karsteb
Som Fjordland sier - bensinfilter med vannutskiller gjorde susen for meg (Mercury 6hk 4t) . Inntil denne kom på plass hadde jeg alltid en skrutrekker under motorlokket for å drenere flottørkammeret nederst på forgasseren når maskinen ble tungstartet. Nå starter den på første drag!
Ellers har jeg opplevd at intern tank kan være problematisk. Jeg hadde en Yamaha 4hk 2t med intern tank der det ikke var bensinfilter overhodet mellom interntanken og forgasseren - det medførte et lite flak fra tanken fant veien inn i gasseren. Oppdaget først tredje gang gasseren var på kjøkkenbenken under ekstra sterkt lys...
Nå er ekstern tank og eksternt filter med vannutskiller svaret for meg. Lærte det av en av de store gutta som joller året rundt. Etter en uke med kjøring ligger det en liten mm med vann nederst i glasset på vannutskilleren, så det er tydeligvis ikke mye som skal til hvis det ikke håndteres.
700 fra Internett, 1300 fra f eks Watski. Bensinfiltre er tydeligvis dyrere enn dieselfiltre - for meg ser de like ut i funksjon, bortsett fra filterpatronen som virker å være 10 mikron på bensin og noe mer på diesel - kanskje innsatsstoffet er gullforgylt, mindre kjemisk eller noe, hva vet jeg... Husk i tillegg kjemisk gjengetetting til kuplingene på filteret, de blir ikke tette på egenhånd, og du ønsker ikke luft inn gjennom gjengene her. Jeg forstår gjengetape løses opp i bensin så det funker visstnok ikke.