcdd9c83b495dfd8e629801a7565.jpeg

 

men etter at den ledningen var på plass så ladet alt som det skulle. :clap: 


C1C2CB16-E500-4A3B-880B-8F0693B2A048.jpeg.66234340783c52d6b7d3faa16ea02903.jpeg

9BFE6223-F5A0-4B7E-A223-6862DEA30769.jpeg.16d22c38eace37ce65060ddbd3b18cee.jpeg
E0BE9F13-8ECA-48AB-B935-08E6A58B4B82.jpeg.e09c452690220f7b9b5a527db3469575.jpeg
har ikke fått testet skikkelig ennå da batteriene var full ladede i dag. Men det ser nå greit ut så langt. Topp service og hjelp fra @Joerg Becker :yesnod:

 

 

Bitteliten

Bitteliten

Fint vær er båtvær ??

i går kom dynamoen til Joerg Becker, og ettersom vi bor i nærheten av hverandre kom den til meg også. Så i dag ble det montering av Balmar dynamo. Den gamle Hitachien min skal på overhaling hos @Joerg Becker  

det er alltid spennende med båtprosjekter, for de blir jo alltid større enn man har tenkt. 
 

å ta av den gamle dynamoen var enkelt i seg. Litt trangt og jævlig som vanlig, men ikke noe unormalt. 

8046E21F-07B7-4640-9557-AD127572B091.jpeg.fa596b6d22f4cfc5762fcedd986f90c7.jpeg
 

Her er bilde av baksiden. Det som er koblet til her ekstra er en Sterling dynamo beskytter og temp føler til Sterling A2B laderen festet med slangeklemme

 

jeg fant ut at dynamo reima mi var merket Hitachi. Antakelig original fra da båten var ny. Den hadde litt slitasjemerker, men var myk og fin. Men den ble kassert. 
 

Det morsomme var at den rimdrevne lensepumpa må demonteres for å få av dynamo reima..

CAEB3239-EDBC-4AA6-9532-3DBA9E4ACC23.jpeg.ae91f0b873f36d0356ad23d410b2de26.jpeg

 

Men etter en stund var Balmaren på plass og klar for test. 
ingen lading :eek: hadde koblet alt rett, så detble en telefon til Jørg. Ettersom jeg har en Sterling A2B som skille så kom Jørg på at denne trenger tenningssignal, så da ble jobben enda større. Måtte trekke en kabel fra brun ledning på dynamo til egnition+ på laderen. 
det er ca 1 meter fra dynamo til laderen, men å trekke kabel i båt er jo alltid tidkrevende.. så det måtte demonteres mer for å komme til. Pumpa i bunnen av båten er høytrykkspumpa til watermakeren. Hovedkablene fra dynamo mm ses nede i venstre hjørne 

67EE550C-4F93-4717-8A8A-0218C5F1C2A9.jpeg.af59dcdd9c83b495dfd8e629801a7565.jpeg

 

men etter at den ledningen var på plass så ladet alt som det skulle. :clap: 


C1C2CB16-E500-4A3B-880B-8F0693B2A048.jpeg.66234340783c52d6b7d3faa16ea02903.jpeg

9BFE6223-F5A0-4B7E-A223-6862DEA30769.jpeg.16d22c38eace37ce65060ddbd3b18cee.jpeg
E0BE9F13-8ECA-48AB-B935-08E6A58B4B82.jpeg.e09c452690220f7b9b5a527db3469575.jpeg

 

 



×
×
  • Create New...